Tesla Model Y Long Range med firehjulsdrift er en særs populær bil, og vi har testet den. (Fotos: Nybiltester)

Tesla Model Y Long Range firehjulsdrift –⁠ nordmenns helt klare favoritt

Nok en gang blir Tesla Model Y den mest registrerte bilen i Norge i løpet av ett år, og rekordene fortsetter å falle for både bilmodellen og selskapet.


Bare i år er det registrert over 22.000 eksemplarer av Model Y i Norge, det er over tre ganger mer enn Volkswagen ID. Buzz som befinner seg på 2. plass, og enda gjenstår mesteparten av desember.

Nesten 90.000 eksemplarer ruller på veiene totalt her til lands, og med endringene som ble gjort for et knapt år siden så er bilen bedre enn noen gang tidligere.

-->

Ja, vi er kanskje trege med å få ut test av nye Model Y, men bedre sent aldri.

Fronten er helt ny, med en lysstripe som strekker seg over hele bilens bredde, med hovedlyktene lenger ned. Panseret har en mer firkantet åpning, og personlig sliter jeg litt med designet, men så spurte vel heller ingen designere om min mening.

Likhetene med Xpeng G6 er jo ikke til å unngå å se, men det spiller kanskje ingen rolle? Den nye fronten gir bedre aerodynamikk enn tidligere, selv om Model Y alltid har vært god på dette.

Nytt er også et frontkamera så nå er også 360 bilde tilgjengelig. Kamera foran har også spyling, samt oppvarming for å forhindre dugg og frost. Merkelig nok har kamera bak ikke spyling.

Model Y har vokst bittelitt i lengden og er nå 4,79 meter lang, mot 4,75 meter tidligere. Bredden er den samme og er da på 1,92 meter. Akselavstanden er fremdeles på 2,89 meter.

Tesla oppgir som alltid ikke batterikapasiteten på bilene sine, men Model Y Long Range firehjulsdrift som vi tester denne uken har en oppgitt rekkevidde på 600 kilometer. Med 19-tommers vinterdekk som testbilen er utstyrt med estimeres det en rekkevidde på 629 kilometer, mens det i vognkortet er gitt en rekkevidde på 568 kilometer – da med 20-tommers sommerdekk.

Egenvekten på testbilen er oppgitt til 2.015 kilo og nyttelasten til 427 kilo.

Seks lakkfarger er tilgjengelige, hvor hvite er den eneste som er gratis. Fargen på testbilen heter Quicksilver og koster 30.000 kroner ekstra.

Baken fremstår helt ny, med en indirekte lysstripe over hekken. Spoileren, bakluken og fangeren er alle optimalisert for bedre aerodynamikk, og er mer heldig utført enn fronten. Skarpere linjer gir et mer sportslig preg enn tidligere.

Heller ikke hestekreftene eller dreiemomentet er oppgitt, men til 100 km/t skal du komme på 4,8 sekunder.

Sjekk ut videoen over hvor jeg går over eksteriøret, interiøret og de praktiske egenskapene litt mer i detalj enn i denne saken.

Stolene er i mikrofiberskinn og fremstår mykere og mer behagelige enn tidligere. I tillegg til varme har man nå også fått ventilasjon, som hjelper godt på da trekket kanskje kan bli litt klamt på de varmeste dagene.

Setejusteringene er gode, men de med lengst ben vil fremdeles savne uttrekk på puta. Personlig sitter jeg meget godt, men kunne kanskje ønske meg å komme litt lavere enn det man får muligheten til her.

Stilrent, moderne og minimalistisk. Det er vel tre ord som alle kler førermiljøene til Tesla godt. Enten liker du det, eller så hater du det. Her foregår alt på skjermen eller via knapper på rattet.

Materialkvaliteten er som alltid hos Tesla god, og her er det nærmest null hardplast å spore.

Mikrofibertrekket i dørene sammen med tekstilen bidrar til en lun stemning, og introduseringen av litt interiørbelysning har hjulpet på et ellers kaldt miljø.

Som tidligere har man to trådløse ladeplater, meget bra musikkanlegg og god oppbevaring i midtkonsollen.

Tesla tok etter hvert til fornuften og re-introduserte i hvert fall en spak, og da til blinklysene. Ingen annen funksjon på spaken, men du verden for en forskjell den utgjør, for knappeløsningen på rattet var vel neppe noen suksess.

Girvelgeren er fremdeles på skjermen, men denne kan du venne deg greit til, samt at bilen har en eget modus for å finne ut av hvilen retning du skal ta av gårde i – og det fungerer slående godt under vår testuke.

Skjermen på 15,4 tommer er fremdeles krystallklar og har etter min mening et klasseledende brukergrensesnitt. Her finner navigerer du enkelt mellom menyer, som alle har stor tekst. Også menyene på norsk er riktig oversatt, her har man gjort en bedre jobb enn mye som kommer fra Kina med noe varierende suksess på det punktet.

Responsiviteten på skjermen er knallgod.

Dessverre får du fremdeles ikke mulighet til å bruke hverken Android Auto eller Apple CarPlay.

For meg og mine 178 centimeter er bakseteplassen meget god. Jeg har masse plass foran egne knær og over eget hode, og fire voksne vil fint kunne fra på langtur i denne bilen.

Ryggvinkelen kan nå justeres elektrisk, og hele benken virker mer behagelig enn tidligere.

Også bak er materialkvaliteten god med store innlegg av mikrofiber og tekstil i dørene. Armlenet i midten er stort og har to koppholdere med klemming. Helt flatt gulv gjør at det også er mulig å sitte i midten, og med måten Tesla har designet midtkonsollen på så er det god benplass også får vedkommende som må sitte der.

Nye Model Y har, som Model 3, fått egen skjerm til baksetepassasjerene. Skjermen er på 8 tommer og lar passasjerene stille inn ønsket temperatur, spille spill eller justere seteposisjonen. Under skjermen finner du to USB-C utganger.

Tesla sin tendens med å ikke helt følge bransjestandarden gjelder også når det oppgis volum i bagasjerommet. Her oppgis det 822 liter, men det inkluderer alt under gulvet, uti sidene samt helt til taket. Likevel – Model Y er en plassmester for her får du med deg det du trenger til hytta.

Under gulvet er det mengder av plass, samt at sidelommene er så dype at du nærmest kan ta i bakken. Hattehyllen er som tidligere festet med magneter og fjernes enkelt ved behov.

Seteryggen er tredelt slik at du her har muligheter for å få skiene inn i bilen fremfor å måtte ha dem på taket. På nye Model Y kan seteryggen legges ned (og heves) elektrisk, både fra bagasjerommet og fra setene. Skulle stolene foran stå for langt bak så ordner bilen dette selv uten at du må frem for å justere dem. 2.022 liter oppgis det dersom du fyller helt opp, men festepunkter for sikkerhetsnett har man fremdeles ikke.

I tillegg har man en frunk på 116 liter, og på kroken kan du trekke inntil 1.600 kilo.

Sjekk ut videoen over for å se hva som har skjedd med kjørekomforten. Og hva skjer med rekkevidden på et regntungt Sørland?

Det striregner under hele testperioden, så å finne en god luke for å gjennomføre rekkeviddetestene viser seg umulig denne uken. I høyden har snøen som tidligere kom stort sett forsvunnet, men noe slaps var igjen i veibanen, og det er jo aldri ideelt med tanke på rekkevidde.

Temperaturen ligger mellom 1 og 4 varmegrader, og det regner under hele den 200 kilometer lange ruten som har en maks hastighet på 80 km/t.

Forbruket ender på 15,1 kWh/100 km som under disse forholdene gir en rekkevidde på 525 kilometer. Forbruket er svært imponerende med tanke på forholdene, og rekkevidden er ikke så altfor langt unna WLTP-sertifiseringen, selv på en dag som var langt fra ideell.

