Nå skal det legges til at selv om prisene er klare, må de utålmodige enda vente litt før de kan motta nøklene. For selv om Toyota Norge har åpnet for bestilling, er ikke de første bilene ventet inn til landet før til våren. Så ja, de er fortsatt noen måneder unna.
Tilbake i september kunne de melde om at det var en ny utgave av den populære Hiluxen på gang, og her er det en litt mer elektrifisert drivlinje.
Hilux Hybrid 48V kommer i Double Cab-format og er utstyrt med den velkjente 2.8-liters turbodieselmotoren med 150 kW/204 hk og 500 Nm dreiemoment, men denne får også hjelp av et mildhybridsystem som kan levere maks 12 kW tilleggseffekt og 65 Nm under akselerasjon.
Og ja, i likhet med dagens Land Cruiser og Proace er Hilux Hybrid 48V kompatibel med HVO100 diesel, et ikke-fossilt drivstoff laget av 100 prosent fornybare kilder.
Den nye utgaven åpner også for motorbremsing og start/stopp-funksjon, så her er det både jevnere bremsing og et enda mindre forbruk.
Den byr også på en annen nyhet, for Hybrid-utgaven blir nemlig den første Hilux med Multi-Terrain Select (MTS). Dette justerer drivkontrollsystemene som drivkraft, fjæring og bremsetrykk og åpner for enda bedre trekkraft, manøvrerbarhet og stabilitet under forskjellige kjøreforhold.
Bilen er 5,33 meter lang, 1,86/1,90 meter bred og 1,87 meter høy, og double cab-karosseriet har et lasteplan som er 1,56 meter langt. Nyttelasten lyder på 1.000 kilo og hengervekten er på 3.500 kilo.
Her er bilder av mildhybriden:
Men det er altså ikke den eneste nye Hilux-utgaven, for det er også på vei en enda litt mer spesiell bil ‒ Hilux GR Sport II som Toyota viste fram i fjor høst.
Den litt mer sportslige utgave med dobbelkabin tar utgangspunktet i de bilene som har hatt suksess i Dakar-rallyet, og byr på samme hengervekt og nyttelast som mildhybriden.
Denne utgaven er litt bredere som er utvidet med 140 mm i front og 155 mm bak, og skal ifølge Toyota skape en enda tryggere og mer behagelig kjøreopplevelse også under ugunstige vær- eller veiforhold.
Her er stikkordene ting som redusert vibrasjonsstøy og en fjæring og bremser som har fått seg et løft, og med en bredere hjulstilling bør den også ligge godt på veien. Det er også en høyere bakkeklaring, 20 mm, mindre krengning i svingene og enda litt større bremser som går fra standard 16-tommere til nye 17-tommere foran.
Det er dog den samme motoren med 204 hk og 500 Nm, og kreftene sendes til hjulene via en 6-trinns automatkasse. Det er også mulig å gire manuelt via girhendlene, og bilen er også utstyrt med sportspedaler i aluminium.
GR-utgaven har selvsagt også mer sportslige trekk hvor Toyota har kombinert rødt og svart, og på innsiden har den seter i svart semsket skinn med sølvdetaljer og flere GR-detaljer og logoer.
Felger er jo viktige for litt mer sportsligere utgaver, og Hilux GR Sport II har nye og lettere 17-tommere kledd med all-terrain dekk for optimalt grep og stabilitet.
Her er bilder av Toyota Hilux GR Sport II:
Så var det prisene.
Toyota Norge har altså åpnet for bestillinger, og dermed er det også klart hva de to nye Hilux-utgavene lander på.
Her er komplett prisliste, og som sagt skal de første bilene ankomme forhandlerne i løpet av våren:
Les også: