Det er noen bilprodusenter som har en portefølje som er litt
mer eksklusiv enn de fleste andre, og helt på toppen finner vi et fransk merke.
eller Alpine, men selvsagt dronningen blant de franske merkene ‒ Bugatti. Dette merket har faktisk den potensielt dyreste bilen
historien har hatt ‒ La Voiture Noire. Den svarte bilen tilhører samlingen av fire biler kalt Bugatti
Type 57 Atlantic, og ble laget før krigen brøt ut. Tre av disse ultadyre bilene er godt bevart, men La Voiture
Noire som tilhørte grunnlegger Ettori Bugatti forsvant sporløst i krigens kaos. De som eventuelt klarer å spore opp bilen har bokstavelig
talt ramlet over gullskatten ‒ bilen er stipulert til å være verd én milliard
kroner. Steike! Bugatti har også det som er verdens dyreste nybil, og jaggu heter
den ikke eksakt det samme ‒ La Voiture Noire.
lett etter den originale svarte bilen, og gitt opp. Så han, eller henne, har
likegodt bestilt en ny La Voiture Noire av Bugatti, som selvsagt sa ja til
jobben. Den nye er basert på Chiron, og koster ‒ hold deg fast ‒ 11
millioner euro. Og ja, vi har selvsagt bilde av de begge, så her har du verdens to dyreste biler ‒ det ene målt etter nybilpris og den andre etter bruktbilpris: I motsetning til de fleste andre superbilprodusenter,
iallfall de som har laget en del biler, har ikke Bugatti noen litt mer rimelige
modeller i sin portefølje. Samtlige er svært så eksklusive, og du trenger mer
enn det grunnleggende medlemskapet i millionærklubben om du skal eie en
Bugatti. Om du har et litt mer avansert medlemskap og vurderer en Bugatti
har du fem valg, for det svarte familieoverhodet blir altså laget for en
spesiell kunde.
verden nå har stanset opp har Bugatti like godt kalt alle disse hjem til Château
St. Jean i Molsheim. Der har de blitt striglet etter alle kunstens regler, og deretter er tidenes familieportrett knipset. Ja, vi må selvsagt si litt om hver av medlemmene i denne
eksklusive familien.
Bugatti Chiron Pur Sport – lett og smidig
Det er ikke så lenge siden Bugatti kom med det nyestemedlemmet av Chiron-familien, og som navnet sier handler dette om sportslige
egenskaper. Dette er en hyperbil som er enda smidigere og sluker svingene
på en ekstrem måte, en ren kjøremaskin. Prisen er ikke like morsom, for denne starter på 3 millioner
euro ‒ før diverse kostander baller på seg. Men om du sitter på 40 millioner
kroner og vil brenne de på Chiron Pur Sport er det ikke sikkert du får kjøpt
den, for Bugatti setter bare 60 slike sammen. Og ja, selvsagt for hånd.
Bugatti Centodieci – eksklusiv designperle
Enda mer eksklusiv er Centodieci, 110 på italiensk. Nei, deskal ikke lage 110 av denne, men faktisk bare 10. Og nei, franskmennene har ikke snublet i det italienske
språket, for bilen hedrer nemlig det som var verdens raskeste bil på
1990-tallet ‒ Bugatti EB 110. Centodieci byr på 1.600 hestekrefter, og nå holder det ikke med skarve 3 millioner euro. Den koster 8 millioner euro ‒ før skatt og avgifter.
Bugatti Chiron Super Sport 300+ – verdens raskeste
Det er en knallhard kamp blant hypersport-produsentene om å ha den raskeste bilen, og i fjor sommer tok Bugatti over denne kronen med Chiron Super Sport 300+. Bugatti ble nemlig det aller første merke til å passere 300 mph i toppfart (derav navnet), noe som for oss andre betyr 490,484 km/t. Bugatti har solgt 30 av Chiron Super Sport 300+, og prisener på 3,5 millioner euro ‒ ja, per stykk.
Bugatti La Voiture Noire – herligheten
Vi har altså vært inne på Bugatti La Voiture Noire, en GTCoupé med vakre linjer som får alle og enhver til å måpe. Du la kanskje ikke merke til det på bildet av den og den originale svarte bilen litt lenger oppe, men sjekk midten av bilen litt mer nøye. Da ser du nemlig at den har fått den samme sømmen som førkrigsmodellen. Den originale hadde nemlig et materiale som ikke lot seg sveise, så de måtte rett og slett nagle sammen platene som utgjorde panseret og taket. Dette er altså verdens dyreste nybil, og entusiasten må blø
med 11 millioner euro ‒ og litt til når hele sluttsummen regnes sammen.
Bugatti Divo – ikke noe diva
Dette er en enda mer sportslig modell enn Chiron, lettere,smidigere og sulten på svinger. Den er langt mer eksklusiv også, for kun 40 vil bli bygd. Motoren? En 8-liters W16 med 1.500 hk. Pris? 5 millioner euro.
Bugatti Chiron Sport – kombo-modellen
Chiron Sport er modellen som er bygd for både for veien og banen, en ganske så perfekt hyperbil som også kan brukes til butikken. Hva mer enn det trenger vi? Denne er det reneste kuppet, for her snakker vi kun om 2,65millioner euro. Jøss, nesten billig det. Disse seks utgjør altså kanskje verdens mest eksklusive
familie i bilverden, nemlig den franske Bugatti-familien. Denne her: Les også:
- Verdens største stanser produksjonen
- Startet leveringene av Tesla Model Y
- En selvladende bil du ikke har sett maken til