Sammen med Volkswagen-gruppen (VAG) er Toyota-gruppen verdens største bilprodusent, men i motsetning til VAG har den japanske gruppen holdt igjen satsingen på rene elbiler. De har i stedet gått for hybrider og en hydrogenbil i form av Mirai.
Men de har også en elbil i form av Lexus UX 300e, som ble lansert i fjor. Dette er en ganske kompakt SUV med en oppgitt rekkevidde på drøyt 300 kilometer og en ganske så gunstig Lexus-pris på 379.000 kroner.
-->
Denne var startskuddet på elbilsatsningen fra Toyota, men hovedmerket venter fortsatt på sin første elbil.
Allerede i 2019 ble det klart at Toyota går sammen med Subaru for å utvikle nye elbilmodeller, og i desember i fjor ble det bekreftet at både Toyota og Subaru skal komme med en helelektrisk SUV-modell innen 2025.
Bilene skal lages på en ny plattform kalt e-TNGA, og denne er så fleksibel at bilene kan ha for-, bak- eller firehjulstrekk samt en rekke batteri- og elmotor-typer ‒ alt tilpasset ulike typer kjøretøy og bruksområder.
Men «innen 2025» er ikke akkurat lovende, og både Toyota og Subaru risikerer å bli hektet skikkelig av i kappløpet om elbiler om de skal vente så lenge med sine kommende elbiler.
Og nå melder da også Toyota Nord-Amerika at det går mye raskere enn forespeilet, for i forbindelse med en oppdatert klimaplan fram mot 2050 annonserer de tre nye elektrifiserte modeller. Det er mer bestemt to elbiler og en ladbar hybrid.
‒ Vi fortsetter å lede an innen elektrifisering som vi startet med Prius for nesten 25 år siden. Toyotas nye elektrifiserte produkter vil gi kundene flere valg rundt drivverk som er tilpasset deres behov, sier salgspresident til Toyota Nord-Amerika, Bob Carter.
De avslører dog ikke hvilke biler det er snakk, så det kan også være at en av elbilene faktisk er en Lexus.
Det de dog sier er at bilene skal debutere på det amerikanske markedet allerede i år, så vi snakker absolutt ikke om 2025 her.
Bildet som følger med nyheten gjør oss heller ikke mye klokere.
Toyota skal gi alle modellene inkludert de fra Lexus et elektrifisert valg innen 2025, og de tror at 40 prosent av bilene de selger da vil være elektrifisert. I 2030 tror de at dette har steget til sju av 10 nye Toyota-biler, og vi antar at mange av disse er laget på e-TNGA-plattformen.
Slik som den kommende SUV-modellen som ble meldt i desember, og som jo kan være en av de to elbilene Toyota Nord-Amerika nå melder er på vei. Det får vi nok snart vite.
Les også: