Norge er som kjent annerledeslandet, og denne benevnelsen har aldri passet bedre enn når vi sammenligner de mest populære nybilene her hjemme og ute på kontinentet.
Vi kjører som kjent på med elbiler, men resten av Europa henger langt bak på dette feltet. Nå er riktignok Teslas Model Y og Model 3 på topp 20 også i Europa, men dette er de to eneste rene elbilmodellene som når opp.
Alle øverst og den aller mest populære nybilen i Europa det første halvåret var rimelige Dacia Sandero, etterfulgt av gamle kjenninger i Volkswagen Golf og Renault Clio.
Vi må ned på 15. plass for å finne første Ford, og det er altså Puma som var på plass i 2019. Og for å sette Norge litt i perspektiv.
Det er ventet at det kommer til 130.000 nye biler her i løpet av hele 2024, og det er faktisk omtrent like mange biler som Ford har solgt av Puma-modellen i Europa så langt i år. Det vil altså komme til langt flere Puma-biler i Europa enn totalt antall nybiler i Norge i 2024, så vi er kun en liten dråpe i det store havet.
Ettersom Puma-modellen er så populær i Europa så er det også grunn til å ha store forventinger til den elektriske utgaven, som nå altså nærmer seg. Dette er altså en ganske kompakt SUV som bør treffe godt her hjemme.
– Med sitt store bagasjerom, svært gode kjøreegenskaper, mange praktiske løsninger og gode pris er Puma allerede en stor suksess i Europa, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, som gjerne kjører tempen opp enda et hakk:
‒ Med den nye helelektriske Puma blir bagasjerommet enda større og kjøreegenskapene enda bedre. Sammen med svært gode priser og en drivlinje som har et lavere strømforbruk enn alle andre i klassen, har vi stor tro på at dette vil bli en populær elbil i Norge.
Bagasjerommet ja. Den helelektriske varianten har også fem sitteplasser, men selv med alle disse i bruk imponerer Puma med hele 523 liter bakerst. Selv større biler skal slite med å matche den plassen, og det er også en frunk på 43 liter.
Videre sier Ford at om bilen blir lastet opp til taket rommer bagasjerommet 574 liter, så dette er virkelig en lastekonge uten like i det kompakte segmentet.
Men det er faktisk mer.
For Ford kan dette med plass, Mustang Mach-E har for eksempel en gigantisk frunk, og Puma har fått en ekstra dyp Gigaboks i bagasjerommet. Dermed er det mulig å få med seg høyere gjenstander, og det er også drener- og vaskbart. Så ja, legge gjerne møkkete turstøvler der og så kan du bare spyle bagasjerommet etterpå. Heng med helt ned så får du se bilder av den smarte løsningen.
Vel og bra, så hva med rekkevidden og ladingen?
Jo, Puma Gen-E som den elektriske utgaven er døpt har fått en oppgitt rekkevidde på 376 kilometer, og her opplyser også Ford Europa at by-rekkevidden er på 523 kilometer. Ford opplyser også et ganske lavt forbruk, nemlig hyggelige 13,1 kWh/100 km.
10-80 prosent lading skal gå unna på 23 minutter via en 100 kW-lader, og 10 minutters lading forer batteriet med 124 kilometer ny rekkevidde.
Som de fleste moderne elbiler åpner også Puma Gen-E for 1-pedalkjøring hvor bilen selv bremser når gasspedalen slippes, og Ford har også puttet inn fire kjøremoduser.
Dette er altså en kompakt SUV, 4,21 meter lang, og trenger selvsagt ikke veldig mye krefter for å klare seg greit i trafikken. Den elektriske utgaven bør ha mer enn nok, 168 hk, og 0-100 km/t går unna på ok 8 sekunder.
– Noe av det som gjør helelektriske Puma unik er kombinasjonen med et enormt bagasjerom og god plass inni kupeen, samtidig som det er en kompakt SUV som er svært lettkjørt – enten du er i tett bytrafikk eller i ett trangt parkeringshus, sier Berg.
En så populær bil ute i Europa har selvsagt også en del moderne utstyr, og i Puma Gen-E finner vi et digitalt 12,8-tommers instrumentpanel og en 12-tommer stor og sentralt plassert berøringsskjerm utstyrt med Fords siste generasjon Sync 4 infotainmentsystem.
Dette åpner blant annet for skybasert navigasjon med oppdatert trafikkinfo, og det er også trådløs tilkobling av både Apple CarPlay og Android Auto.
Og Ford har ikke gjort seg helt ferdig med plass, for det er også en ny smart midtkonsoll som skal åpne for enda bedre oppbevaringsplass enn tidligere.
Ford Norge tror altså denne kan bli populær og dermed følge den europeiske trenden til Puma-modellen, men da er selvsagt prisen et viktig punkt.
Den starter på 329 900 kroner for Ford Puma Gen-E i utstyrsnivå Select.
Denne utgaven inkluderer blant annet 17-tommers aluminiumsfelger, LED-hovedlys med auto fjernlys, flerfarget miljøbelysning, 12-tommers berøringsskjerm, 6 høyttalere, ryggekamera og flere avanserte førerassistanseteknologier som cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning.
Topputgaven er kalt Premium og har fått en startpris på 353.400 kroner, og her er det blant annet 18-tommers aluminiumsfelger, B&O lydsystem med 10 høyttalere, premium utvendig styling og adaptive LED Matrix hovedlys med blendefrie fjernlys, forklarer Ford Norge.
Bilen på bildene er i fargen Electric Yellow, men her er det selvsagt flere farger å velge mellom ‒ inkludert en annen iøynefallende variant kalt Desert Island Blue.
– Puma er en kompakt helelektrisk SUV med enorm plass, morgendagens teknologi, stilig design og sporty kjøreegenskaper til en konkurransedyktig pris, sier Berg.
‒ Med den elektriske varianten har vi tro på at det som har vært en europeisk suksess så langt, nå også blir en norsk suksess.
Produksjonen av Ford Puma Gen-E starter opp i neste måned, og det er forventet at de første kundebilene blir levert i løpet av sommeren.
Les også: