Lanserte ny elbil i Oslo

Seat tok turen til Norge for å lansere sin første elbil, den kompakte Mii electric.


I begynnelsen av 1980-tallet kranglet spanke Seat med
italienske Fiat, og konsekvensene av dette har nå ført Seat til Oslo for en
verdenspremiere.

For dette var ikke bare en vanlig krangel mellom to produsenter, men en mellom to partnere. Fiat hadde lite lyst til å investere i Seat etter at oljekrisen hadde tømt kassa på 70-tallet, og dermed brøt partnerskapet sammen.

Volkswagen-gruppen (VAG) hadde på sin side lagt en større
plan enn kun tysk dominans, og jaktet på potensielle partnere som de etter
hvert kunne kjøpe opp. Seat var perfekt, og etter å ha kjøpt seg gradvis inn
tok de full kontroll over merket i 1990.

Dette har ført til at Seat får tilgang på VAGs plattformer, noe
som resulterer i moderne biler til en moderat pris.

Dette har gjort sitt til at Seat aldri har vært mer populær enn
akkurat nå, de tjener milliarder og har til og med gjort comeback i Norge.

Faktisk har de nå pekt ut det norske markedet spesielt for
den aller nyeste modellen som er lansert.

Seat prøvde seg allerede i 1992 med en elbil, en helelektrisk Toledo som var følgebil under OL-maraton arrangert i Barcelona. Den gang veide batteripakken 500 kilo, og en rekkevidde på 64 kilometer holdt akkurat til at de kunne holde følge med maratonløperne over en distanse på 42 kilometer.

Denne får nå sin elektriske etterfølger.

Seat har altså tatt med seg en helt ny elbil til Norge for en aldri så liten verdenspremiere.

‒ Mii electric markerer en ny elektrisk æra for Seat, sier Ole Kristian Ågotnes (bildet under), direktør for Seat i Norge.

‒ At våre venner i Spania legger verdenspremieren her i Norge understreker igjen viktigheten av det norske markedets posisjon som et pionermarked. Mii electric er leken, urban og digital, og bare starten på en storstilt elektrisk offensiv for Seat, legger han til.

Den lille bybilen blir den første i rekken av nye elektrifiserte
biler fra Seat, og vi kan blant annet vente oss den helelektriske SUV-modellen
el-Born og ladbare hybrider av Tarraco og Leon.

Mii electric er utstyrt med et batteri på 36,8 kWh som skal
gi inntil 260 kilometers rekkevidde, og motoren yter 83 hestekrefter med et
dreiemoment på 212 Nm.

Modellen er ganske så kompakt, og måler 3,55 meter i lengden,
1,64 meter i bredden og 1,47 meter i høyden. Til sammenligning er Volkswagen Up
3,60 meter lang, så Mii electric er faktisk enda kortere enn Volkswagens
minstemann.

Seat har foreløpig ikke sagt noe om pris, men vi kan forvente
oss en ganske så lav prislapp på denne. Tidligere har produsenten sagt at de skal
komme med elbiler til under 20.000 euro, og sier at Mii electric skal koste det
samme som lignende biler med forbrenningsmotorer i det kompakte segmentet.

Nå begynner både VW Up og Seat Mii på under 12.000 euro i Tyskland,
men så lav kan vi nok ikke forvente at den helektriske versjonen av Mii prises.
Men den kommer til å bli billig i Norge om avgiftsfritaket fortsetter.

I tillegg til Norge skal den nye elbilen selges i Tyskland,
Nederland, Frankrike, Spania, Østerrike, Italia, Belgia, Danmark, Sverige og
Finland.

Produksjonen skal starte opp i 4. kvartal, og bilen ble
altså vist fram for aller første gang i Oslo under et «Seat On Tour»-arrangement.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter