Ferrari har laget seg en ny sjef, F80. (Fotos: Ferrari)

Ferrari F80 er en ekstrem hybrid superbil

Den steilende hingsten har suksess på racerbanen, Charles Leclerc vant akkurat USA Grand Prix, og er også på hugget når det kommer til gatebiler. Nå viser de en ekstrem superbil kalt F80.


Formel 1-bilene er hybrider med V6-motorer, og det er akkurat den kombinasjonen Ferrari nå løfter over til sin nye superbil.

Ferrari F80 skal rulle i hjulsporene til noen skikkelige legender, GTO’en, F40 og ikke minst LaFerrari, og er faktisk sterkere enn F1-bilen som Leclerc ratter.

-->
Her er det nemlig vanvittige 1.200 hestekrefter, og det takket være en ny V6-motor med 900 hk og et elektrisk hybridsystem med to elmotorer løftet fra racerbilene som byr på ytterligere 300 hk.

Om ikke det var imponerende nok, bilen som veier 1.525 kilo har en voldsom aerodynamikk som et nikk tilbake til GTO-modellen som skulle hylle F1-bilene tilbake i 1984.

F80 har en aktiv bakvinge, det er en bakre diffusor, en flat underside, en triplanvinge foran og en S-Duct. Alt dette jobber sammen for å generere 1.000 kilo marktrykk ved 250 km/t. Et tonn marktrykk, altså.

Ferrari legger til at de har «lånt» løsninger fra romfarten slik at F80 blir mest mulig effektiv., og det er selvsagt også bremser hentet fra motorsporten slik at dette dyret stopper lynraskt. Dekkene har for øvrig dimensjonen 285/30 R20 foran og 345/30 R21 bak, mens bremseskivene foran er noen beist med dimensjonene 408 x 220 x 38 mm.

Sammen med en 8-trinns F1 DCT-kasse åpner alt dette for disse ganske ville ytelsene:

  • Maksimal hastighet 350 km/t
  • 0–100 km/t: 2,15 sekunder
  • 0–200 km/t: 5,75 sekunder
  • 100-0 km/t: 28 meter
  • 200-0 km/t: 98 meter
Og bare for å understreke hva F80 er for noen, altså en kjøremaskin uten sidestykke, har ikke Ferrari gitt den en ren elektrisk kjøremodus. Et sted går grensen! Det i motsetning til andre hybride superbiler de kan by på, som SF90 Stradale og 296 GTB, begge med elektrisk rekkevidde.

F80 byr kun på tre moduser som sier det meste, Hybrid, Performance og Qualify, og den siste åpner altså alle slusene og bør vel strengt tatt brukes på lukkede områder.

Den nye superbilen har selvsagt fått alt av nye løsninger som Ferrari kan by på, og på innsiden sier Ferrari at de har gått for en følelse av at dette er som å kjøre en F1-bil med et tak.

Som bildene viser ser den ikke akkurat ut som en F1-bil på innsiden, men det er faktisk mulig å få denne i en konfigurasjon som heter «1».

Men med to seter og et helt nytt ratt som riktignok har fått en litt mer avlang form ser den vel mest lik det den er ‒ en moderne hyperbil. Sjekk dette:

Den nye superhelten i Ferrari-garasjen er 4,84 meter lang, 2.06 meter bred og kun 1,14 meter høy, og har en vekt til kraft-ratio på 1,27 kilo per hk. Og ja, om du lurer rommer bagasjerommet 35 liter.

Pris? Vel, du må nok regne med godt over 40 millioner, men selv om du har dette spørs det om du får tak i en Ferrari F80 ‒ navnet skal for øvrig markere at Ferrari runder 80 år i 2027.

Det settes nemlig sluttstrek etter 799 eksemplarer, så her glapp også muligheten med å lage 800 biler av 80-modellen.

Vi kan verken by på 80 eller 800 bilder, men noen har vi. Her er arvtakeren til selveste LaFerrari, den imponerende Ferrari F80 med 1.200 hestekrefter:

Les også:

Debatt