Feirer med et beist av en SUV

Hvordan feire 125 år? Hva med en Audi RSQ8 med 740 hk?


Det kappes om å ha den sterkeste SUV-modellen på markedet, og Dodge har akkurat satt i produksjon den nye dronningen når det kommer til serieproduserte biler. Den heter Dodge Durango SRT Hellcat, og kan skryte av 710 hk og 0-100 km/t på 3,6 sekunder.

Dette er verdens sterkeste serieproduserte SUV, men det finnes enda mer potente utgaver ‒ dog ikke rett fra fabrikken.

En slik har tatt en omvei via tyske ABT Sportline, som i år feirer at det er 125 år siden det første ABT-selskapet ble dannet.

Den feiringen tar de alvorlig, og åpner med å vise fram en SUV-utgave som er raskere enn verdens sterkeste serieproduserte ‒ altså Hellcaten.

ABT er et slags halvt-offisielt tuningsselskapet til Volkswagen-gruppen, og den store favoritten er selvsagt Audi.

Den tyske tuneren har kommet med en rekke vanvittige Audi-versjoner, og der befinner også den aller siste utgaven seg.

Allerede tilbake i august i fjor pirret de med jubileumsversjonen av RSQ8, en villstyring kalt ABT RSQ8-R med 740 hk og 920 Nm. Og husk, dette er fremdeles en SUV.

Denne er de nå klar til å levere, og som det hør og bør kommer den kun i 125 eksemplarer ‒ ett for hvert år siden 1896.

En «vanlig» RSQ8 har formidable 600 hk og 800 Nm, og matcher nesten Durango Hellcat på sprinten ‒ mer eksakt 3,8 sekunder. Men som en RSQ8-R-utgave med ytterligere 140 hk og 120 Nm passerer nåla 100 km/t på lynraske 3,4 sekunder ‒ helt i sjiktet til de råeste sportsbilene.

Og det er på sin plass å minne om at originale RSQ8 faktisk satte ny rekord for serieproduserte SUV-modeller rundt Nordsløyfa på Nürburgring i 2019, så vi snakker i utgangspunktet om en lynrask bil.

Der er det også mulig å passere 315 km/t på langstrekket før mållinjen med en RSQ8-R, som er toppfarten det er mulig å få en slik ABT-versjon med.

De som befinner seg bak en RSQ8-R skjønner også raskt at dette ikke er bilen å yppe seg mot, for bakerst stikker fire diger stusser ut. Omkrets? 102 mm.

ABT har selvsagt også utviklet en rekke nye designelementer i karbonfiber til RSQ8-R, som frontskjørt og leppe, speildeksler, sideskjørt, hjulbue-luftinntak, støtfangerutvidelse, bakskjørt og bakspoiler.

Som vanlige har de også skodd om bilen, som har fått 23-tommers felger med 295/35-dekk.

Du merker også til at dette ikke er en standard RS Q8 når du klyver inn i førersetet, for ting som rattet, start/stopp-bryter og girvelger er oppgradert, i tillegg til armlener, midtkonsoll og setetrekkene.

I midtkonsollen står det også «1 of 125», noe som viser at du sitter i en ganske så eksklusiv bil.

Pris vet vi ikke, men en vanlig Audi RSQ8 starter på drøyt 1,8 millioner her i Norge. Så billig kommer den garantert ikke til å være.

Så vi må nok nøye oss med å se denne på bilder, og her er de:

Les også:

Les mer om:

Nyheter