Toyota og Al-Attiyah vant Dakar-rallyet

Det japanske merket sikret seg sin andre Dakar-tittel, mens Nasser Al-Attiyah tok sin fjerde seier i det krevende rallyet.


Paris-Dakar startet opp i 1979 med franske Alain Génestier bak rattet på en Range Rover som seierherre, men sist gang det var start i Paris var tilbake i 2001.

Siden har det blitt kjørt en rekke forskjellige løyper, og årets Dakar ble arrangert i Saudi-Arabia. Den lengste spesialetappen var på formidable 830 kilometer, og totalt sto det 92 biler på startstreken 1. januar.

-->
Nok en gang jaktet det tidligere rally-esset Sébastien Loeb sin første sammenlagtseier, og andre store navn som var på plass var spanske Carlos Sainz (senior), multifører Mattias Ekström og tidligere vinnere som sørafrikanske Giniel de Villiers og franske Stéphane Peterhansel.

Sistnevnte er en legende med hele 14 Dakar-seire, og var også regjerende mester.

Nasser Al-Attiyah fra Qatar tok føringen allerede etter 1. etappe, og avgjorde det hele allerede på 3. etappe hvor han strakk ut ledelsen til over 37 minutter.

Den nærmeste konkurrenten var Loeb, ni ganger vinner av rally-VM. Franskmannen hadde prøvd å vinne Dakar-rallyet fem ganger før årets løp, med en 2. plass i 2017 som det beste resultatet.

Loeb lå på 2. plass gjennom hele løpet, men klarte aldri å legge press på Al-Attiyah. Han endte drøyt 27 minutter bak, mens hjemmefører Yazeed Al-Rajhi ble nummer tre drøyt timen bak.

Dermed sikret Al-Attiyah seg sin fjerde seier, mens Toyota kunne feire sin 2. tittel i det krevende ørkenrallyet. De vant også i 2019, og begge gangene med ombygde Hilux-biler.

(Foto: Toyota)

‒ Det er en så fantastisk følelse å vinne Dakar! sa Al-Attiyah etter seieren.

‒ Vi leder helt fra begynnelsen, og klarte å kontrollere tempoet gjennom hele løpet, noe som gjorde det til en fantastisk seier. Jeg vil gjerne takke Toyota Gazoo Racing og alle våre sponsorer for støtten.

Det var også et norsk innslag i årets Dakar.

Andreas Mikkelsen måtte steppe inn på kort varsel da en Red Bull-fører ble stoppet av covid-19, og med seg som kartleser hadde han Ola Fløene.

Duoen som kjørte i Light Prototype-klassen sjokkstartet med en 2. plass under den aller første etappen, men dessverre fikk de erfare hvor nådeløst rallyet kan være. De rullet på den 2. etappen, og med skade på bilen måtte de bryte før de hadde blitt skikkelig varme.

Svenske Sebastian Eriksson ble for øvrig nummer to i Light Prototype-klassen, som ble vunnet av Francisco López Contardo fra Chile.

I motorsykkel-klassen tok britiske Sam Sunderland seieren, mens argentinske Manuel Andújar vant quads-klassen.

Det var også knyttet stor spenning til hva Audi fikk til under årets Dakar. De stilte nemlig opp med tre Audi RS Q e-tron, så ja, de kjørte elektrisk. Og det i et rally med rundt 24.000 kilometer kjøring, og neppe mange hurtigladere.

(Foto: Audi)

Med sitt umiddelbare dreiemoment og Audis firehjulsdrift bør en RS Q e-tron fungere godt i ørkenen, noe den også gjorde.

‒ Jeg har kjørt mange prototyper i ørkenen, men Audi RS Q e-tron er simpelthen sensasjonell i sanddynene. Den elektriske drivlinje med sitt gode dreiemoment passer perfekt til min kjørestil, slo Peterhansel fast.

Nå vant ikke Audi noen etapper, men Ekström holdt et jevnt høyt tempo og endte til slutt på 9. plass. Sainz ble nummer 12, mens Peterhansel endte nede på 59. plass. Og ja, han hadde et stykke opp, for fram til Al-Attiyah var det ikke mindre enn 68 timer. Nesten tre døgn bak, altså.

Men det kunne vært verre. På 72. plass og den siste som kom seg til mål var hjemmefører Osama Alsanad i en Toyota FJ Cruiser, som totalt brukte over 222 timer på de 12. etappene. Det er altså over ni fulle dager med kjøring.

Han var 184 timer bak vinneren, men det er som kjent en seier å bare komme seg til mål i verdens tøffeste rally. Så ja, også Alsanad kan være stolt!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport