Jaguar fikk det nok som de ville med introduksjonen av den nye logoen og identiteten, for den skapte debatt så det holdt. Nå er det på tide å ta prosjektet «Copy Nothing» et steg videre, og det betyr en smakebit på framtidens biler.
Her skal man altså få et eksempel på designet som skal følge det gamle slagordet om å ikke kopiere noen ting, og her skal det altså ting være unikt og annerledes.
Faktisk rykker nå Jaguar helt tilbake til start, for denne designstudien er like godt kalt Jaguar Type 00, og to biler vises fram i noen ganske så spreke farger ‒ Miami Pink og London Blue.
Dette er litt mer linjelekre såkalte fastback-modell med et ganske så langt panser, en flytende taklinje og et svært så oppsiktsvekkende lavt design.
Vi får anta at 00 er ganske så aerodynamisk, og det er jo godt nytt i disse rekkevidde-tidene. Den første «nye» Jaguaren blir nemlig en ny elektrisk 4-dørs GT som kommer til neste år, og denne er satt sammen på en elbilfokusert plattform kalt JEA (Jaguar Electric Architecture).
Jaguar lokker med rekkevidder helt opp i 770 kilometer, og hurtiglading som skal gi 321 ferske kilometer bare etter et kvarter med lading ‒ så det er all grunn til å se fram til den kommende elbilen.
Hvor mye den ligner på 00-konseptet som også basert på JEA får tiden vise, men Type 00 skal altså vise retningen til Jaguar nå som de skal gjenskape den opprinnelige etosen «Copy Nothing» til grunnleggeren William Lyons.
Design Vision Concept får passende nok premiere under Miami Art Week.
‒ Jaguar er magisk – et britisk luksusmerke med stolte tradisjoner, kunstnerisk og emosjonell tiltrekningskraft, sier Adrian Mardell, Chief Executive Office hos JLR (Jaguar Land Rover).
‒ Vi gjenskaper Jaguar-bilen, og vil skape den samme følelsen av begeistring som de andre ikoniske modellene, blant annet E-Type. Vår reise er allerede i gang, basert av vår opprinnelige etos «Copy Nothing» – og resultatene vil være spektakulære.
Benevnelsen «Type» fikk sitt gjennomslag med den lekre E-Type lansert tilbake i 1961, men dette var ikke den første bilen som fikk denne. C-Type kom allerede i 1951 hvor C sto for Competition, og D-Type fulgte i 1954. I dag heter en av de mer sportslige bilene Jaguar tilbyr F-Type.
00-typen tar arven fra de gamle bilene et steg videre, og det svært så oppsiktsvekkende konseptet som er kledd med 23-tommers hjul skaper om ikke annet enda mer debatt rundt framtidens Jaguar.
‒ Type 00 er et rent uttrykk for Jaguars nye kreative filosofi, sier Gerry McGovern, Chief Creative Officer hos JLR.
‒ Den har en umiskjennelig tilstedeværelse. Dette er resultatet av dristig og kreativ tenkning og urokkelig besluttsomhet. Bilen er vår første fysiske manifestasjon og fundamentet for en ny familie bestående av helt unike Jaguar-biler. En visjon basert på ubegrenset kunstnerisk kreativitet.
Jaguar forklarer at deres nye designfilosofi baserer seg på tre grunnprinsipper:
- Energisk. Levende, uhemmet og fryktløs. Fryktløst design og minneverdige øyeblikk
- Modernistisk. Fremtidsrettet, nysgjerrig og inspirert av verden. Respekterer fortiden, ikke bundet av den
- Uimotståelig. Helhetlig, sanselig og ekstraordinær. Skaper meningsfulle kunderelasjoner
For Type 00 er det altså Alfa Prøysens legendarisk sang «Du skal få en dag i mårå» som gjelder, for her er altså utgangspunktet blanke ark med fargestifter til. Med JEA-plattformen kan da også Jaguar starte helt på nytt, og bygge opp framtidens biler helt fra bunnen av.
Faktisk «kopierer» de også litt her, for selv om proporsjonene er ulikt noe som helst annet i dagens bilpark finner vi helt bakerst en bakluke uten vindu. Ja, akkurat som Polestar 4 har.
‒ Jaguar er noe ekstraordinært. Jaguar vekker en følelse av begeistring når du ser den for første gang, sier Constantino Segui Gilabert, Chief Exterior Designer hos Jaguar.
‒ Type 00 vekker oppsikt, akkurat som alle de beste Jaguar-bilene opp gjennom årene. Bilen har en dramatisk tilstedeværelse og utstråler unik britisk kreativitet og originalitet. Den er en hyllest til kunst og essensen av energisk modernisme
Når man åpner sommerfugldørene og den spesielle bakluken kan man også se en ganske ekstraordinær innside, hvor Jaguar har puttet inn tre håndbearbeidede messinglinjer som går langs hele interiøret. Ja, det er også en 3,2 meter lang messingrygg som skiller de flytende instrumentpanelene.
‒ Type 00 omfavner autentiske, unike materialer og fascinerende farger, mens vår nye kreative filosofi fremheves under kjøring, forklarer Mary Crisp, Chief Materiality Designer hos Jaguar.
‒ Vi har tre hovedmaterialer – messing, travertin og tekstiler – som utformes til dristige kunstverk for å skape en unik atmosfære.
Som du kan se av bildet under er utsikten fra baksetene og fram til dashbordet noe helt for seg selv, og den store messingryggen deler dette i to.
‒ Teknologi er et kjennemerke både for interiøret og eksteriøret. Fra sømløse skjermer på dashbordet til oppbevaringsrom som åpnes mykt ved behov og fremhever de skjulte energiske fargene, sier Tom Holden, Chief Interior Designer hos Jaguar.
‒ Vi mener at teknologien skal forsterke den moderne luksusopplevelsen, ikke dominere arkitekturen, og skjermen midt på dashbordet er et eksempel på denne filosofien. Clearsight-skjermen erstatter det tradisjonelle bakspeilet og forbedrer sikten bakover.
Vi kan uansett slå fast at Jaguar følger sin egen maskot, Jaguar Leaper, for det hoppende kattedyret har vel aldri tatt mer sats inn i framtiden enn den gjør med Type 00.
Hvordan den første bilen, altså en elektrisk 4-dørs GT, faktisk ser ut, må vi vente litt med å se. Men spionbilder har vist at den får et litt mer radikalt design som kan minne litt om 00, og i så fall er den iallfall ikke en kopi av noe som helst.
Her er bilder av konseptet som garantert vil skape debatt, Jaguar Type 00:
Les også: