De fleste har fått med seg at Euro NCAP kollisjonstester nybilene som kommer til Europa, og deretter gir de en score i form av stjerner.
Så langt i 2024 har de publisert kollisjonstester for 24 biler, og 16 av disse oppnådde de viktige 5 stjernene. Fire oppnådde 4 stjerner, og de fire siste 3 stjerner.
Systemene åpner for mye selvkjøring, men holder kritisk nok også føreren klar dersom vedkommende må ta over kjøringen.
Videre fikk Volkswagen ID.7 og Volvo EC40 karakteren God, og Euro NCAP sier at de presterte bra selv om de mer sofistikerte funksjonene og robuste ytelsene ikke var på nivå med BMW og Mercedes.
Den femte testbilen, BYD Atto 3, landet altså på Ikke anbefalt grunnet sin intelligente adaptive cruisekontroll (ACC). Assistenten som skal følge med på hastigheten tolket ikke veiskilt riktig som dro ned scoren, men det var Safety Backup som virkelig sviktet. Euro NCAP sier at bilen ikke nådde minimumsstandarder, og peker spesielt på den generelle dårlige ytelsen til ACC mot stasjonære kjøretøy og mangelen på tiltak i tilfelle en ikke-reagerende sjåfør.
De forklarer videre at «i dette kritiske scenariet slår systemet effektivt av styrestøtten etter en lengre periode med inaktivitet, samtidig som hastighetskontrollen opprettholdes – og overlater en ikke-reagerende sjåfør til sin skjebne».
‒ Disse evalueringene gir forbrukere kritisk innsikt i Assisted Driving-funksjonene som er tilgjengelige i dagens kjøretøy, sier Adriano Palao Bernal, ADAS & AD teknisk sjef Euro NCAP.
‒ For det første må bilkjøpere som er interessert i denne teknologien være klar over at selv om den muliggjør en komfortabel kjøreopplevelse, har den feil under visse forhold og kan skape nye risikoer ved misbruk – derfor må førerovervåking og situasjonsbevissthet sikres til enhver tid mens disse systemene brukes.
Overgangen til systemer som lar føreren holde på med helt andre ting enn det å følge med på trafikken er allerede i gang, og Euro NCAP sier at de skal fortsette å teste slike systemer på veien mot enda mer selvkjørende biler.
Les også:
- Første bilder av nye Opel Mokka Electric
- Nybilene på Oslo Motor Show og eCarExpo København
- Målet om 9.000 hurtigladere er nådd