Det omkom også fem personer i november-trafikken i fjor, men totalt etter 11 måneder er tallene for 2024 langt lysere.
Totalt har 84 mennesker mistet livet i den norske trafikken så langt i år, og det er 24 færre enn på samme tid i fjor hvor totalen var 108 trafikkdrepte.
Den positive utviklingen kommer grunnet nedgang i antall unge som omkommer, og denne kan først og fremst spores til ulykker med bil. I år har de fleste unge omkommet i forbindelsen med MC eller i UTV.
De foreløpige tallene fra Statens vegvesen viser at så langt i år er 13 unge i alderen 16-24 år omkommet på veiene. Av disse har ni omkommet på MC eller UTV, og fire av disse var 16 åringer på lett MC. Fire døde i personbil.
‒ Det er veldig positivt at vi ser en nedgang i antall unge som dør på veiene våre, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.
‒ Men det som bekymrer er at de som dør, mister livet på kjøretøy som kan gå fort, og der fører og passasjer har lite beskyttelse når en ulykke skjer.
I tillegg til at færre har mistet livet i forbindelse med bilulykker, viser også tallene til Vegvesenet at det har vært færre ulykker som involverer med flere drepte. I 2023 var det seks ulykker med flere ungdommer som døde i samme ulykke, mens det ikke har vært noen slike i år.
Totalt viser de foreløpige tallene en nedgang på mer enn 25 prosent.
– Samtidig som det er positivt med en nedgang i antall omkomne, må vi erkjenne at mange mister livet i trafikken, sier Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk.
‒ Fortsatt går nærmere 100 liv tapt hvert år. Dette er tragisk for hver enkelt som blir rammet. Derfor må vi jobbe videre med å oppfordre alle som ferdes i trafikken til å ta gode valg.
Vi er nå inne i julemåneden som kan være krevende for bilførere, både med mørke, stress, mye folk og trafikk og ikke minst skiftende føreforhold hvor veiene kan fryse til om natten.
– Plutselig værendring gir ofte dårligere veigrep. Da øker bremselengden og risikoen for utforkjøring i glatte svinger. Riktig fart er helt avgjørende for å holde kjøretøyet på veien, sier Johansen.
‒ Det betyr ofte at farten må være langt under fartsgrensen der forholdene krever det. Mange oppfatter for sent at farten må ned og kommer på etterskudd. Derfor er det viktig å være i forkant slik at farten blir lav nok før svingen eller gangfeltet.
Så langt i år har Akershus opplevd flest dødsulykker med 12 drepte, som er en dobling målt mot samme periode i fjor. Vestland og Innlandet har derimot hatt stor nedgang, og på Vestland er så langt fire omkommet mot 14 på samme tid i fjor og Innlandet har ni mistet livet mot 18 på samme tid i fjor.
‒ Vi gjør vårt for trafikksikkerheten, men med julen for døren med julestress og mas, vil jeg slå et slag for at vi legger stresset til side når vi setter oss i bilen, sier Ranes hos Vegvesenet.
‒ Hold fartsgrensen, kjør etter forholdene, bruk sikkerhetsbelte og kjør rusfritt, så blir det en trygg juletid. Å kjøre er det eneste du skal gjøre.
Vi er også inne i julebordsesongen og andre festlige aktiviteter, så vær forsiktig dagen derpå.
‒ Det er fryktelig dumt å sette seg bak rattet hvis du ikke er helt trygg på at du er edru, sier Johansen hos Trygg Trafikk.
‒ I hver femte dødsulykke er ruskjøring i ulike former medvirkende årsak til ulykken. Dessverre er det altfor mange som kombinerer rus og kjøring. Det er uakseptabelt og veldig farlig.
Dette viser statistikken til Statens vegvesen etter årets 11 første måneder:
* Foreløpige tall.
Les også: