Porsche viser nå fram en ny 911 GT3, og som bildet viser er det to hovedversjoner. (Fotos: Porsche)

Porsche 911 GT3 med bakseter

Det er 25 år siden Porsche presenterte den første 911 GT3, og det markeres med to nye biler. Den banefokuserte «originale» GT3 samt en mer gatevennlig med Touring-pakken.


Porsche 911 er et ekte ikon som nå har rundet hele 60 år, og dette er vel den sportsbilen som kommer i flest versjoner. Per i dag er det mulig mellom hele 17 utgaver her i Norge, så det gjelder å sette av litt tid om du skal kjøpe en ny 911.

Flere av disse er spesialmodeller, og noen er selvsagt hakket råere enn andre. Som GT3, denne banedokuserte utgaven som selv runder 25 år.

-->
Den kommer i en relansert utgave, og som vanlig handler det om en særs sportslig utgave designet for å dundre raskest mulig rundt en bane. Det betyr at den store bakvingen er på plass, og i motorrommet har Porsche plassert en 4-liters boksermotor med 375 kW/510 hk og 450 Nm dreiemoment.

På toppen av det hele byr også tyskerne på Weissach-pakken for første gang til 911 GT3, og dette åpner for en enda mer banefokusert bil.

Det er flere nyheter. Porsche har også klar en langt mer diskre GT3 med Touring-pakken fra start av uten den store bakvingen og det åpnes også for bakseter, så valgfriheten er stor allerede fra start av.

Porsche lover også mer standardutstyr og enda flere alternativer som forbedrer både presisjon og sportslighet.

‒ Vi er glade for at den nyeste generasjonen av 911 GT3 kommer til Norge, og snart vil være tilgjengelig for våre dedikerte Porsche-entusiaster, sier Michael Hiller, sjef for Porsche Norge.

Ved å stramme inn designet både framme og bak ytterligere har også aerodynamikken fått seg et løft, og det er også nyutviklede finner under som bedrer marktrykket og optimaliserer luftstrømmen. Foran er det blant annet Matrix LED-frontlykter som fjerner behovet for ekstra lys og åpner for et større luftinntaksområde, og bak er diffuseren, luftinntakene og baklokket redesignet.

Porsche har også løftet løsninger fra den 911 GT3 RS-utgaven for å spisse bremsene enda mer, og utpå disse er det nye lettvektsfelger i aluminium som slanker vekten med 1,5 kilo. Det er også mulig å få bilen med magnesiumfelger som sparer ytterligere 9 kilo.

Nye GT3 er for øvrig skodd med 255/35 ZR 20 foran og 315/30 ZR 21 som skal åpne for enda bedre grep også under våte forhold, og det er også mulig å få enda mer banefokuserte men fortsatt gatelovlige dekk.

Mange mener at en 911 GT3 rent designmessig blir litt for mye, og her er Touring-utgaven et godt alternativ. For første gang er denne tilgjengelig allerede fra start av.

Porsche forklarer at navnet «Touring Package» stammer fra en utstyrspakke på 1973 911 Carrera RS 2.7, og har vært en del av GT3-programmet siden 2017. Her er den klassiske 911-silhuetten i fokus, og denne kommer altså uten en fastmontert bakvinge.

Denne jobben er satt til en mindre justerbar bakspoiler, kjent som Gurney-flappen, og et tilpasset finnedesign på bilens underside skal sikre aerodynamisk balanse.

På innsiden sier Porsche at nye 911 GT3 byr på en førsteklasses finish med skinn og en klassisk sportslig atmosfære. Og som tittelen sier, for aller første gang er bakseter tilgjengelig som et alternativ for modellen.

Walter Röhrl, to ganger verdensmester i rally, har testet den nye 911 GT3.

– Spesielt på svingete landeveier merker man tydelig at styringen er skarpere enn på forgjengeren. Det gir enda større selvtillit fordi bilen reagerer roligere fra senterposisjonen uten å miste noe av sin direkte respons. Den kortere girutvekslingen øker også kjøregleden på landeveier betydelig, sier Porsche-ambassadøren Röhrl.

Som vi skjønner fra magnesiumfelgene er vekt et viktig punkt, og 911 GT3 har også fått en rekke andre lettvektsløsninger som et batteri som fjerner 4 kilo. Matchvekten er faktisk mulig å få helt ned i 1.420 kilo. Det betyr 2,8 kilo per hestekreft.

De 510 hk mates til enten en 7-trinns PDK dobbelkløtsj girkassen eller en 6-trinns GT manuell kasse som har en girutveksling som er 8 prosent kortere enn hos forgjengeren.

Dette åpner for 0-100 km/t for 3,4 sekunder med automatkassen og 3,9 sekunder for den manuelle, og toppfarten er over 310 km/t uavhengig av girkasse.

– På banen gir nye 911 GT3 enda bedre kontroll, fordi den er mer stabil og håndterer ujevnheter og curbs bedre, takket være den optimaliserte demperinnstillingen. Anti-dive-systemet reduserer merkbart bremsing, noe som gjør at bilen holder balansen betydelig bedre under alle forhold, sier ambassadør Jörg Bergmeister.

Det er også en ny lettvekts racingstol med foldbar rygg og et seteskall laget av karbonfiberforsterket plast tilgjengelig som et alternativ, og den nye foldbare funksjonen på ryggstøtten åpner for et baksetesystem.

Det er også mulig å få bilen med Adaptive Sports Seats Plus med elektrisk 18-veis justering.

Slik ser baksetene ut:

Et litt morsomt blikk tilbake til de gamle utgavene er måten man starter de nye GT3 på. Her er det ikke en knapp, men faktisk en vridbar tenningsnøkkel. Vi får håpe at folket ikke har glemt hvordan man faktisk startet en bil i «gamle» dager.

Alt det andre på dashbordet er selvsagt moderne, og det er også en «Track Screen»-modus som viser digitale skjermer til venstre og høyre for turtelleren. Her er det nøkkelinformasjon om dekk, olje, vann og drivstoff, samt varsler føreren om gunstig timing for girskifte med visuell varsling. Turtelleren kan også roteres slik at maks turtall på 9.000 r/min vises ved 12-posisjonen, forklarer Porsche.

911 GT3-utgaven åpner også for Weissach-pakken som spisser bilen enda mer for banebruk, mens Touring åpner for Leichtbau-pakken som blant annet byr på et tak lakkert i bilens farge.

Til slutt er det også en Clubsport-pakke for den med bakvinge, og denne tilgjengelig uten ekstra kostand åpner for ting som et veltebur av stål, 6-punkts sikkerhetsbelte for føreren og et håndholdt brannslukningsapparat. De valgfrie racingstolene må være på plass for å velge denne pakken, understreker Porsche.

‒ Den nye 911 GT3 har blitt enda mer spennende og personlig. Vi har jobbet nøye med mange detaljer og lagt til funksjoner kundene våre har ønsket. Dette gjør at GT3 kan tilpasses enda mer spesifikt til førerens preferanser, sier Andreas Preuninger, Porsches sjef for GT-biler.

Og så er det klokken da.

For Porsche Design kan også lokke med et unikt urverk som gjenspeiler designet og ytelsen til sportsbilen for de som kjøper den nye GT3-utgaven. Her er det blant annet en skive med gule detaljer inspirert av bilens instrumentpanel, og en rotor basert på designet til GT3-felgene. Og ja urskiven er tilgjengelig i alle utvendige farger som nye 911 GT3 og Touring-pakken byr på

Porsche Norge sier at de åpner for bestilling av nye Porsche 911 GT3 og 911 GT3 Touring mot slutten av året, og har allerede prisene klare.

Porsche 911 GT3 starter på 3.107.251 kroner, mens Porsche 911 GT3 med Touring-pakken har fått en startpris på 3.093.337 kroner.

Her er bilder, og om du lurer på hvordan klokken ser ut skal du selvsagt få et bilde av den og:

Les også:

Debatt