Det er ikke først og fremst sportsbiler man tenker med Toyota, men de har faktisk en lang historie rundt disse som fikk en slags start med selveste James Bond. Jepp.
Allerede i 1962 kunne Toyota presentere sin første mer sportslige bil, modellen Sports 800. Og så dukket Toyota 2000GT opp i filmen «James Bond i Japan». Det skjedde to år etter at den var lansert, i 1967, og her oppsto det også noe snodig.
Konseptet har «ekte» sportsbil-dimensjoner, for her snakker vi om en bil som er 4,38 meter lang, 1,90 meter bred og kun 1,22 meter høy. Designet er aerodynamisk med en særegen trapesform og en ganske spesiell hekkspoiler. Det skal du få se av bildene lengre ned.
Et annen konsept som Toyota har tatt med seg til Kenshiki-forumet i Brussel heter FT-3e, og denne skal vise veien til mer energieffektiv og bærekraftig mobilitet.
– Den nye generasjonen av batteriteknologi som ble presentert på Kenshiki-forumet vil bli implementert i en rekke nye produkter. Vi ser fram til å introdusere denne teknologien i det norske markedet, sier Pawlak.
Toyota-gruppen har på gang en fleksibel plattform som kan bygge mange typer biler, og både FT-3e og FT-Se er satt sammen på denne. Det er også det litt mer luksuriøse konseptet Lexus LF-ZC vist fram første gang i oktober.
Felles for disse er at elbilene skal by på lav vekt med optimalisert aerodynamikk, noe som er en god kombinasjon om man vil dra rekkevidden ut lengst mulig.
Som bildet viser har FT-3e markante linjer, og den har også et digitalt display på døren som skal gi førerne viktig informasjon allerede før de setter seg inn i bilen. Dette gir en oppdatering på batteriets ladestatus, samt temperatur og luftkvalitet.
– De nye displayene er et eksempel på hvordan Toyotas nye biler tilpasser seg førerens behov for informasjon og komfort, og skaper en mer sømløs interaksjon mellom bil og bruker, sier Pawlak.
Bilen kan også utveksle data og energi med omgivelsene, slik at den kan kommunisere både med andre kjøretøy og eksterne kilder. Så her har de ikke bare tenkt nullutslipp, men også nye løsninger som hever samferdselen.
– Det er spennende med nye konseptbiler, sier Pawlak.
‒ De viser at framtidens mobilitet allerede er innenfor rekkevidde. Vi ser fram til enda flere nyheter fra Kenshiki-forum denne uken.
Her er bilder av Toyota FT-3e, en bil som er 17 centimeter lengre enn Toyota bZ4X med sine 4,86 meter, og som kan lokke med en akselavstand på akkurat 3 meter som bør åpne for mye innvendig plass.
Les også:
- Toyota Hilux blir elektrifisert
- Kun elbiler for Lexus Europa innen 2030
- En skikkelig bølleversjon av Isuzu D-Max