Renault 5 kom ut av kollisjonstesten med 4 stjerner.
(Fotos: Euro NCAP)
Auda, nye Renault 5 fikk «kun» 4 stjerner
Euro NCAP har rundet av 2024 med å publisere resultatene for hele 15 biler, inkludert noen spennende nye elbiler. De fleste dro 5 stjerner, men dessverre ikke Renault 5.
Ok, la oss få to ting ut av verden slik at vi i ro og mak faktisk kan sjekke resultatene fra årets siste runde med kollisjonstester signert Euro NCAP.
Det første er at det jo passer veldig greit at en av bilene som runder av det hele i julemåneden heter Santa, og for det andre er det jo litt skuffende at en bil med 5 i modellnavnet kun får 4 stjerner.
-->
Euro NCAP har altså trykket gasspedalen helt i bånn nå som vi nærmer oss årsskiftet, og knaller til med en testrunde som inkluderer hele 15 biler. Flere av disse også aktuelle elbiler.
Som Renault 5 og den litt sportsligere søsteren Alpine A290, to små og elektriske biler, og det er også testet potensielle favoritter som nye Porsche Macan og Mini Countryman ‒ og ikke minst lurer nok mange på om minstemann hos Volvo, EX30, kan innfri.
Vi kan jo starte med de som ikke klarte 5 stjerner, men som likevel er ganske solide biler. For ingen endte heldigvis opp med færre enn 4 stjerner, så dermed har samtlige biler testet i denne runde fått et godkjent-stempel av Euro NCAP.
De fire bilene som fikk 4 stjerner er Alpine A290, Hyundai Santa Fe, MG ZS Hybrid og altså Renault 5. Nå ble også Santa Fe testet med en sikkerhetspakke, og med en slik som ofte er standard på Hyundai-bilene her hjemme ble det 5 stjerner også for Hyundais store SUV.
At både Alpine A290 og Renault 5 får samme score er ikke overraskende, for dette er tvillinger laget på samme plattform.
Her blir Renault-utgaven satt på en skikkelig prøve:
Renault 5, eller kun R5 om du vil, var en svært populær bybil på 1970- og 80-tallet, og gjenopplives som en elbil, og A290 er lommerakett-utgaven fra det litt mer sportslige Alpine-merket. 5 stjerner glapp så vidt grunnet bilens ytelse i kollisjonstester for voksne passasjerer.
Så ja, litt skuffende, men dette er altså fortsatt veldig sikre biler.
Resten av røkla kan altså juble etter 5 stjerner og nærmest feilfri kollisjonstester, og vi må selvsagt ære dem alle.
Så her har du listen over de 10 bilene som går inn i 2025 som 5-stjerners biler:
Audi A5
Deepal S07
Leaomotor C10
Lexus LBX
Maxus eTerron 9
Mazda CX-80
Mini Countryman
Porsche Macan
Subaru Forester
Volvo EX30
De som frykter at nye kinesiske merker kanskje ikke tar sikkerheten på aller høyeste alvor, er kanskje hakket mer rolig etter å ha sett disse resultatene.
Som listen viser scoret begge elbilene fra nykommerne Deepal og Leapmotor 5 stjerner, så disse er sikre som banken. Også den spennende elektriske pickupen fra kinesiske Maxus fikk toppscore, så det var solid levert av alle disse.
Vi går faktisk så langt av vi setter Deepal S07 på en liten trone, for du lurer sikkert på hva slags bil dette er. Vel, her har du den:
En ganske liten kineser der, men det ble også testet en stor kineser.
Faktisk framhevet Euro NCAP at Terron-modellen var langt mindre aggressiv enn de fryktet, for slike store pickuper kan som kjente gjøre mye skader om de er involvert i en kollisjon. ‒ 5 svært prisverdige stjerner til den, slår kollisjonstesterne fast.
Slik ser Maxus’ nye pickup ut etter å ha fått seg en kilevink:
Også lille EX30 leverte så det holdt, og nye og svært spennende Macan som det allerede ruller flere hundre av med norske skilt var i snitt enda litt sikrere enn EX30 ‒ dermed vanket det også 5 velfortjente stjerner til den nye og elektriske generasjonen.
Vi må jo avslutte med en stjernesmell, og siden Renault 5 gikk på en ørliten slik så sjekker vi ut hvordan det hele gikk da den ble sendt gjennom kverna til Euro NCAP.
Her har du Renault 5 som får kjørt seg skikkelig:
Les også: