Kong Vinter nærmer seg, og det går utover trærne. Eller mer eksakt den stolte drakten, nemlig bladene. De må gi tapt i kampen mot kulden, visner ‒ og faller ofte ned på bilene.
Før minusgradene tar over høres ikke dette ut som et veldig stort problem, for det er jo ganske enkelt å bare børste dette vekk. Og det kan være smart.
For disse uskyldige løvbladene kan gi store kostander, og faren er såpass stor at Frende Forsikring må gjøre det slike selskaper er best på ‒ forsikre oss om at dette faktisk er et problem:
‒ Det kan ende med dyre, elektriske feil på bilen din.
Sitatet tilhører fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, som forklarer at det er en fare for at dreneringshullene på bilen tettes av mengden løv som faller fra trærne.
Men:
‒ Men det kan du fint unngå! slår han fast.
‒ Tenk over hvor du parkerer. Står du under, eller i nærheten av store trær på parkeringsplassen, i oppkjørselen eller på jobben? Da lander bladene på bilen din, så enkelt er det. Og da skal det ikke mye til før dreneringshullene tetter seg, spesielt under frontruta, sier han.
Dreneringshullene skal sørge for at regnvann holder seg unna kritiske plasser.
‒ Vannet tar letteste vei, hver gang. Og hvis dreneringen er tett, finner vannet fra frontruta gjerne veien ned i motorrommet. Det kan også føre til rustskader hvis vannet blir liggende over lengre tid. Motorskader og rustskader kan koste deg store summer, advarer Ytre-Hauge.
Her gjelder det altså å være litt observant.
‒ Alle biler har drenering under frontruta, og denne kan du heldigvis enkelt følge med på selv. Hvis du ser at løvet legger seg der, få det bort før du setter deg inn i bilen. Og husk å åpne panseret innimellom, så kan du ta bort det som har kommet seg inn før det gjør skade.
‒ Det høres enkelt ut, men vi ser hver høst at en del ikke er oppmerksomme på det og får skader.
Fagsjefen ber også de som har fått vann i bilen være oppmerksomme, for da kan tett drenering også være synderen. Tipset er da å få bilen inn på et verksted.
‒ Det er lettere enn å begynne å lete selv. Dreneringshullene sitter på ulike steder i bilen. Hvor mange og hvor de er, varierer fra bil til bil. Det er langt fra sikkert at lekkasjen kommer fra et sted du kan finne lett selv, eller et sted i nærheten av vannskaden, forklarer Ytre-Hauge.
Han legger også til at unormalt mye dugg på rutene ofte et tegn på at det er fuktig et eller annet sted i bilen, så hold også øye med dette. For det er ikke sikkert forsikringen tar regningen.
Ytre-Hauge påpeker at selv om reparasjonen kan bli dekket av forsikringen din, har du også et ansvar selv.
‒ Hvis du har latt bilen stå lenge, det regner mye og du ikke har gjort noe for å rydde bort det som blir liggende i dreneringshullene, har du en dårlig sak hvis du ender med en motorskade. Det er viktig at alle gjør sitt for å unngå skader, sier Roger Ytre-Hauge.
Frende sier at de kundene som har gjort det som kreves dekkes denne typen skader med kaskoforsikring, eller utvidet dekning for motorskader.
Les også: