Christina Bu har all grunn til å smile, for nå har vi rundet 9.000 hurtigladere i Norge. (Fotos: Norsk elbilforening)

Målet om 9.000 hurtigladere er nådd

Drøyt ett år før «fristen» kan norske myndigheter stryke en stor ting av mål-listen, nemlig antall hurtigladere.


Da regjeringen la fram Nasjonal ladestrategi i 2022 var det to store mål som hadde deadline i 2025. Ett litt mer omdiskutert og kanskje unødvendig, og ett de fleste var enige om.

Det omdiskuterte var at det i 2025 kun skal selges nye elbiler, og vi er helt i nærheten allerede nå. Nesten alle nybilene er helelektriske, og regjeringen har understreket at dette kun er et mål og ikke et krav ‒ så de er nok uansett godt fornøyde med den store elbilandelen i nybilmarkedet.

-->
Det andre var at antall hurtigladere, og det ble vurdert at man trenger opp mot 14.000 slike i 2030 om det er 1,7 millioner elbiler her i Norge. For to år siden da strategien ble lagt var det 5.000 hurtigladere.

Delmålet var 9.000 hurtigladere i 2025, og der er vi altså allerede nå.

Mer bestemt viser databasen NOBIL som Norges elbilforening administrere på vegne av Enova at det er 9.019 hurtigladere i Norge.

– Vi er veldig glade for at lademarkedet responderer så godt på det stadig økende antallet elbiler på veiene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

‒ Norge viser hele verden at man fint kan løse ladeutfordringene, slår hun fast.

Dette er godt nytt for den stadig voksende mengden av elbilister, for aldri før har det vært færre elbiler per lader.

Snittet har nemlig falt dramatisk siden 2012, og den gang var det hele 165 elbiler per hurtiglader. I 2012 var det kun 58 hurtigladere i Norge.

Dette snittet hadde falt til 106 elbiler per hurtiglader i 2020, men økte faktisk til 114 elbiler året etter.

Men siden har altså byggingen av hurtigladere fått fart på seg, og i dag er det 88 elbiler per hurtiglader ‒ altså en halvering av det som var i 2012. Og det betyr bare en ting:

‒ Det betyr nemlig mindre ladekø, sier Bu.

I den store Elbilisten 2024-undersøkelsen svarte 42 prosent at de har opplevd ladekø, og dette er ned med 11 prosentpoeng. Så også ladeopplevelsen der ute er at det går riktig vei. 

Men spesielt på store utfartsdager på populære ladestasjoner må elbilistene fortsatt ta høyde for litt ventetid, men her hjelper det også at nye elbiler lader stadig raskere. 

Det er fortsatt Tesla som er ladekongen når det kommer til antall hurtigladere, og de er oppført med 2.083 slike. Recharge følger med 1.658 hurtigladere, og Eviny er 3. størst med 1.392 

– Vær obs på at prisene varierer, både mellom steder og avhengig av tid på døgnet sier Christina Bu og legger til:

– Tesla gjør mye bra for hurtigladingen, men at de ennå ikke har fått på plass kortbetaling, er skuffende.

For 10 år siden, altså i 2014, var det 272 hurtigladere her i landet. I 2017 bikket vi 1.000 og i 2019 passerte vi 2.000 hurtigladere ‒ og deretter gikk det unna. 3.000 ble passert i 2020, 4.000 i 2021 og 5.000 i 2022. 

Bare i fjor kom det til over 2.000 nye ladere og 2023 endte på 7.741 hurtigladere, og i løpet av året har vi altså passerte både 8.000 og 9.000 hurtigladere her i Norge. 

Mer bestemt er det nå 9.019, og et viktig mål er altså nådd ett år før fristen. 

Les også:

Debatt