Norge er som kjent annerledeslandet, og denne benevnelsen har aldri passet bedre enn når vi sammenligner de mest populære nybilene her hjemme og ute på kontinentet.
Vi kjører som kjent på med elbiler, men resten av Europa henger langt bak på dette feltet. Nå er riktignok Teslas Model Y og Model 3 på topp 20 også i Europa, men dette er de to eneste rene elbilmodellene som når opp.
– Med sitt store bagasjerom, svært gode kjøreegenskaper, mange praktiske løsninger og gode pris er Puma allerede en stor suksess i Europa, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, som gjerne kjører tempen opp enda et hakk:
‒ Med den nye helelektriske Puma blir bagasjerommet enda større og kjøreegenskapene enda bedre. Sammen med svært gode priser og en drivlinje som har et lavere strømforbruk enn alle andre i klassen, har vi stor tro på at dette vil bli en populær elbil i Norge.
Men det er faktisk mer.
For Ford kan dette med plass, Mustang Mach-E har for eksempel en gigantisk frunk, og Puma har fått en ekstra dyp Gigaboks i bagasjerommet. Dermed er det mulig å få med seg høyere gjenstander, og det er også drener- og vaskbart. Så ja, legge gjerne møkkete turstøvler der og så kan du bare spyle bagasjerommet etterpå. Heng med helt ned så får du se bilder av den smarte løsningen.
Vel og bra, så hva med rekkevidden og ladingen?
Dette er altså en kompakt SUV, 4,21 meter lang, og trenger selvsagt ikke veldig mye krefter for å klare seg greit i trafikken. Den elektriske utgaven bør ha mer enn nok, 168 hk, og 0-100 km/t går unna på ok 8 sekunder.
– Noe av det som gjør helelektriske Puma unik er kombinasjonen med et enormt bagasjerom og god plass inni kupeen, samtidig som det er en kompakt SUV som er svært lettkjørt – enten du er i tett bytrafikk eller i ett trangt parkeringshus, sier Berg.
En så populær bil ute i Europa har selvsagt også en del moderne utstyr, og i Puma Gen-E finner vi et digitalt 12,8-tommers instrumentpanel og en 12-tommer stor og sentralt plassert berøringsskjerm utstyrt med Fords siste generasjon Sync 4 infotainmentsystem.
Dette åpner blant annet for skybasert navigasjon med oppdatert trafikkinfo, og det er også trådløs tilkobling av både Apple CarPlay og Android Auto.
Og Ford har ikke gjort seg helt ferdig med plass, for det er også en ny smart midtkonsoll som skal åpne for enda bedre oppbevaringsplass enn tidligere.
Ford Norge tror altså denne kan bli populær og dermed følge den europeiske trenden til Puma-modellen, men da er selvsagt prisen et viktig punkt.
Den starter på 329 900 kroner for Ford Puma Gen-E i utstyrsnivå Select.
Denne utgaven inkluderer blant annet 17-tommers aluminiumsfelger, LED-hovedlys med auto fjernlys, flerfarget miljøbelysning, 12-tommers berøringsskjerm, 6 høyttalere, ryggekamera og flere avanserte førerassistanseteknologier som cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning.
Topputgaven er kalt Premium og har fått en startpris på 353.400 kroner, og her er det blant annet 18-tommers aluminiumsfelger, B&O lydsystem med 10 høyttalere, premium utvendig styling og adaptive LED Matrix hovedlys med blendefrie fjernlys, forklarer Ford Norge.
Bilen på bildene er i fargen Electric Yellow, men her er det selvsagt flere farger å velge mellom ‒ inkludert en annen iøynefallende variant kalt Desert Island Blue.
– Puma er en kompakt helelektrisk SUV med enorm plass, morgendagens teknologi, stilig design og sporty kjøreegenskaper til en konkurransedyktig pris, sier Berg.
‒ Med den elektriske varianten har vi tro på at det som har vært en europeisk suksess så langt, nå også blir en norsk suksess.
Produksjonen av Ford Puma Gen-E starter opp i neste måned, og det er forventet at de første kundebilene blir levert i løpet av sommeren.
Les også: