Ekspertene hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har vært veldig usikre på hvor årets nybilsalg faktisk ender, for det har vært en berg- og dalbane gjennom 2024.
De siste månedene har dog vært positive målt mot de samme i fjor, og november bydde for fjerde måned på rad på en oppgang. For antall registrerte nybiler endte på 11.689 nye personbiler, 1.341 flere enn i november 2023.
Dermed er det på tide å justere prognosen for 2024 nok en gang, for nå tyder det meste på at året byr på en liten oppgang i antall nye biler målt mot 2023.
‒ Nybilsalget tar seg ofte opp i andre halvår, understreker OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
‒ Nå peker pilene i den retningen også for 2024, og trolig ender vi opp ganske nær vår prognose på 130.000 nye personbiler i år. Det er et positivt signal for bilbransjen, men også et tegn på en forsiktig økonomisk optimisme blant folk.
Nå er ikke det å overgå 2023 så veldig mye å rope hurra for, for fjoråret endte med snaut 127.000 nye personbiler ‒ langt bak rekordårene 2021 og 2022. Nå lyder prognosen for 2024 altså på 130.000 biler.
Som vanlig var det tilnærmet kun nye elbiler som kom til i november, og elbilandelen landet på 93,6 prosent. Og da er det jo godt nytt at finansministeren nå har varslet ESA om videreføring av momsfritak for elbiler.
– Det er viktig for regjeringen at vanlige familier har råd til å kjøpe seg bil i Norge, sier Trygve Slagsvold Vedum.
‒ Vi fortsetter derfor å bruke de mulighetene vi har innenfor EØS-avtalen for å sørge for at den vellykka norske elbilpolitikken kan videreføres de neste årene, sier finansministeren fra Sp.
Solberg Thorsen peker da også på at politiske valg står bak den norske elbil-boomen.
‒ Norge holder verdensrekorden den ene måneden etter den andre. Ingen er i nærheten av så høye elbiltall. En politikerstyrt retning og incentiver har gjort det mulig. Skal trenden fortsette slik at vi når det vedtatte 2025-målet om at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler, så må både politikk, avgiftsnivå og incentiver videreføres, sier han.
2025-målet er at alle nybilene som registreres fra og med neste år er nullutslipp, og det krangles nå om man er fornøyd med godt opp på 90-prosentallet eller ikke gi seg før absolutt alle er pisket over på slike.
‒ På den annen side bør det kanskje fortsatt være åpning for, selv om ikke alle er enige eller liker å høre det, at kanskje rundt 95 prosent elbiler er godt nok foreløpig. Vi kan ikke late som at all infrastruktur er på plass og at dagens elbiler dekker alles behov, sier Solberg Thorsen.
‒ Derfor bør kanskje ikke alle typer kjøretøyer være elektriske med det aller første. Rett og slett fordi elbiler fortsatt ikke kan håndtere alle oppgaver for enkelte brukere. Både geografiske og klimatiske forhold og spesielle behov viser det. Beredskapskjørtøy er bare ett eksempel, sier direktøren som påpeker at for de absolutt fleste vil elbilen være et riktig valg.
Som vanlig er det Tesla som regjerer nybilsalget, og hadde de to mest populære nybilene i november. Men det er også en god spredning av merker, noe du kan se ut av topplisten for november.
Topp 12 nyregistrerte biler:
- Tesla Model Y: 1.491 registreringer
- Tesla Model 3: 764
- Volkswagen ID.4: 755
- Skoda Enyaq: 680
- Toyota bZ4X: 529
- Volkswagen ID.7: 489
- Nissan Ariya: 446
- Volvo EX30: 408
- BMW i4: 361
- Volkswagen ID.3: 331
- Ford Explorer: 307
- Audi Q4 e-tron: 286
Når det gjelder året under ett blir Tesla Model Y også årets mest populære bil, men det er spesielt hard kamp om å bli den nest mest populære som vi kan se av oversikten under.
Her er de fem modellene som utpeker seg:
- Tesla Model Y: 14.926
- Volvo EX30: 6.623
- Volkswagen ID.4: 6.544
- Tesla Model 3: 6.197
- Toyota bZ4X: 5.901
Det er også duket for dobbeltseier til Tesla i 2024, for også over i merkeskampen er det hele avgjort. Det er rett og slett knock-out signert det amerikanske elbilmerket.
Men her er det faktisk en enda tettere kamp om 2. plassen, for det skiller kun noen få biler mellom Toyota og Volkswagen.
Mest populære merker 2024:
- Tesla: 21.256
- Toyota: 12.493
- Volkswagen: 12.475
- Volvo: 9.664
- BMW: 6.029
For de som drømmer om en ny bil før jul har Solberg Thorsen også en god nyhet.
‒ Nå er det mange nye biler på lager, og leveringstiden er generelt mye kortere enn den var i en lang periode. Og mange forhandlere har gode tilbud med attraktive rente- og betalingsbetingelser til nybilkjøpere. Mange har utsatt bilkjøpet, men nå er det kjøpers marked, noe som trekker kjøpelystne til bilbutikkene. Det viser registreringstallene tydelig, sier OFV-direktøren.
‒ Det er verdt å merke seg at Norge sannsynligvis har de laveste prisene på elbiler i hele Europa, noe som bidrar til forklaringen på at elektrifiseringen går saktere på kontinentet enn her hjemme.
Les også: