Bil-programmet Top Gear er kanskje død, BBC dro proppen etter en ulykke som involverte en av programlederne i fjor vår, men magasinet lever i beste velgående.
Og den skrevne versjonen holder stort sett samme tempo hvor raske biler og mye moro er viktige ingredienser, og et av høydepunktene kommer i desember. Da kårer de nemlig årets beste biler, ja, sett med Top Gear-brillene.
Vi er vant med at slike kåringer har en sammenlagtvinner og kanskje noen få andre kategorier, som for eksempel årets elbil. Vel, britene kårer da også en «årets bil», dropper elbilkategorien og kjører på med en masse andre litt mer spenstige.
Du skal selvsagt få alle vinnerne, og lenken så du kan lese hva Top Gear selv skriver om disse, men først må vi ta for oss årets vinner. For dette er en bil du også kommer til å se på norske veier.
Euro NCAP har akkurat publisert resultatene fra årets aller siste runde med kollisjonstester, og her var det hele 15 biler som ble kjørt gjennom kverna. Av disse var det kun fire som ikke oppnådde 5 stjerner, og en av disse er selveste årets bil til Top Gear. Vi snakker om Renault 5, og les mer om den ferske kollisjonstesten i en av lenkene helt nederst.
Som du skal få se av vinnerlisten kårer også Top Gear årets retrohelt, og det kunne jo faktisk ha vært Renault 5. Bilen som kjennere kun kaller R5 var nemlig en stor helt på 1970- og 80-tallet, og satte en fransk rekord som blir vanskelig å knekke. Fra 1972 til 1986 var den nemlig den aller mest populære nybilen på hjemmebane.
Faktisk var Renault så glad i R5 at de produserte helt til 1996, så her vred de aller dråpene ut av sitronen. Den som overtok var ikke så verst den heller, det var nemlig den populære Renault Clio.
Clioen som kom i 1990 var faktisk Europas tredje mest populære nybil her i Europa så sent som i første halvår av 2024, bare slått av den rimelige Dacia Sandero og folkebilen og den gamle norske favoritten Volkswagen Golf.
Men Renault 5 var ikke helt død likevel, for nå tar det franske merket tempen på retroånden vi er inne i og relanserer bilen. Denne gang som en elbil basert på AmpR Small-plattformen, og det med en litt sportsligere tvillingsøster gjennom kommende Alpine A290.
Renault selv sier at dette er et gjensyn med et pop-ikon, og ikke nok med det. Renault 5 E-Tech electric som den heter skal følges av nok en retrosak, nemlig Renault 4 E-Tech electric som lanseres til neste år. Kanskje litt forvirrende er dette faktisk en storesøster til R5.
Og Renault har all grunn til å være spent på mottakelsen når de ruller R5 for fullt ut i Europa, for allerede nå har den imponert Top Gear så mye at de har kåret nye R5 til årets bil.
Ikke nok med det, nye Renault 5 og Alpine A290 kan også dra hjem den nest største prisen i bilverden.
Duoen er nemlig en av sju finalister i kampen om å bli årets bil her i Europa, og en slik overgår til og med en delt ut av selveste Top Gear.
Sistnevnte skriver følgende om den nye Renault-bilen: «Den nye 5-eren må være en attraktiv og tiltalende bil i seg selv. Og er (det). Tiltalende i utseendet, ja, men også laget og detaljert for å være et kvalitetsobjekt ...».
Vi kan selvsagt også høre hva redaktøren for TopGear.com selv sier om den lille, store favoritten i redaksjonen.
‒ For personer over 50 år er den originale 5’eren et minne badet i gyllent sollys, men for alle yngre betyr det sannsynligvis lite, sier Jack Rix.
‒ Så den nye Renault 5 måtte være en attraktiv og tiltalende bil i seg selv. Og det er den, både som å se på og som et detaljert kvalitetsobjekt. I likhet med første 5’er i 1972, markerer den et omdreiningspunkt fra en verdensæra til en annen, og Renault føles som et selskap gjenopplivet. Når en bil er laget av folk som elsker den, kommer det også til syne.
Med andre ord følger de opp de forførende retrolinjene med en godt bygd bil, faktisk så bra at den altså er årets beste bil i Top Gears øyne.
To andre spennende biler sett med norske briller vant også hver sin pris, for dette er ferske elbiler fra velkjente merker her hjemme.
Kia EV3, den lille elbilen som brøyter vei for lang rekkevidde også for de minste, hentet hjem pokalen i kategorien crossover.
‒ I en verden som i økende grad er full av mellomstore elektriske delefilter, skiller EV3 seg ut med et design som holder seg akkurat på den rette siden av radikalt, et romslig og eksklusivt interiør, og den typen rekkevidde som tærer på argumentet for å ikke gå elbil, sier Rix.
‒ Den bygger på glansen til EV9 og EV6 og holder Kias bemerkelsesverdige form rullende.
En annen og langt større prisvinner er Volvo EX90, det nye elektriske flaggskipet til våre svenske naboer. Og den hylles som et mesterverk av Top Gears sjeftester.
‒ Jeg er ikke sikker på at vi noen gang har møtt en bil som passer bedre for alle passasjerer enn Volvo EX90, sier Ollie Marriage.
‒ Den kombinerer fordelene med elektrisk kraft med genuint gjennomtenkt kabindesign. Og elektrisk kraft er det rette for familier. Den er enklere å administrere, og EX90 er så jevn, så stillegående, så uanstrengt at du ikke er opptatt av å kjøre den, noe som gjør det lettere å håndtere ethvert kaos som pågår bak.
Så ja, denne bilen skulle du med en masse unger i baksetet og en overivrig forsetesjåfør hatt nå i juleinnspurten.
Top Gear-magasinet byr altså på en masse andre kategorier, og noen som du kun finner over hos dem. Her har du alle vinnerne, og du finner bilder av dem alle over
hos Top Gear selv.
- Årets SUV: Hyundai Santa Fe
- Årets flerbruksbil: 7-seters Volkswagen ID. Buzz
- Årets crossover: Kia EV3
- Bilen vi ser mest fram til å kjøre i 2025: Lamborghini Temerario
- Årets ytelsesbil: McLaren 750S
- Årets produsent: Toyota
- Årets super-GT: Aston Martin Vanquish
- Årets ytelses-SUV: Porsche Macan
- Årets banevåpen: McMurtry Spéirling
- Årets luksuriøse familiebil: Volvo EX90
- Årets småbil: Suzuki Swift Ultra
- Årets retrohelt: Electrogenic Mini
- Årets design: Rivian R3
- Alt du trenger-bilen: Dacia Duster
- Livstid-pris: Gordon Murray
- Årets bil: Renault 5
Les også: