Kong Vinter nærmer seg, og det går utover trærne. Eller mer eksakt den stolte drakten, nemlig bladene. De må gi tapt i kampen mot kulden, visner ‒ og faller ofte ned på bilene.
Før minusgradene tar over høres ikke dette ut som et veldig stort problem, for det er jo ganske enkelt å bare børste dette vekk. Og det kan være smart.
‒ Alle biler har drenering under frontruta, og denne kan du heldigvis enkelt følge med på selv. Hvis du ser at løvet legger seg der, få det bort før du setter deg inn i bilen. Og husk å åpne panseret innimellom, så kan du ta bort det som har kommet seg inn før det gjør skade.
‒ Det høres enkelt ut, men vi ser hver høst at en del ikke er oppmerksomme på det og får skader.
Fagsjefen ber også de som har fått vann i bilen være oppmerksomme, for da kan tett drenering også være synderen. Tipset er da å få bilen inn på et verksted.
Han legger også til at unormalt mye dugg på rutene ofte et tegn på at det er fuktig et eller annet sted i bilen, så hold også øye med dette. For det er ikke sikkert forsikringen tar regningen.
Ytre-Hauge påpeker at selv om reparasjonen kan bli dekket av forsikringen din, har du også et ansvar selv.
‒ Hvis du har latt bilen stå lenge, det regner mye og du ikke har gjort noe for å rydde bort det som blir liggende i dreneringshullene, har du en dårlig sak hvis du ender med en motorskade. Det er viktig at alle gjør sitt for å unngå skader, sier Roger Ytre-Hauge.
Frende sier at de kundene som har gjort det som kreves dekkes denne typen skader med kaskoforsikring, eller utvidet dekning for motorskader.
Les også:
- Tallene bak den tyske elbil-fiaskoen
- Vi sjekket ut Skoda Elroq
- Verdens første serieproduserte bil runder 130 år