Totalt vil de 10 nye stasjonene by på 62 nye ladepunkt langs riksveiene, og midlene kommer fra programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».
Totalt har dermed Enova, eid av Klima- og miljødepartementet, støttet 51 offentlige ladestasjoner som åpner for 293 ladepunkter rettet mot tungtransporten.
– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig.
Støtten til prosjektene skal ifølge Enova gi en grunnleggende dekning for ladeinfrastrukturen på riksveiene sør i Norge, men heller ikke de lengst nord er glemt. Tana bru i Øst-Finnmark er et strategisk knutepunkt, og der kommer det nå opp en slik tungbilstasjon.
– Dette vil gi en viktig forbedring i infrastrukturen for elektriske kjøretøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk.
Jobben med å få personbilene over på elektrisk kraft er gjort, men fortsatt henger de litt store kjøretøyene etter. Og da er det dårlig nytt at tyngre kjøretøy står for rundt halvparten av utslippene i norsk trafikk, som igjen står for nærmere en femtedel av Norges utslipp av klimagasser.
– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
– Dette er et viktig steg for å redusere utslippene fra transportsektoren. Grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene er avgjørende for den nødvendige omstillingen vi skal gjennom mot lavutslippssamfunnet.
Enova kjører nå på med støtteprogrammer for å gjøre stimulere en overgang til elektrisk tungtransport, og skal også støtte ladestasjoner for tunge kjøretøy videre inn i 2025.
– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri vegtransport i Enova.
Som du kan se av kartet under begynner det å bli ganske mange «appelsiner» på ladekartet for tungtransporten, men vi kan også se noen «hull» her.
Ladekart tungtransport støttet av Enova:
Dette er støtteprogrammet «underveislading for tunge kjøretøy»:
- Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
- Dette skal muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde.
- Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene.
- Det er stilt betydelige krav til utforming av stasjonene. De skal ha en god standard med minst fire ladepunkt som kan levere minimum 350 kW kontinuerlig per ladepunkt samtidig. Det bør også være tilgang på nødvendige fasiliteter som minimum døgnåpne toaletter, samt mattilbud, hvilerom og/eller dusj.
De 10 som nå har fått støtte fordeler seg altså rundt om i landet, og som du kan se under varierer støtten fra drøyt 3 millioner kroner og helt opp til 10 millioner og antall ladepunkter fra fire til ni per stasjon:
Les også: