DS er et av disse nye merkene som har dukket opp, og ble etablert av PSA-gruppen som nå er en del av Stellantis for akkurat 10 år siden.
De har også gått for en navne-strategi som vi finner igjen hos et enda ferskere bilmerke. Polestar, og det betyr at de rett og slett gir modellene et nummer.
Der skriver de numre som «N°», og DS har tatt i bruk dette. Her er ° designet som en diamanttupp, og det er jo ikke dumt. For dette er jo det ubestridte symbolet når det kommer til eleganse og luksus.
Og numrene til DS viser til størrelsen på bilen, så kommende N°8 er altså en ganske stor og helt ny modell. For ja, det skjønner vi nå.
Men det er mer. DS selv forklarer at tallet 8 har en form som kan minne om uendelighetstegnet, og er assosiert med balanse og ro ‒ og ved en kombinasjon danner tallet en harmonisk helhet. Ok.
På baksiden av bilen vil det fortsatt stå DS AUTOMOBILES med nå over N°8, som ifølge bilmerket sikrer en klar fordeling mellom merkevaren og modellen og på samme tid viser en overgang mot den elektriske framtiden.
DS sier selv at de har gått for et litt mer båtinspirert design som kombinerer et høyt nivå av teknologi og ekspertise.
I tillegg til å balansere teknologien, designet og materialene har DS-ingeniørene jobbet hardt for å inkluderer lydanlegg og belysning på en mest mulig innovativ måte.
For et par uker siden ga DS oss et hint på hva som venter, for da viste de fram en kamuflasjetrukket ny elbil med 750 på sidene. Om man skal avrunde dette kommer man jo til 800, men det var ikke navnet N°8 de hintet fram mot her.
750 står selvsagt for rekkevidden som den kommende elbilen sikter seg inn mot, og det bør verken stå på drivverket eller de utvendige linjene.
DS har nemlig løftet løsninger fra selveste E-Tense FE25, og dette er racerbilen som de skal bruke i det kommende Formel E-mesterskapet. Racerbilen har for øvrig firehjulsdrift i 350 kW-modus, så det blir spennende å se hva den kommende N°8 ender opp med.
Og ja, dette er en SUV-coupé, så den bør også ha et sportslig ytre.
Les også:
- Dette koster de nye Hilux-utgavene
- Så rimelig blir Hyundai Inster
- Nybilsalget med skikkelig jule-spurt