Kjøp bilen, få med et skikkelig eventyr

Inspirert av en tidligere spesialutgave, slår nå Land Rover til med nok en hyllestutgave av forrige generasjons Defender. Og denne gang følger det med noe ganske så eksklusiv.


Land Rover er ikke spesielt flinke til å gi slipp på tidligere biler.

Da Land Rover rundet 70 år i 2018 bød de på 150 eksemplarer av generasjonen som det ble satt sluttstrek for i 2016, og dette var noe virkelig spesielt. I motorrommet hadde de nemlig plassert en voldsom 5-liters Jaguar-motor med over 400 hk koblet til en 8-trinns automatkasse.

Defender Works V8 ble en stor suksess, og nå følger Land Rover denne opp med en enda mer begrenset spesialutgave.

Land Rover Classic skal nå settes sammen 25 eksemplarer av utgaven kalt Defender Works V8 Trophy, og det siste navnet hinter om noe spesielt.

For bilen i seg selv er ganske så lik den de kom med i 2018, med 405 hk, den samme girkassen og oppgraderte bremser og forbedret understell. Men det følger noe ekstra med på kjøpet.

I 1980 fant noen Land Rover-entusiaster ut at de skulle gi bilene den ultimate testen, og kom opp med et løp som ble kalt Camel Trophy, ja, sponset av sigarettmerket. Løypa var av den mer slitsomme sorten, 1.600 kilometer gjennom Amazons, og selv uten internett spredde jungelordet seg ganske så kjapt.

Så det ballet raskt på seg, og tusenvis av eventyrlystne ville etter hvert være med på dette. Sluttstrek ble satt i 2000, og de hadde da vært innom mange av de mest uframkommelige plassene verden kan by på.

Land Rover gir nå de 25 kjøperne av den ny-gamle Works V8 Trophy en billett til en eksklusiv Trophy-konkurranse på Eastnor Castle, Land Rovers hjemsted og base for testing og utvikling. Her venter et tre dagers langt eventyr når bilene skal kvitteres ut.

Men det er ikke alt som er eksklusivt med den nye spesialutgaven.

Terrengutstyret inkluderer frontmontert vinsj, multipunkt veltebur, takstativ, understellsbeskyttelse, spesiell A-stolpe, hevet luftinntak, spotlights og terrengdekk.

På innsiden har klassisk-avdelingen satt inn Windsor skinninteriør, Recaro sportsseter med gule kontrastsømmer og en aldri så liten Land Rover Trophy-klokke. Og ja, selvsagt et spesielt infotainmentsystem med integrert navigasjon.

Hva dette handler om viser racerfører, stuntkjører og Land Rover-ambassadør Jessica Hawkins, og ikke minst Bob Ives som vant Camel Trophy i 1989.

Land Rover skal altså lage 25 eksemplarer, og det inkluderer både 90- og 110-versjonen. Camel Trophy hadde gult som signaturfarge, og selvsagt kommer alle bilene i en slik bekledning ‒ mer eksakt Eastnor Yellow.

De spesialbygde bilene er også utstyrt med LED hovedlys, Heritage frontgrill, samt en unik Land Rover Trophy-logo og grafikk om deltakelsen. For dette skal være som en «ordentlig» Trophy-konkurranse, hvor bilene kommer med både førerens navn og flagg.

Og det skulle kanskje bare mangle, for prisen er ganske så stiv ‒ 195.000 pund i England for den korte 90-versjonen.

Men de kommer neppe til å slite med å selge de 25 bilene, for vi snakker til tross om et legendarisk løp med et ganske spesielt eventyr med på kjøpet.

Her er bildene av Land Rover Defender Works V8 Trophy:

Les også:

Les mer om:

Nyheter