Siden vi tråkket inn i et nytt årtusen har et sikkert vintertegn vært Interbrands liste over de 100 mest verdifulle merkene. Den har nemlig dukket opp hver senhøst siden år 2000.
Nå er oversikten for 2024 klar, og i år har 14 bilmerker slått seg inn på den svært eksklusive listen. Det er en mer enn i fjor, for årets oversikt inkluderer også nykommer Range Rover som dermed er i selskap med de aller største navnene i verden.
Øverst er det dog ingen overraskelser, og de tre mest verdifulle er de samme som i fjor. Apple topper med 488,9 milliarder dollar, noe som med en svak kronekurs (10,93 kr for 1 dollar) betyr solide 5.345 milliarder kroner. Verdien til Apple har faktisk gått ned -3 prosent siden 2023, men omregnet i norske kroner er merket verdt nesten det samme. I fjor betydde 503 milliarder dollar 5.352 milliarder kroner, så ja, kronekursen blør.
Microsoft er nummer to med 352,5 milliarder dollar (3.854 mrd. kr), opp 11 prosent, mens Amazon som i fjor er 3. mest verdt med 298,1 milliarder dollar (3.259 mrd. kr), opp 8 prosent.
Det er heller ikke noen overraskelser når det kommer til de mest verdifulle bilmerkene, for nok en gang er trioen Toyota, Mercedes og BMW inne blant de 10 mest verdifulle merkene ‒ akkurat som i fjor.
Toyota har faktisk vært blant de 10 øverste hele 21 ganger, og er i år som i fjor totalt rangert som det 6. mest verdifulle merket i verden. De er på samme tid det merket blant topp 10 som prosentmessig har økt mest i verdi ‒ Toyota har steget med hele 13 prosent.
‒ Det er selvfølgelig stort å se Toyota nok en gang befeste posisjonen som en av verdens største og mest verdifulle merkevarer. Spesielt gøy er det å se den store fremgangen, med tanke på de store og innovative merkevarene vi konkurrerer mot i kåringen, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Resultatet viser at Toyotas kontinuerlige fokus på innovasjon, elektrifisering og bærekraftige løsninger fungerer. Her har virkelig det norske markedet gått i bresjen og vært til inspirasjon for Toyota internasjonalt.
Toyota lander på 72,8 milliarder dollar, som i skrivende stund betyr 796 milliarder kroner. Oljefondets verdi er på samme tid på 19.366 milliarder kroner, så AS Norge kunne enkelt kjøpt opp hele Toyota og knapt merket det på kontoen.
Norge kunne faktisk kjøpt opp alle 14 bilmerkene på listen til Interbrand for det som for Oljefondet fortoner seg som vekslepenger, for den totale verdien for bilmerkene lyder på 396,2 milliarder dollar. Det er i skrivende stund 4.332 milliarder kroner.
Mercedes er det nest mest verdifulle bilmerket med 68,9 milliarder dollar (753 mrd. kr) på 8. plass, og her har verdien falt med -4 prosent.
Det tredje bilmerket blant de 10 største merkene er BMW på 10. plass med 52,0 milliarder dollar (569 mrd. kr) som er opp 2 prosent fra 2023.
Oljefondet er tungt inne i mange av de store selskapene, som Apple og Microsoft, og blant bilmerkene eier de store verdier i Tesla. Dette merket er ranket som det 12. mest verdifulle merket i verden med 45,5 milliarder dollar (497 mrd. kr), men pilene peker den gale veien for elbilmerket ‒ det er ned hele -9 prosent målt mot i fjor.
De fire bilmerkene skiller seg ut, og ned til det neste, Honda, er det et stort sprang. Dette bilmerket er verdivurdert til 26,7 milliarder dollar (292 mrd. kr), og det er opp 9 prosent.
Ferrari har den største prosentmessige framgangen med hele 21 prosent, Kia er nest best med 15 prosent og konsernkamerat Hyundai stiger som Toyota med 13 prosent.
Ford er det eneste bilmerket i tillegg til Tesla og Mercedes med tilbakegang, og det ærverdige amerikanske merket har fått skrumpet verdien med -3 prosent siden fjoråret. Blant bilmerkene har altså Tesla det største prosentmessig fallet.
Slik verdivurderer Interbrand de 14 bilmerkene samt de tre aller største globale merkene, og gang dette med 10 og legg ytterligere 10 prosent på den norske summen så har du cirka norsk verdi:
1. Apple: 488,9 milliarder dollar
2. Microsoft: 352,5 mrd.
3. Amazon: 298,1 mrd.
6. Toyota: 72,8 mrd.
8. Mercedes: 68,9 mrd.
10. BMW: 52,0 mrd.
12. Tesla: 45,5 mrd.
26. Honda: 26,7 mrd.
30. Hyundai: 23,0 mrd.
43. Porsche: 17,4 mrd.
45. Audi: 17,3 mrd.
49. Volkswagen: 16,5 mrd.
56. Ford: 14,4 mrd.
59. Nissan: 13,9 mrd.
62. Ferrari: 13,1 mrd.
86. Kia: 8,1 mrd.
96. Range Rover: 6,6 mrd.
Les også: