Navnebytter i motorsporten generelt og Formel E konkret er ikke noe nytt, for her er det ofte sponsorer som bestemmer hva laget skal hete. For ja, de skal ha mest mulig igjen for investeringen.
Men man blir nesten svimmel når man går et av de viktigste Formel E-lagene i navne-sømmen, for dette blir nesten litt for mye av det gode.
Det er nå ganske eksakt 10 år siden den første runden av Formel E ble kjørt, noe som skjedde i september 2014. På startstreken sto også 10 lag, og morsomt nok finner vi også to navn som inntar Formel 1 i 2026.
Andretti, gruppen som har trukket i trådene for at Cadillac skal bli et Formel 1-lag, sto bak et av lagene som var kalt Andretti Autosport Formula E Team, mens Audi samarbeidet med tuneren og motorsportlaget ABT gjennom laget Audi Sport ABT Formula E Team.
Et tredje lag var opprinnelig kalt China Racing Formula E Team, og bak dette finner vi et hardtsatsende kinesisk bilmerke. Nio ble etablert i 2014, men fikk ikke sitt nåværende navn før to år senere.
Først het laget China Racing, før den var duket for en skikkelig runddans. Midt i den første sesongen byttet de navn til NextEV TCR, og deretter fulgte navnbytter som gavebytter etter julaften ‒ NextEV Nio, Nio Formula E Team, Nio 333 Racing og til slutt ERT Formula E Team før 23/24-sesongen.
Den siste endringen kom etter at Nio trakk seg ut av laget og ERT ble faktisk det eneste laget som ikke var støttet av en stor bilprodusent forrige sesong.
Men det kan de ikke lenger skryte av.
For nå inntar Cupra laget, og det gjør også nye sponsorer. En amerikansk investeringsgruppe har nå banet seg vei inn i laget, og det nye navnet for det historiske laget er Cupra Kiro.
Cupra, en del av den store Volkswagen-gruppen, skal kjøre konsernkamerat Porsches elektriske racer kalt 99X Electric i likhet med det offisielle Porsche-laget.
Morsomt nok skal også den kommende F1-rivalen til en tredje konsernkamrat. Audi, ja, Andretti, kjøre denne Porsche-raceren. Det laget heter enkelt og greit Andretti Formula E.
Dagens Cupra Kiro er altså et historisk viktig Formel E-lag, for det som startet som China Racing tilbake i 2014 vant nemlig det aller første mesterskapet.
Cupra skal iallfall gjøre det de kan for å følge dette opp.
– Å bli med i Kiro Race Co er det logiske neste steget for Cupra. Ved å kombinere vår tekniske kompetanse med teamet, er vi fullt forberedt på å konkurrere på høyeste nivå, sier Xavi Serra, Global Head og Racing i Cupra.
‒ Vårt engasjement for Formel E kommer fra vårt racing-DNA, kombinert med seriens evne til å gi oss en konkurranseplattform for å utvikle fremtidens elektriske personbiler.
Den 11. sesongen av Formel E starter til helgen med en runde i brasilianske Sao Paulo, og det skal kjøres totalt 16 runder med avslutning i London i juli neste år.
På startstreken står 11 lag og 22 førere, og i tillegg til Cupra og Porsche finner vi merker som Maserati, McLaren, DS, Jaguar, Nissan og Mahindra, så det blir en tøff kamp om poengene også i år.
Vi nevnte Porsche 99X Electric, og dette er 3. generasjons bil fra sportsbilmerket som har den regjerende verdensmesteren gjennom tyske Pascal Wehrlein. Slik ser den nye bilen ut:
Den nye generasjonen har blant annet en modus som byr på firehjulsdrift for en periode, noe som sørger for å skyve denne maskinen opp til 100 km/t på rundt 2 sekunder ‒ raskere enn en F1-bil.
Bilen har normalt 300 kW/408 hk, men i Attack Mode vrir den ut 350 kW/476 hk, og vi snakker altså om en elbil som veier 862 kilo.
Du lurte på ladingen, gjorde du ikke? Vel, den er like rask som bilen, og byr på opp til 600 kW.
Så ja, det går unna også i Formel E, og det inkluderer navnebyttene som dagens Cupra Kiro iallfall er kongen av.
Les også: