- Annonse -
HjemElbilerDelegigant skal gjøre bilindustrien grønnere

Delegigant skal gjøre bilindustrien grønnere

Vi hører stadig om bilprodusenter som setter seg nye klimamål, men det er nå en gang slik at mye av en bil ikke lages av dem selv. Så bryr underleverandørene seg om CO2-kampen?

Alle de store bilprodusentene har satt seg store mål når det kommer til CO2-kutt. Den største av dem alle, Volkswagen-gruppen, kunne stolt erklære at deres nybil-flåte i 2020 slapp ut 20 prosent mindre CO2 enn året før ‒ 99,8 CO2 g/km mot 124 CO2 g/km i 2019.

- Annonse -

Det er bare et steg mot det ultimate målet for det tyske konsernet, å bli klimanøytral innen 2050.

Verdens nest største bilprodusent, Toyota, har like godt annonsert at de skal bygge framtidens by. Jepp, intet mindre.

Det skal av alle plasser skje ved foten av et av verdens aller mest berømte fjell, Fuji. Der har de et område på 175 dekar, og Toyota planlegger å bygge opp en ny by passende nok kalt Woven City.

De skal nemlig sy sammen byen som et vevd teppe, og alt skal være koblet til hverandre ‒ folk, bygninger, infrastruktur og kjøretøy. Byen skal være fullstendig bærekraftig, og det hele skal driftes av hydrogen som byr på null lokalt utslipp.

- Annonse -

Personen som skal designe framtidsbyen er for øvrig dansk, og Bjarke Ingels står blant annet bak 2 World Trade Center i New York og Lego-huset i Danmark.

De andre store bilprodusentene følger også i klimasporet, og det inkluderer altså produksjonen i tillegg til biler uten lokale utslipp.

Siden vi nevnte Toyota. En ny bil fra dem består av rundt 30.000 deler, men de lager ikke alt det selv. En masse deler og teknologi kommer fra underleverandører og eksterne partnere, så selv om de hadde vært karbonnøytrale ville ikke det betydd at bilen automatisk var det.

Mye av det ansvaret faller altså videre ned til det enorme deleproduksjonsmarkedet, og en av disse gigantene finner vi i Frankrike.

- Annonse -

Der hører nemlig Valeo til, et selskap som ikke har færre enn 110.000 ansatte, 191 fabrikker, 20 utviklingssentre og lokaler i hele 33 land. Hvor diger Valeo faktisk er viser salget i 2019, for det endte på solide 200 milliarder kroner.

Valeo utvikler en rekke ting for bilindustrien, fra førerassistanser og komfortløsninger til drivverk og klimaløsninger. En av tre nye biler i verden har nå utstyr og deler fra Valeo som reduserer karbonutslippet.

Og de tar på seg sin del av ansvaret nå som bilindustrien skal bli klimanøytral.

Faktisk var det franske selskapet tidlig ute med sin klimaplan, og allerede i 2010 startet de på veien mot en utslippsfri framtid.

De girer nå ytterligere om, og følger Volkswagens mål om å bli karbonnøytral innen 2050.

‒ Hele bilindustrien investerer tungt for å bekjempe global oppvarming, sier Jacques Aschenbroich, Valeos styreformann og administrerende direktør.

‒ Salget fra teknologier som bidrar til å redusere CO2-utslipp vil vokse 20 ganger til rundt 10 milliarder euro i 2021. Vi skal fortsette vår satsing med å oppnå karbonnøytralitet innen 2050, og å nå nesten halvparten av dette innen 2030.

Han sier altså at Valeo nå utvikler løsninger som hjelper bilprodusentene til å kutte CO2-utslippet, og i 2019 besto 57 prosent av Valeo-salget av deler og teknologi som bidrar til mindre utslipp.

Delegiganten har selvfølgelig satt seg delmål på veien mot 2030, hvor utslipp knyttet til driften skal ned med 75 prosent fra 1,1 million til 0,3 million tonn CO2. Forsyningskjeden skal ned med 15 prosent, fra 9,5 millioner til 8,1 millioner tonn CO2.

Til slutt skal utslipp knyttet til sluttbruk av produktene ned med 15 prosent, fra 39 millioner til 33,1 millioner tonn CO2. Her spiller også en gedigen elektrifiseringsplan inn, og om denne regnes inn mener Valeo at CO2-utslippet faller fra 39 millioner til 19,5 millioner tonn.

En slik satsing koster selvsagt enorme summer, og Valeo regner med å ha investert mer enn 400 millioner euro i kampen om å redusere utslipp knyttet til bare driftsaktivitetene. Oppgraderingene her inkluderer utvikling av miljøvennlige bygninger, utbredt bruk av LED-belysning og integrering av varmegjenvinningssystemer. De jobber også med å øke bruken av kullfattig energi som solceller og vindkraft, og dette skal gå fra 5,5 prosent i 2019 til hele 80 prosent innen 2030.

Nå har det seg slik at heller ikke Valeo lager alle tingene de leverer videre selv, så de har gitt samtlige underleverandører beskjed om de samme utslippsmålene som de selv har.

På toppen av dette gir også Valeo enda mer gass rundt utviklingen av elektrifiserte drivverk for å hjelpe industrien til å lage gode elbiler, og på dette feltet har de allerede investert over 10 milliarder euro over de siste 10 årene.

Den karbonvennlige satsingen til Valeo går selvsagt ikke upåaktet hen, og da canadiske Corporate Knights publiserte sin liste over de 100 mest bærekraftige selskapene i verden i januar var Valeo ranket som den beste i bilindustrien.

Valeo var totalt på 66. plass, og de banket blant annet elbilprodusenten Tesla som var nede på 97. plass. Beste bilprodusent var kinesiske Byd på 94. plass.

Et annet fransk selskap, elektronikkselskapet Schneider Electric toppet listen, og Storebrand kan klappe seg på skulderen etter å ha blitt plassert som det 14. beste bærekraftige selskapet i verden. Ikke verst!

Og flere selskaper bør kanskje gjøre som Valeo planlegger nå. De skal nemlig fastsette bonusen til 1.500 toppsjefer ut fra hvor godt avdelingene de styrer klarer klimamålene.

Da blir det nok fart på klimakuttene, tenker vi.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her