Annonse
Hjem Nyheter Toyota fortsatt mest verdifullt

Toyota fortsatt mest verdifullt

Verdens mest verdifulle selskap er ikke overraskende Apple, etterfulgt av Google og Microsoft. Det mest verdifulle blant bilprodusentene er heller ikke overraskende, nemlig Toyota.

Interbrand kårer hvert år de mest verdifulle merkenavnene, og ikke uventet er det flere bilaktører inne blant de 100 beste.

Toyota var på femteplass sammenlagt i fjor, men er nå nede på sjuendeplass. Verdien har da også sunket seks prosent, og de er nå prissatt til 391 milliarder kroner.  

Men de er altså fortsatt mest verd blant alle i bilindustrien.

Som i fjor er Mercedes-Benz nest best, og nummer ni totalt. Dette er samme plassering som 2016, og verdien har økt med solide ti prosent. Merc-folkene har åpenbart jobbet veldig godt. Stjernen er nå verd 374 milliarder kroner.

Saken fortsetter under Annonsen

Fire plasser bak lurer BMW, som er verd akkurat like mye som for 12 måneder siden. Det vil si 325 milliarder kroner.

Nordmenn blir muligens litt overraskende av nummer fire i bilindustrien. Det er nemlig japanske Honda, som totalt er på 20. plass med en verdi på 177 milliarder kroner. Honda driver som kjent med mye, og ikke bare biler.

Den amerikanske giganten Ford er nestemann blant bilmerkene. De er imidlertid helt nede på 33. plass med en verdi på 106 milliarder kroner.

Bare to plasser bak følger det sørkoreanske billokomotivet Hyundai, som er tre «små» milliarder bak Ford. Begge disse to har økt verdien av merkevarenavnet med fem prosent siden i fjor.

Og tre andre bilmerker klarer også å presse seg inn på topp-40-listen.

Audi fikk ikke noe smell etter dieselgate i fjor, og har til sammen økt 11 prosent på to år. Nå er de fire ringene verd 94 milliarder kroner. De er nummer 38 totalt.

Plassen bak innehas av Nissan, som har klatret fra 43. plassen i fjor. De er nå verd 90 milliarder kroner.

Nummer 40 totalt er Volkswagen, som fikk seg en smekk på grunn av dieselgate i fjor. Da falt verdien ni prosent. Men gamle synder er glemt, og de er opp én prosent i år. Verdien er satt til 90 milliarder kroner.

Det 10. mest verdifulle merkenavnet i bilindustrien er Porsche, som er nummer 48 totalt. Tyskerne har gått opp seks prosent, og er nå verd 79 milliarder kroner.

Ny på oversikten er Ferrari, som går rett inn på 88. plass. Den steilende hesten er verd 38 milliarder kroner.

De tre øverst globalt sett sysler alle med tanker rundt bilindustrien, og kan bli tøffe nøtter for bilindustrien om de tar steget også inn dit.

Apple er verd 1.441 milliarder kroner, Google 1.104 milliarder kroner og Microsoft 626 milliarder kroner.

Ingen norske er på topp-100-listen, men svenskene har faktisk to inne blant de 30 beste. H&M har slitt med dårlig inntjening, og får nå juling av Interbrand som har satt ned verdien med hele 10 prosent på merkevaren. Likevel er de på 23. plass (160 mrd.), mens Ikea er på 25. plass (144 mrd.).

Følg gjerne bil24.no på Facebook

Her er listen over de beste merkenavnene blant bilene:

Plassering totalt: Merke: Forandring i %: Verdi:
7 Toyta -6 391 mrd kr
9 Mercedes-Benz +10 374 mrd kr
13 BMW 0 325 mrd kr
20 Honda +3 177 mrd kr
33 Ford +5 106 mrd kr
35 Hyundai +5 103 mrd kr
38 Audi +2 94 mrd kr
39 Nissan +4 90 mrd kr
40 Volkswagen +1 90 mrd kr
48 Porsche +6 79 mrd kr
69 Kia +6 52 mrd kr
73 Land Rover +7 47 mrd kr
77 Harley Davidson* +3 44 mrd kr
87 Mini +3 40 mrd kr
88 Ferrari Ny på listen 38 mrd kr
98 Tesla 0 31 mrd kr

* Jada, vi vet at de ikke lager biler, men vi er da hyggelige mennesker og gir de oppmerksomhet.

4 KOMMENTARER

  1. Oh my goodness! an amazing article dude. Thanks Nonetheless I am experiencing issue with ur rss . Dont know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting similar rss drawback? Anybody who is aware of kindly respond. Thnkx akdekgecgbdd

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker