Dette er en relativt stor skade, men selv små og usynlige skader kan koste dyrt. (Fotos: Gjensidige)

Vi bulker bort enorme verdier

Ikke nok med at det smeller ofte, men bulkene blir også stadig dyrere.


I snitt bulket nordmenn for 7 millioner kroner hver eneste dag i 3. kvartal, og totalregningen for de krasjene landet på formidable 644 millioner kroner i erstatninger.

Og ja, disse tallene tilhører kun et av forsikringsselskapene, Gjensidige.

-->
Så mest sannsynlig bulkes det for flere titalls millioner hver eneste dag året rundt, og det er heller ikke noe lys i tunnelen ‒ for det blir stadig verre.

Gjensidige sier at totalsummen for 3. kvartal er hele 23 prosent høyere enn for samme periode i fjor, så dette er en ganske vill oppgang. Og disse tallene gjelder kun for personbiler og alle skademeldinger som gjelder skader på bilens karosseri.

‒ Vi har sett en negativ utvikling over flere år, slår konserndirektør Vivi Kofoed i Gjensidige fast.

En del av forklaringen er at terskelen for å melde inn skade er lavere enn bare for noen år siden. For som med det meste har også bilskadene blitt dyrere, og selv den minste skramme kan fort komme opp i titusenvis av kroner å reparere, sier Gjensidige.

Målt mot bonustap og egenandel blir summen man selv må betale for skaden ofte høyere, og dermed velger mange heller å benytte seg av forsikringen.

En annen forklaring er selve bilene.

Gjensidige sier at bilparken blir stadig bredere, lengre og tyngre, og dette gjør det mer krevende å navigere for eksempel på trange parkeringsplasser.

‒ Etter hvert som flere og flere kjøper nyere biler med meget avansert teknologi, blir det også flere avanserte deler som må byttes eller repareres hvis noe går galt i trafikken. Dette ser vi svært mange spor av i fakturaene vi får fra bilverkstedene, sier Kofoed.

Nye biler må ha avansert teknologi som automatisk nødstopp, og ofte er avansert teknologi for eksempel plassert bak grillen, som jo er en utsatt plass.

Og i tillegg sier Gjensidige at det ser ut som at nye førerassistenter har begrenset effekt.

‒ Sikkerhetsmekanismene kan bidra til å gi en falsk trygghet, og at mange føler seg udødelige bak rattet, sier konserndirektøren.

‒ Andre åpenbare årsaker til stadig mer bulking er høy fart og uoppmerksomhet, kanskje spesielt knyttet til skjermbruk.

Faktisk svarer hele 56 prosent av de som har deltatt på en Ipsos-undersøkelse gjort for Gjensidige at den interaktive skjermen i bilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien/kjøringen, og på toppen av dette kommer også mobilbruk bak rattet.

Og med inntoget av elbilene er det også slutt på disse daffe bilene med under 100 hestekrefter.

‒ De enorme kreftene som skjuler seg i mange biler med flere hundre hestekrefter er åpenbart negativt for trafikksikkerheten, konkluderer Vivi Kofoed.

Resultatet av alt dette er altså en bulking som stadig koster mer, og bare så det er klart ‒ det er bileierne som til slutt må ta regningen gjennom forsikringspremien. 

Les også:

Hva tenker du