Lille Hyundai Inster nærmer seg, og nå er prisene også klare. (Fotos: Hyundai)

Så rimelig blir Hyundai Inster

Kampen om de mindre elbilene hardner til, og nå slipper også Hyundai Norge prisene på kommende Inster.


Det kommer stadig til mindre og ganske så attraktive elbiler, og nyhetene inkluderer blant annet de ganske ferske Volvo EX30, Mini, Jeep Avenger, Kia EV3, Citroën ë-C3 og snart også Alfa Romeo Junior.

Hyundai skal også være med på denne dansen, og her klar sitt billigalternativ gjennom den under 4 meter lange Inster-modellen. Den går rett i strupen på de andre når det kommer til pris.

-->
Nå blir den ikke riktig så rimelig som for eksempel ë-C3 som har en startpris på 219.900 kroner levert Oslo, men Inster er ikke så veldig langt unna. Hyundai Norge har klistret 231.000 kroner på sin nye elbil, men dette er dog uten leveringskostander. 

Denne har Hyundai Norge satt til 13.900 kroner, så inkluderer vi disse ender prisen på 244.900 kroner. Og dette inkluderer ganske mye utstyr. 

Inster startet likte godt på utstyrsnivået Advanced, og denne utgaven inkluderer ting som et 10,25-tommers digitalt instrumentpanel, en 10,25-tommers infotainment-berøringsskjerm med navigasjon, varmepumpe, batteriforvarmer, oppvarmede forseter, oppvarmet ratt, ryggekamera, Smart Cruise Control og flere andre assistansesystemer.

Her er det dog Standard Range-batteripakke på 42 kWh som gjelder fra innstegsprisen, og denne åpner for en oppgitt rekkevidde på 327 kilometer.

Men også Inster Advanced er mulig å få med en Long Range-batteripakke på 49 kWh som åpner for 370 kilometer, og dette batteriet er standard for de øvrige utstyrsnivåene. Baksiden her er at prisen også vokser, og den rimeligste med stort batteri starter på 264.900 kroner.

‒ Inster får en unik kombinasjon av høyt utstyrsnivå, lang rekkevidde og veldig gunstig pris, og det gjør den til et utrolig godt bilkjøp, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

I tillegg til Advanced er det mulig å velge utgavene kalt Exclusive og Premium, og så byr også Hyundai på en litt røffere sak kalt Inster Cross.

Exclusive er blant annet utstyrt med 15-tommers lettmetallfelger, Full-LED lykter, stemningsbelysning innvendig med 64 farger og trådløs lading av mobiltelefon.

Toppnivået Premium byr også på ting som V2L innvendig og utvendig, 17-tommers lettmetallfelger, Digital Key 2.0, 360-graders kamera og blindsonekameravisning.

Inster Cross bygger på Premium og har enda lirt røffere designdetaljer, mulighet for en egen takkurv, sortlakkert tak og et litt annet interiørtema.

Dette er altså den elektriske søsteren til Casper-modellen som har vært tilgjengelig i Korea siden 2021, men skiller seg fra denne med et utvidet karosseri og lengre akselavstand. Så ja, det betyr blant annet litt mer innvendig plass.

Når det gjelder drivverket leverer elmotoren 71,1 kW/97 hk i basisvarianten og 84,5 kW/115 hk i Long Range-varianten, og begge har det samme dreiemomentet på 147 Nm.

Når det gjelder ladingen byr denne på 11 kW for hjemmeladingen, mens hurtigladingen åpner for 100 kW og 10-80 prosent lading på rundt halvtimen.

V2L står for øvrig for Vehicle-to-Load og åpner for at elbilen selv kan gi strøm til eksterne enheter (110 V/220 V), noe som betyr at man for eksempel kan lade opp elektriske sykler eller gi strøm til campingutstyr. Så ja, Inster er også en diger powerbank med vanlig stikkontakt.

Når det gjelder assistentene gjennom ADAS (Advanced Driver Assistance System) har Inster funksjoner som en Surround View Monitor, Parking Collision-Avoidance Assist Rear, Blind-spot View Monitor og Forward Collision-Avoidance Assist, og den lille elbilen åpner også for en rekke andre assistenter som vi finner på de litt større elbilene ‒ som for eksempel en fil, farts- og lysassistent og smart cruisekontroll.

Prisene er altså klare, og nye Hyundai Inster er da heller ikke altfor langt unna. Hyundai Norge sier at elbilen ankommer norske forhandlere i februar 2025.

Les også:

Hva tenker du