Alle de store tyske merkene har satset enormt på elbiler, og lagt utallige milliarder i potten for å utvikle helelektriske biler som kan ta over stafettpinnen til de med eksosrør. Og det gir resultater.
BMW var det første store tyske merket som ga skikkelig elbil-gass, har for eksempel i løpet av årets første ni måneder økt det helelektriske salget med 19,1 prosent.
I rene tall betyr det at de leverte 294.054 elbiler til kundene fra januar og ut september, og framtiden ser ganske lys ut.
‒ Våre helelektriske biler vinner over kunder over hele verden ‒ som vist av den betydelige tosifrede veksten i elbil-salget vårt i løpet av årets første ni måneder, sier Jochen Goller, styremedlem i BMW AG med ansvar for kunde, merkevarer, salg.
‒ Vi økte også salget i Europa-regionen. Vår attraktive modellserie, som er designet for teknologiåpenhet, fikk gjennomslag på markedet, til tross for de utfordrende forholdene generelt. BMW-merket tok markedsandeler i Europa og klarte seg betydelig bedre enn regionens totale marked, fortsatte Goller.
Utfordrende forhold i Europa, nevner altså Goller på slutten. For ja, nettopp det store europeiske markedet, EU-markedet, viser seg å være elbil-vanskelig. ACEA, denne organisasjonen som huser mange av bilmerkene, har allerede ropt varsko.
Antall nye registrerte biler i EU falt nemlig med -18,3 i august, og enda mer illevarslende, elbilandelen falt fra 21 prosent i august 2023 til kun 14,4 prosent i august 2024. Det betyr at færre enn tidligere velger elbiler.
På toppen av all elendigheten var det store tilbakegang i de viktigste landene. Frankrike med -24,3 prosent, Italia med -13,4 prosent og Spania med -6,5 prosent.
Og aller verst sto det til i Tyskland, det eller viktigste landet. Her falt nybilsalget med -27,8 prosent i august. Så ja, krise for bilprodusentene.
Så hvor galt er det egentlig når det kommer til elbiler?
Vel, den norske elbil-suksessen kan tilskrives incentiver, så det er ganske enkelt å følge denne oppskriften. Gi elbilene til dels store fordeler, og folket tar det elektriske spranget.
Men dette sitter langt inne for land som ikke har den samme inntekten som megarike AS Norge, og noe land har til og med kuttet på fordelene de tidligere har gitt. Som Tyskland, som i januar reduserte subsidiene.
Resultatet?
Vel, tyske Finn, som ikke må forveksles med norske Finn, tilbyr en slags abonnentsløsning som et alternativ til nybilkjøp, og har sjekket dette. De har mer eksakt analysert de tyske registreringstallene, og på den måten kan de selv se hva trenden er.
For ja, det er selvsagt viktig å vite hva potensielle kunder faktisk ser etter. Og det er i stadig mindre grad elbiler, selv om disse stadig blir mer konkurransedyktig.
Tallene viser at det er tysk framgang for alle biltypene i første halvår av 2024 sammenlignet med den samme perioden i fjor, men med ett unntak. Ja, elbilene.
For som vi raskt skjønner gir ikke Norges elbil-bidrag for å kutte det globale utslippet store utslag, selv om vi nå nesten har visket ut bensin- og dieselbilene i nybilmarkedet. Første halvår ble det kun registrert noen få tusen slike her hjemme, men dette er bare små dråper i det store havet.
Over i Tyskland ble det nemlig registrert 825.930 nye bensin- og dieselbiler i samme periode, viser tallene til tyske Finn, og det er altså rundt sju ganger flere biler enn det som er forventet å komme til Norge av nybiler gjennom hele 2024.
Hybridene følger som en klar toer med 453.515 nyregistrerte biler, og det er denne som har størst framgang det første halvåret med hele 12,5 prosent. Og dette er litt interessant.
Det er altså enighet om at den norske elbil-boomen kan spores til incentiver, og slike har også Tyskland hatt for ladehybrider. Men de ble fjernet i 2023, uten at det altså har gått utover salget. Så ingen regel uten unntak.
Så var det elbilene.
Fra januar og ut juni i fjor ble det 220.244 nye elbiler i Tyskland, viser Finns tall. Det falt til 184.125 elbiler i årets første halvår, og dermed har elbilsalget falt med -16,40 prosent første halvår. Og dette var altså før de enda litt mer ferske og depressive tallene til ACEA som viser et tysk nybilsalg i fritt fall.
Finn har også sjekket litt rundt hvordan det går med det forskjellige merkene, og studien avslører at BYD er det med størst prosentmessig framgang. Nå startet de ganske lav, 230 slike ble registrert første halvår i 2023, og dette hadde økt til 1.200 i årets første halvår. Så nei, ikke så veldig mange.
På motsatt ende finner vi blant annet to søstermerker av Volvo, nemlig Polestar og Lynk & Co.
Polestar-salget er halvert målt mot første halvdel av 2023, fra 3.158 til 1.585 biler, og dette er den 4. største nedgangen for bilmerkene.
Det står enda dårligere stil med Lynk & Co, som gikk fra 1.680 biler første halvår i 2023 til kun 40 biler i samme periode i år. Det er en oppsiktsvekkende tilbakegang, så får vi se om Lynk & Co, Polestar og de andre elbilene våkner litt mer mot slutten av 2024.
For den tyske trenden det første halvåret er klar ‒ stadig færre går for elbiler. Og med uttalelig milliarder lagt i elbilpotten er det kun et ord som beskriver det hele fram til nå ‒ fiasko.
Les også: