Dette er en skikkelig kruttønne av en luksusbil. (Fotos: Bentley)

Tidenes sterkeste Bentley råkjørte i Norge

Bentley har klar en ny generasjon Continental GT Speed, og her skal det iallfall ikke stå på kreftene. Bilen har allerede dundret gjennom en norsk tunnel. Se bilder.


Britiske Bentley har ikke bare rene luksussedaner som Mulsanne og Flying Spur, og de fleste har fått mer seg at de også har tatt steget over i SUV-verden med den spenstige Bentayga. Dagens bensinutgave av denne vrir ut ville 635 hk, og er en av verdens sterkeste SUVer.

Men de har også en litt lavere, dog enda sportsligere bil ‒ grand toureren Continental GT. Den kom i 2003, og 21 år senere er det duket for en 4. generasjon. Denne har hele 68 prosent nye komponenter målt mot 3. generasjon, så vi snakker virkelig om en ny bil her.

Kommende Continental GT kombinerer et ganske aerodynamisk design med elegante linjer, og nå også en spektakulær Ultra Performance Hybrid-drivlinje. Her mikses de to drømmetingene, luksus og ytelse, og dette bør åpne for en ganske så uforglemmelig opplevelse hver gang man setter seg inn i bilen.

For ja, dette er rett og slett en kruttønne av en luksusdoning.

Det vet Statens vegvesen alt om. For en eller annen hos Bentley fikk en ganske snodig idé, nemlig å sette fartsrekord under havoverflaten. Ja, i en undersjøisk tunnel.

Så de søkte Vegvesenet om å få råkjøre, fikk lov, og satte kurs for Rogaland og mer bestemt Ryfylketunnelen. Dette er enkelt og greit verdens lengste undersjøiske veitunnel på 14,4 kilometer, og er også den dypeste tunnelen som går 292 meter under havoverflaten.

Målet var 200 mph, og skal man nå slike hastigheter under havet og i en tunnel må ting sjekkes ut. Så for å simulere og evaluere luftstrømmen parkerte de bilen like godt i et rør, og mer sikkert enn dette  lar det seg vel knapt gjøre.

Den nye og grønnere Continental GT Speed ble fylt med 2. generasjons biodrivstoff og fikk fylt batteriet fra fornybare kilder, og dermed var det bare å gi gass. Og det gikk unna.

Fra 0-335 km/t brukte bilen kun 33 sekunder, og etter flere forsøk pakket de sammen og satte kurs for England. Med seg i bagasjen var en ganske sær rekord, den raskeste bilen i en tunnel

4. generasjon Continental GT Speed er fornyet og forbedret på alle felt, og det inkluderer altså en ny ladbar hybridutgave som har en elektrisk rekkevidde på gavmilde 81 kilometer.

Den nye Ultra Performance Hybrid-drivlinjen kombinerer en ny 4-liters V8-motor med 600 hk med en 190 hk sterk elmotor. Systemeffekten lyder på 792 hk, og 0-100 km/t går unna på 3,2 sekunder. Og toppfarten vet du allerede, 208 mph/335 km/t.

Momentet er også økt og lyder på 1.000 Nm, så selv dagens W12-drevne Continental GT Speed må strekke våpen mot denne hybridutgaven.

For å stoppe dette monsteret av en bil må det til noe spesielt, og det er mulig å få den nye utstyrt med spektakulære karbonbremser på 440 mm foran og 410 mm bak. Det er svært!

Bentley sparer ikke på noe, og det betyr også at det også for første gang i Continental-historien er på gang en GTC. Den siste bokstaven står for cabriolet, så det betyr en toppløs utgave.

Her kan toppen, som også er mulig å få i tweed, åpnes på 19 sekunder i hastigheter opp til 48 km/t.

Det går også unna i en Continental GTC Speed, og 0-100 km/t er oppgitt til 3,4 sekunder og toppfarten er satt til 285 km/t ‒ fort nok i en bil uten tak!

Uansett utgave så flyter det selvsagt av luksus på innsiden, og selv en uskyldig ting som å justere setet tar sin tid ‒ det er 20 innstillinger for dette i nye Continental GT. For de som lurer på dette med lyd så lokker Bentley også med et anlegg bestående av 18 høyttalere med basser innebygd i forsetene og åtte lydmoduser. 

Når det gjelder assistenter og teknologi så har selvsagt 4. generasjon alt det som er av nyheter, for vi snakker altså om et merke som hører hjemme i Volkswagen-gruppen med merker som Audi og Porsche. 

For eksempel er det mulig å parkere bilen via mobilen, og selvsagt forvarme setene ‒ veldig greit i kalde vinter-Norge. 

Det meste bør altså være i boks for den mye Continental GT Speed, bilen som er verdens raskeste under vannet. At pakken i tillegg ser ganske så forlokkende ut kan vi også slå fast, for bare sjekk disse bildene:

Les også:

Debatt