Toyota vil revolusjonere mobiliteten med lufttaxier. (Fotos: Toyota)

Toyota med luftig milliard-investering

Nå holder det ikke lenger bare å være på land, og Toyota tar sats og sikter seg inn mot noe helt nytt ‒ lufttaxier. Denne videosnutten vil du se!


I framtiden skal små fly, eller store droner om du vil, frakte folk fra A til B. Her trenger man ikke å bekymre seg over køer, og disse trenger heller ikke store landingsstriper. 

Det er nemlig såkalte VTOL-fly som tar av og lander som droner som skal gjøre dette, og mer presist elektriske, stillegående og utslippsfrie e-VTOL-fartøy.

-->
Slik storvokste droner har det vært forsket på i mange år, og selv Toyota har vært involvert i dette i fem år. Tilbake i 2019 ble de nemlig en strategisk partner i Joby Aviation og gikk inn med 394 millioner dollar, men det er ikke akkurat billig å utvikle e-VTOL. 

Så nå har Toyota åpnet slusene nok en gang, og fylt på med hele 500 millioner ferske dollars. I skrivende stund er dette formidable 5,5 milliarder kroner. Totalt har Toyota dermed lagt 894 millioner dollar i Joby-potten ‒ 9,8 milliarder kroner. 

Målet er en kommersialisering av lufttaxien først over kortere strekninger, som for eksempel i de store byene. 

– Toyota jobber hele tiden med å finne nye måter å drive bærekraftig mobilitet, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Elektriske lufttaxier er bare én av mange satsinger på innovative løsninger. Jeg må likevel innrømme at jeg personlig synes dette er en veldig kul investering.

Det store spørsmålet er selvsagt hvor langt unna vi er slike lufttaxier, og den gode nyheten er at det går framover.

Joby har blant annet som de første søkt om å drive kommersielle elektriske lufttaxier i De forente arabiske emirater, og i sommer demonstrerte de også en helt autonom flytur i USA. I fjor foretok de også en banebrytende flyvning med et hydrogenfly, H2FLY, som har langt større rekkevidde, og målet er at batterielektriske lufttaxier er på plass allerede neste år. 

Det altså med hjelp av Toyota.

– Med denne ekstra investeringen vil Joby kunne gjennomføre sertifisering av flyene og komme i gang med kommersiell produksjon. Vi tror denne typen utslippsfrie flyvninger vil bidra til å møte dagens utfordringer innen mobilitet, sa Tetsuo Ogawa, COO i Toyota Motor Corporation.

Mer konkret har det elektriske småflyet plass til én pilot og fire passasjerer, kan fly i over 320 km/t og har en rekkevidde på nærmere 280 kilometer på én lading.

– Toyotas kunnskap og støtte har spilt en avgjørende rolle i vår suksess. Vi ser frem til å utvide vårt samarbeid når vi realiserer vår felles visjon for fremtidens flyreiser, sier JoeBen Bevirt, gründer og administrerende direktør i Joby Aviation.

I tillegg til penger bidrar også Toyota med ekspertise og egenutviklede komponenter som finner veien til fremdriftssystemene Joby utvikler, og skal også bidra rundt selve produksjonen. 

Totalt jobber mer enn 1.500 eksperter, ingeniører og andre i startup-selskapet basert i California, som også har et kontor i München. Joby startet opp i 2009, og allerede i 2012 fikk de også landet en avtale med selveste Nasa.

I 2017 kunne de for aller første gang vise fram en flygende VTOL, før den første pre-produksjons prototypen dukket opp i 2019. 

Den tredje prototypen ble nylig rullet ut, og i sommer la de bak seg den fjerde av totalt fem sertifiseringsfaser. To prototyper har gjennomført 1.500 testflyvninger og tilbakelagt 53.000 kilometer, og Joby har også gjennomført en demonstrasjonsflyvning av lufttaxien i New York.

Målet er altså kommersiell start i 2025, så får vi se hvor lang tid de bruker før de er på plass her i Norge. For eVTOL er perfekt for et land med en masse fjorder og øyer, og hvem vil vel ikke fyke over køen inn til de større byene i morgenrushet? For ja, Uber er en av partnerne.

Sjekk dette:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Toyota Joby Lufttaxi