HjemNyheterLotus med fem(!) farvel-versjoner

Lotus med fem(!) farvel-versjoner

Det er på tide å si adjø til Elise og Exige, og Lotus gjør dette med ikke mindre enn fem spesialversjoner.

Det er nå en gang slik at når barna går inn i 20-årene er det på tide å forlate redet, og det gjør nå de to Lotus-modellene Elise og Exige. Elise er 25 år, mens Exige runder 21 år i 2021.

- Annonse -

Hovedgrunnen til at Elise, Exige og den tredje modellen Evora (kom i 2008) nå fases ut er selvsagt ikke at de har blitt voksne, men Lotus som har samme eiere som Volvo gjør seg nå klar for en elektrisk framtid hvor det skal satses på elbiler. Da må altså dagens modeller vike.

Lotus har ikke tenkt å sende Elise og Exige inn i solnedgangen uten å gjøre stas på de små sportsbilene, og det innebærer altså noen hyllestversjoner som skal sette punktum.

Og britene girer skikkelig om, for de har på gang ikke mindre enn to spesialversjoner av Elise og tre av Exige. Det blir altså fem versjoner som skal ta farvel med de to modellene.

Stikkordene for disse er mer kraft, mer standardutstyr ‒ og selvsagt lav vekt.

- Annonse -

Den mest kjente Lotus-modellen er utvilsomt Elise, og den største nyheten er et nytt digitalt dashbord med to muligheter ‒ enten med konvensjonell utseende eller med digitale tall.

Lotus Elise Sport 240 Final Edition får 23 ekstra hk i forhold til Sport 220, og har 240 hk og 244 Nm. Dermed går sprinten på 4,3 sekunder, mye takket være 260 hk per tonn (veier 898 kg).

Lotus Elise Cup 250 Final Edition er den mer racerbaserte søsteren, og her har Lotus satt på nye aerodynamiske detaljer som skal klistre den til underlaget. Britene opplyser at marktrykket er på 66 kilo ved 161 km/t, og 155 kilo når bilen når toppfarten på 248 km/t.

Her er det også mulig å få satt på en karbonpakke, slik som for 240-versjonen, og da går vekten ned til imponerende 931 kilo.

- Annonse -

Exige-modellen kommer i tre versjoner under sitt aller siste produksjonsår, Exige Sport 390, Exige Sport 420 og Exige Cup 430.

Lillesøster pusher kreftene opp med hele 47 hk sammenlignet med Exige Sport 350, og kan skilte med 397 hk og 420 Nm. 0-100 km/t klokkes under 4 sekunder, mens toppfarten er på 277 km/t.

Hakket over finner vi Exige Sport 420 Final Edition, opp 10 hk i forhold til dem utgående Sport 410. Har daler sprinten ned til 3,5 sekunder, og toppfarten spretter opp til 290 km/t ‒ takket være 420 hk og 427 Nm fordelt på 378 hk per tonn.

På toppen finner vi selvsagt 430-versjonen, mer eksakt Exige Cup 430 Final Edition. Navnet avslører hva som er under panseret, og den 430 hk og 440 Nm sterke sportsbilen trives også godt på banen med 171 kilo med marktrykk. 0-100 km/t går unna på drøyt 3,3 sekunder, og toppfarten er satt til 280 km/t.

Denne er også utstyrt med noen vanvittige Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk. Foran er profilen 215/45 ZR17, mens bakdekkene er formidable 285/30 ZR18 som bør sørge for litt av et grep i svingene.

Lotus tar altså et skikkelig farvel med Elise og Exige, og når produksjonen av disse i tillegg til Evora tar slutt senere i år har merket laget rundt 55.000 eksemplarer av trioen.

Og hvor mye er det? Jo, mer enn halvparten av alle bilene Lotus har satt sammen siden 1948, så da er det kanskje greit å hylle disse med fem spesialversjoner?

Her er bilder av farvelversjonene til Elise og Exige:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her