Toyota har ikke tatt juleferie, og viser blant annet to spennende konsepter under et forum i Brussel. (Fotos: Toyota)

To svært spennende konsepter fra Toyota

Nyhetene kommer tett fra Toyota, og nå viser de også fram to ganske så spennende konsepter i Brussel. Se bilder.


Det er ikke først og fremst sportsbiler man tenker med Toyota, men de har faktisk en lang historie rundt disse som fikk en slags start med selveste James Bond. Jepp.

Allerede i 1962 kunne Toyota presentere sin første mer sportslige bil, modellen Sports 800. Og så dukket Toyota 2000GT opp i filmen «James Bond i Japan». Det skjedde to år etter at den var lansert, i 1967, og her oppsto det også noe snodig.

Agent 007 ble spilt av Sean Connery, og skotten var 1,88 meter på strømpelesten. Det var altfor langt for en liten japansk sportsbil, og løsningen ble å lage to kabrioletutgaver som sir Connery kunne kjøre rundt i mens han ble filmet. Ja, dette er faktisk de to eneste toppløse 2000GT offisielt laget av Toyota selv.

Siden har T-merket fylt på med sportsbiler som Supra, Celica og selvsagt ikonet MR2, og i nyere tid GT86 og den nye Supraen. I tillegg har det kommet spesialutgaver fra racingavdelingen Gazoo Racing, slik som den iltre og morsomme GR Yaris.

Også når Toyota-bilene skal bli utslippsfrie tenker de sportsbiler, noe et konsept kalt FT-Se baner vei for. Dette står for Future Toyota Sports electric, og selvsagt har også GR-avdelingen hatt en finger med i utviklingen av denne.

– I likhet med mange av våre kunder er jeg selv en stor motorsport-entusiast, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Mange av Toyotas modeller våre er inspirert av motorsporten, der teknologi og design optimalisert for å prestere best mulig. Innsikten bruker vi i utviklingen av andre modeller.

Konseptet har «ekte» sportsbil-dimensjoner, for her snakker vi om en bil som er 4,38 meter lang, 1,90 meter bred og kun 1,22 meter høy. Designet er aerodynamisk med en særegen trapesform og en ganske spesiell hekkspoiler. Det skal du få se av bildene lengre ned.

På innsiden har den et futurisk sportsbil-inspirert ratt, en skjerm på hver side av rattet og en liten skjerm rett i synsfeltet forover. Den cockpiten har den norske sjefen lyst å sitte i.

– Det kribler i kroppen av å en dag kunne sitte bak rattet i en slik bil, sier Pawlak.

Elbilens lave høyde er mulig takket være Toyotas nyeste batteriteknologi som har batterier med lav høyde og svært høy energitetthet.

Toyota forklarer videre at både motor, girkasse og klimaanlegg er utviklet i mindre størrelser for at bilen skal bli lettere, for vekt betyr som kjent mye når det kommer til sportsbiler.

For GR er kjøreegenskapene like viktig, så denne konseptmodellen bør nok heller ikke stå tilbake når det kommer til egenskapene rundt en bane.

Bilen baner også vei for at føreren selv kan tilpasse bilen til egne behov, for Toyota mener at framtiden for mobilitet ikke ligger i bare fysisk transportverktøy ‒ men heller at bilene kan bli en del av livstilen til eierne.

Her er bildene av konseptet Toyota FT-Se, og heng med videre etter disse. For Toyota har også vist fram et annet spennende konsept under Toyota Kenshiki Forum.

Et annen konsept som Toyota har tatt med seg til Kenshiki-forumet i Brussel heter FT-3e, og denne skal vise veien til mer energieffektiv og bærekraftig mobilitet.

– Den nye generasjonen av batteriteknologi som ble presentert på Kenshiki-forumet vil bli implementert i en rekke nye produkter. Vi ser fram til å introdusere denne teknologien i det norske markedet, sier Pawlak.

Toyota-gruppen har på gang en fleksibel plattform som kan bygge mange typer biler, og både FT-3e og FT-Se er satt sammen på denne. Det er også det litt mer luksuriøse konseptet Lexus LF-ZC vist fram første gang i oktober.

Felles for disse er at elbilene skal by på lav vekt med optimalisert aerodynamikk, noe som er en god kombinasjon om man vil dra rekkevidden ut lengst mulig.

Som bildet viser har FT-3e markante linjer, og den har også et digitalt display på døren som skal gi førerne viktig informasjon allerede før de setter seg inn i bilen. Dette gir en oppdatering på batteriets ladestatus, samt temperatur og luftkvalitet.

– De nye displayene er et eksempel på hvordan Toyotas nye biler tilpasser seg førerens behov for informasjon og komfort, og skaper en mer sømløs interaksjon mellom bil og bruker, sier Pawlak.

Bilen kan også utveksle data og energi med omgivelsene, slik at den kan kommunisere både med andre kjøretøy og eksterne kilder. Så her har de ikke bare tenkt nullutslipp, men også nye løsninger som hever samferdselen.

– Det er spennende med nye konseptbiler, sier Pawlak.

‒ De viser at framtidens mobilitet allerede er innenfor rekkevidde. Vi ser fram til enda flere nyheter fra Kenshiki-forum denne uken.

Her er bilder av Toyota FT-3e, en bil som er 17 centimeter lengre enn Toyota bZ4X med sine 4,86 meter, og som kan lokke med en akselavstand på akkurat 3 meter som bør åpne for mye innvendig plass.

Les også:

Debatt