Volvo hadde nok håpet at EX30-modellen ble en salgssuksess, men det har foreløpig ikke skjedd. (Fotos: Volvo)

Volvo solgte flere elbiler i Norge enn i USA og Kina i forrige måned

Over i Kina fillerister for tiden BYD resten av elektriske konkurrentene, og det inkluderer Volvo som også sliter med et svært så daft elbilsalg i USA.


Hvor vilt nybilsalget i folkerike Kina er viser tall fra den siste uken i november. For bare i løpet av en uke ble det registrert nærmere 100.000 nye såkalte nyenergi-biler (NEV) ‒ fra ett eneste merke. 

For BYD er den kinesiske keiseren, og fikk altså registrert nesten like mange nye NEV-biler på en uke som det totalt har kommet nye biler til i Norge etter 48 uker. Ja, det er ganske ekstremt.

-->
BYD solgte forresten fem ganger flere ladbare biler enn Tesla i uke 48, viser tall som Cars News China refererer til, så det er et hav mellom dem og resten av merkene.

BYD har for øvrig selv rapportert om et elektrifisert salg på formidable 504.804 biler i forrige måned, noe som har sendt merket over det opprinnelige 2024-målet på 3,6 millioner kjøretøy.

Over på den kinesiske topplisten for uke 48 finner vi ikke Volvo blant topp 14, for denne avsluttes av BAIC-merket Arcfox med 3.100 ladbare biler. Så svenskene sliter litt i motbakke over i det som nå er verdens viktigste bilmarked. 

Etter fjorårets 11 første måneder hadde Volvo solgt 154.147 biler i Kina, og dette har falt med -9 prosent til 140.462 biler i år. Og november ga dessverre heller ikke en opptur. 

I forrige måned skuflet Volvo ut 13.923 kinesiske biler, og det var ned -8 prosent fra november 2023. Men det er et lite lyspunkt, for elbilene økte med 38 prosent. 

Det er dog en fattig trøst, for de aller fleste bilene Volvo selger i Kina er mildhybrider og forbrenningsbiler ‒ disse sto bak 12.076 av de 13.923 bilene som ble registrert der i november. Det rene elbilsalget endte på fattige 421 biler. 

For Volvo er Kina nå den nest viktigste regionen når det kommer til bilsalget, for fortsatt er det i Europa hvor de selger klart flest nybiler. Her var det en opptur med en november som endte på 31.611 biler, opp hele 20 prosent fra 26.407 i fjorårets november.

Totalt etter 11 måneder er den europeiske oppgangen på formidable 29 prosent, så det er absolutt ingen krise over hos Volvo. 

Svenskene satser som kjent tungt på elbiler, og er i Europa begynner det å løsne rundt salget. I forrige måned sendte de ut 10.193 elbiler, og dette var akkurat 50 prosent mer enn samme måned i fjor. Med en måned igjen av året er elbiloppgangen her i Europa på hele 86 prosent, og totalt har de solgt 123.483 elbiler her.

Så hvordan går den elektriske revolusjonen i det tredje viktigste markedet, USA? 

Vel, ganske så sakte.

Volvo fikk kun registrert 493 elbiler i USA i november, og det er også færre enn selv her i lille Norge. Og da er det greit å nevne at bare i storområdet rundt New York City bor det nesten fire ganger så mange som i hele Norge, for å ikke snakke om Kina med sine 1,4 milliarder innbyggere. Norge slår altså begge når det kommer til Volvos elbilsalg. 

Selv om USA åpenbart ikke klare for elbiler riktig ennå, er trøsten for Volvo er at de totalt fikk en oppgang på 5 prosent med 12.259 biler i november. 

Globalt solgte Volvo 66.977 nye biler i november, også det opp 5 prosent, og av disse var 14.073 elbiler ‒ opp 40 prosent fra 10.031 elbiler i november 2023. 

Ikke overraskende var XC60 den mest solgte modellen med salg på 21.586 biler i forrige måned, etterfulgt av XC40/EX40 med 14.613 og XC90 som endte på 10.203 biler.

Så nei, ingen EX30 på topplisten til Volvo.

Året sett under ett har bydd på en oppgang på 9 prosent for Volvo med totalt 689.585 solgte biler, og her lyder det helelektriske salget på 161.064 ‒ opp hele 59 prosent sammenlignet med de 11 første månedene i 2023. 

Les også:

Hva tenker du