DS skal vise sin neste generasjon biler om et par uker, og den skal hete N°8. (Fotos: DS Automobiles)

Neste elbil fra DS heter N°8

DS Automobiles har på gang en ny generasjon biler, og den første ut er en helelektrisk modell som har fått navnet N°8.


DS er et av disse nye merkene som har dukket opp, og ble etablert av PSA-gruppen som nå er en del av Stellantis for akkurat 10 år siden.

De har også gått for en navne-strategi som vi finner igjen hos et enda ferskere bilmerke. Polestar, og det betyr at de rett og slett gir modellene et nummer.

-->
Enn så lenge har bilmerket på plass fire modeller, enkelt og greit kalt DS 3, DS 4, DS 7 og flaggskipet DS 9. Så hvordan skille disse fra en helt ny generasjon biler?

Vel, her har franskmennene vært smart, for de har puttet en «N» foran nummert. Det kan stå for mye, også i det norske språket. Som «Ny», altså som en ny generasjon eller som en ny modell, eller som i engelske «New». Men her er utgangspunktet det franske språket.

Der skriver de numre som «N°», og DS har tatt i bruk dette. Her er ° designet som en diamanttupp, og det er jo ikke dumt. For dette er jo det ubestridte symbolet når det kommer til eleganse og luksus.

Og numrene til DS viser til størrelsen på bilen, så kommende N°8 er altså en ganske stor og helt ny modell. For ja, det skjønner vi nå.

Men det er mer. DS selv forklarer at tallet 8 har en form som kan minne om uendelighetstegnet, og er assosiert med balanse og ro ­‒ og ved en kombinasjon danner tallet en harmonisk helhet. Ok.

På baksiden av bilen vil det fortsatt stå DS AUTOMOBILES med nå over N°8, som ifølge bilmerket sikrer en klar fordeling mellom merkevaren og modellen og på samme tid viser en overgang mot den elektriske framtiden.

Nå vet vi ikke så altfor mye om selve N°8, for det er fortsatt et par uker til den får premiere. Men dette skal altså bli en ren elbilmodell, og DS føler seg såpass spandabel nå før jul at de også gir oss et blikk på innsiden.

Det avslører en ganske så ren innside med en avlang midtplassert skjerm, en ganske markert konsoll og to ganske store 3D-høytallere foran på hver side av fordørene.

Dette ser da ganske så flott ut?

DS sier selv at de har gått for et litt mer båtinspirert design som kombinerer et høyt nivå av teknologi og ekspertise.

I tillegg til å balansere teknologien, designet og materialene har DS-ingeniørene jobbet hardt for å inkluderer lydanlegg og belysning på en mest mulig innovativ måte.

De viser også hvordan innsiden betoner seg med belysningen, og dette er ganske spektakulært. For lyseffekten gjør sitt til at dashbordet blir en slags frittstående enhet som henger litt i luften, og effekten skal gjøre atmosfæren der inne enda litt mer avslappende.

Sjekk dette:

For et par uker siden ga DS oss et hint på hva som venter, for da viste de fram en kamuflasjetrukket ny elbil med 750 på sidene. Om man skal avrunde dette kommer man jo til 800, men det var ikke navnet N°8 de hintet fram mot her.

750 står selvsagt for rekkevidden som den kommende elbilen sikter seg inn mot, og det bør verken stå på drivverket eller de utvendige linjene.

DS har nemlig løftet løsninger fra selveste E-Tense FE25, og dette er racerbilen som de skal bruke i det kommende Formel E-mesterskapet. Racerbilen har for øvrig firehjulsdrift i 350 kW-modus, så det blir spennende å se hva den kommende N°8 ender opp med.

Og ja, dette er en SUV-coupé, så den bør også ha et sportslig ytre.

Les også:

Hva tenker du