Toyota er verdens mestselgende bilprodusent, og skuflet ut over 10 millioner bare i fjor. Det var for eksempel godt over fem ganger så mye som Tesla som jo har den meget populære Model Y.
Den japanske giganten er så svære at de bare på hjemmebane i Japan har hele 16 produksjonsanlegg, og er selvsagt på plass over hele verden.
Her i Europa har de fabrikker i seks land, og disse setter sammen forskjellige biler. I Tsjekkia er dette Yaris og Aygo X, i Frankrike monterer de Yaris og Yaris Cross, i Portugal handler det om Land Cruiser og i Tyrkia ruller det ut Corolla og C-HR.
I tillegg setter fabrikken i Polen sammen drivverk, girkasser og slike ting.
Den sjette finner vi over i England, og her åpnet Toyota et anlegg i Derbyshire ganske midt i landet tilbake i 1992. Toyota Manufacturing UK (TMUK) har i tillegg et anlegg som produserer motorer i Wales.
Rett før jula skulle ta til i 1992 rullet den aller første bilen av samlebåndet i Burnaston nær Derby, og dette var en bil som mange nordmenn har gode minner om. Det var nemlig en Carina E som tok det aller første steget ut av fabrikken, og det skjedde 16. desember.
Denne modellen ble erstattet av Avensis i 1997, og totalt ble det satt sammen nærmere to millioner Avensiser der da de var slutt for modellen i 2018.
I 1998 ble Corolla introdusert, som kom i ny generasjon i 2001. Denne ble i 2007 erstattet av Auris, den nye kombikupeen fra Toyota. Så var det duket for en viktig milepæl.
Auris Hybrid ble nemlig den første masseproduserte hybriden i Europa i 2010, og anlegget var også det første hos Toyota som satt sammen hybrider utenfor Japan. I dag produserer de utelukkende hybridbiler.
Men Toyota angret seg på et område, og faset ut Auris til fordel for folkekjære Corolla, verdens mest populære bil. Så i 2019 var det duket for en comeback, og siden har Corolla vært på plass i Derbyshire.
Nå kan Burnaston-fabrikken feire litt av en milepæl, for der er det nå satt sammen over fem millioner biler. Den som nådde det tallet var en Corolla GR Sport, og den bilen understreker dermed fabrikkens viktige rolle for Toyota.
‒ Denne milepælen representerer mer enn bare en numerisk prestasjon. Det gjenspeiler vårt bidrag til økonomien og vår forpliktelse til å lage stadig bedre biler, omfavne ny teknologi og bygge sterke relasjoner med våre leverandører, partnere og lokalsamfunn, sier Darius Mikolajczak, administrerende direktør i Burnaston.
‒ Denne suksessen er et bevis på engasjementet fra alle våre medarbeidere, tidligere og nåværende.
Toyota har siden de bestemte seg for å opprette dette anlegget tilbake i 1989 ansett det som viktig, og totalt har fabrikken mottatt formidable 3,25 milliarder euro i investeringer. Det er altså rundt 38 milliarder kroner, og dette har gjort sitt til at fabrikken har holdt tritt med tiden og utviklingen.
Og så er det jo heller ikke dumt å ha et produkt som Corolla.
Modellen som ble introdusert så langt tilbake som i 1968 er nemlig verdens mestselgende bil, og totalt har den til og med rundet 50 millioner.
I dag er den i 12. generasjon, og er fortsatt en av de mest populære nybilene i verden.
Det betyr at de rundt 3.000 ansatte i den engelske fabrikken ikke blir arbeidsledig med det første, og storparten av bilene som settes sammen finner også veien ut av England og inn til fastlands-Europa.
Les også: