Ok, la oss få to ting ut av verden slik at vi i ro og mak faktisk kan sjekke resultatene fra årets siste runde med kollisjonstester signert Euro NCAP.
Det første er at det jo passer veldig greit at en av bilene som runder av det hele i julemåneden heter Santa, og for det andre er det jo litt skuffende at en bil med 5 i modellnavnet kun får 4 stjerner.
- Audi A5
- Deepal S07
- Leaomotor C10
- Lexus LBX
- Maxus eTerron 9
- Mazda CX-80
- Mini Countryman
- Porsche Macan
- Subaru Forester
- Volvo EX30
En ganske liten kineser der, men det ble også testet en stor kineser.
Faktisk framhevet Euro NCAP at Terron-modellen var langt mindre aggressiv enn de fryktet, for slike store pickuper kan som kjente gjøre mye skader om de er involvert i en kollisjon. ‒ 5 svært prisverdige stjerner til den, slår kollisjonstesterne fast.
Slik ser Maxus’ nye pickup ut etter å ha fått seg en kilevink:
Også lille EX30 leverte så det holdt, og nye og svært spennende Macan som det allerede ruller flere hundre av med norske skilt var i snitt enda litt sikrere enn EX30 ‒ dermed vanket det også 5 velfortjente stjerner til den nye og elektriske generasjonen.
Vi må jo avslutte med en stjernesmell, og siden Renault 5 gikk på en ørliten slik så sjekker vi ut hvordan det hele gikk da den ble sendt gjennom kverna til Euro NCAP.
Her har du Renault 5 som får kjørt seg skikkelig:
Les også:
- Elbilistene lader jula inn
- Her kommer det 10 nye ladestasjoner for tungtransport
- Neste elbil fra DS heter N°8