Det er nå åpnet for bestilling av Nissan Ariya Nismo. (Fotos: Nissan)

Nissan Ariya Nismo kryper så vidt over halvmillionen

Det er åpnet for bestilling av Nissans litt mer sportslige Ariya-versjon kalt Nismo, og dermed er også prisene klare.


Navnet Nismo beskriver denne Ariya-versjonen, for det er en fancy forkortelse av Nissan Motorsport. Her skal altså racingarven bakes inn i den vanlige og helelektriske SUV-modellen.

Nå er ikke Nismo-utgaven en som ser ut til å være hentet rett fra racerbanen, for poenget er å beholde sitt japanske design og på samme tid løfte ytelsene opp på et nytt nivå.

-->
Ariya Nismo har dog fått noen litt mer diskre utvendige oppdateringer hentet fra Formel E hvor Nissan Nismo er på plass, og her er det blant annet støtfangere og spoilere som styrer luftstrømmen enda mer effektivt.

Det betyr som kjent et enda bedre marktrykk som gjør at denne utgaven limer seg en litt mer til asfalten, og faktisk har Nismo-gjengen forbedret marktrykket med imponerende 40 prosent. Det er mye!

På toppen av det hele og helt nederst har Nissan også utstyrt denne med Michelin Pilot Sport EV-dekk laget for økt stabilitet, og disse er plassert på 20-tommers felger med tynne eiker som reduserer både luftmotstand og vekt.

En viktig del av litt mer sportsligere versjoner er selvsagt kreftene, og Ariya Nismo leverer 320 kW/429 hk og et dreiemoment på 600 Nm.

Det åpner for 0-100 km/t på 5 sekunder, mens forbikjøringer fra 80-120 km/t går unna på 2,4 sekunder.

Den vanlige Ariya e-4orce har til sammenligning en systemeffekt på 225kW/306 hk og klarer 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

Men det er flere ting som holder den klistret til bakken i svingene, og Nissan sier selv at Ariya Nismo har en sving- og sidekraft som er kraftigere enn selveste GT-R Nismo. Her er det modifiserte fjærer, stabilisatorer og støtdempere som jobber sammen med et balansert chassis.

Servostyringen har også fått seg et løft, noe som gir utslag i at styrekraften reduseres ved lave hastigheter og øker på motorvei i høye hastigheter.

Bremser er også viktig på potente utgaver, og her har Nissan satt inn noe kalt i-Booster som øker effektiviteten til bremsene.

Og ja, det er også en egen Nismo-modus i tillegg til standard, økonomi og snø.

På innsiden er interiør og stoler oppgradert for en mer sportslig kjørestil, og det er røde sømmer på rattet og gjennomgående Nismo-elementer som skal gi en mer sportslig følelse for de på innsiden.

Denne utgaven har selvsagt også e-4orce, og her skal det leveres enda litt bedre stabilitet enn den «vanlige» firehjulsdriften. Ombordladeren åpner også for 22 kW ladeeffekt.

Når det gjelder rekkevidden er denne opplyst til 417 kilometer, og her er teknisk data:

Det er altså klart for bestilling av Nissan Ariya Nismo, og dermed er prisene klare. En Ariya starter på rett i underkant av 400.000 kroner, mens e-4orce-versjonene starter på 457.800 kroner.

Og de som vil ha den skarpeste søsteren trenger ikke å betale så veldig mye mer, for her er startprisen satt til 534.400 kroner levert av alle plasser Gol.

‒ Vi mener prisen på Nissa Ariya Nismo er svært konkurransedyktig, og ser frem til å se mange biler på veien etter hvert, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Her er flere bilder av Nissan Ariya Nismo e-4orce:

Les også:

Debatt