Navnet Nismo beskriver denne Ariya-versjonen, for det er en fancy forkortelse av Nissan Motorsport. Her skal altså racingarven bakes inn i den vanlige og helelektriske SUV-modellen.
Nå er ikke Nismo-utgaven en som ser ut til å være hentet rett fra racerbanen, for poenget er å beholde sitt japanske design og på samme tid løfte ytelsene opp på et nytt nivå.
På toppen av det hele og helt nederst har Nissan også utstyrt denne med Michelin Pilot Sport EV-dekk laget for økt stabilitet, og disse er plassert på 20-tommers felger med tynne eiker som reduserer både luftmotstand og vekt.
En viktig del av litt mer sportsligere versjoner er selvsagt kreftene, og Ariya Nismo leverer 320 kW/429 hk og et dreiemoment på 600 Nm.
Det åpner for 0-100 km/t på 5 sekunder, mens forbikjøringer fra 80-120 km/t går unna på 2,4 sekunder.
Den vanlige Ariya e-4orce har til sammenligning en systemeffekt på 225kW/306 hk og klarer 0-100 km/t på 5,7 sekunder.
På innsiden er interiør og stoler oppgradert for en mer sportslig kjørestil, og det er røde sømmer på rattet og gjennomgående Nismo-elementer som skal gi en mer sportslig følelse for de på innsiden.
Det er altså klart for bestilling av Nissan Ariya Nismo, og dermed er prisene klare. En Ariya starter på rett i underkant av 400.000 kroner, mens e-4orce-versjonene starter på 457.800 kroner.
Og de som vil ha den skarpeste søsteren trenger ikke å betale så veldig mye mer, for her er startprisen satt til 534.400 kroner levert av alle plasser Gol.
‒ Vi mener prisen på Nissa Ariya Nismo er svært konkurransedyktig, og ser frem til å se mange biler på veien etter hvert, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Her er flere bilder av Nissan Ariya Nismo e-4orce:
Les også:
- Mini med to litt villere elektrisk versjoner
- Toyota inn i F1 ‒ og den nye generasjonen Formel E-bil
- Toyota Europa har aldri solgt flere biler enn nå