Til sammenligning så var forbruket her helt identisk til det jeg fikk med Mercedes-Benz CLA 350 4Matic for bare et par uker siden, og den hadde til og med bedre forhold.

På turen fra Oslo mot Sørlandet ender forbruket på 20,1 kWh/100 km, en tur på over 200 kilometer, hvor mesteparten foregår i motorveihastighet. På denne turen tenkes det ikke særlig på effektivitet, og den er som en transportetappe å regne. Jeg forvarmer batteriene og følger trafikken i venstrefilen.

Temperaturene ligger på 1 grad og det er våte heier hele veien.

Forbruket er lavt gitt høy gjennomsnittshastighet og denne dagen ville jeg kunne kjørt 393 kilometer uten stopp, noe svært få gjør. Resultatene bekrefter igjen at Tesla har god kontroll på effektivitet og at man fremdeles får mange kilometer ut av hver kilowattime.

På returen mot Oslo regner det kraftig hele veien og forbruket ender her på 22,8 kWh/100 km.

250 kW er fremdeles maks på Model Y, og selvom makseffekten er god, har ikke Tesla biler som lader raskest. Her forvarmer du batteriene ved å navigere til en lader, og bilen gir deg fin indikasjon på når forvarmingen er startet. Vi kjører i omtrent én time før ladetesten blir utført, og batteriene varmes så lenge at forvarmingen etter hvert stopper.

Toppeffekten på 250 kW ser du ikke lenge, her er det opp som en bjønn, ned som en skinnfell og det er heller ikke særlig lenge at effekten ligger over 200 kW. Allerede rundt 60 prosent observerer vi kun 75 kW, og klokken stopper på 35 minutter fra 10 til 80 prosent. Ikke imponerende sluttid, her er det ganske mange som etter hvert leverer mye kortere ladestopp.

Plusspoeng for enkelheten ved å bruke Tesla sine egne ladere, uten plunder og heft med RFID-brikker og diverse.

Undestell og støy var gjengangere på den negative siden ved Model Y. En stiv og kantete bil som slapp igjennom mye støy trakk ned inntrykket for mange, men her har Tesla lært.

Nye Model Y har nytt understell, og det er nesten ikke til å tro at dette fremdeles er samme bil, bygget på samme plattform som de første utgavene. Nå fremstår bilen komfortabel, og det er kun i lave hastigheter over skarpe ujevnheter at man merker at bilen er sportslig satt opp – noe som ikke må forveksles med ukomfortabel.

Det samme må sies om støynivået som har gått fra å være relativt dårlig, til å være en av de bedre. Tesla har introdusert akustiske glass rund baut, og sammen med mer lyddempende materialer så blir totalpakken slående stillegående.

Styringen er presis og fin, og det er mer enn nok krefter i bilen til hvermannsen.

Tesla Autopilot har fått mye skryt opp igjennom, men også mye kritikk for fantombremser og sviktende systemer grunnet overgang fra radar til kameraer. Mesteparten av feilene har for lengst blitt rettet opp i, men merkelig nok er fantombremser bilen fremdeles på enkelte faste plasser langs E18 – irriterende!

I tillegg så er det fremdeles noe kluss med systemene til Tesla i lav motsol eller i dårlig sikt – kameraer er fremdeles ikke like gode som radarer.

Selvstyringen fungerer godt, og Tesla sine systemer fungerer godt også på landeveien. Justere hastighet gjør du enkelt med scrollehjulet på rattet, hvor du også kan vippe til sidene for å justere avstand til bilen foran.

Lysene er gode, og LED Matrix er på plass.

Regnværet pisker over Sørlandet under testperioden, men det er lite uvær og mørke skyver hengende over hverken Tesla eller Model Y. Konkurrentene gjør de da kan for å hamle opp med salgstallene, uten særlig suksess foreløpig. Mye har nok handlet om pris og null-rente kampanjer, og de blir spennende å se hvordan utviklingen blir i 2026 og hva som etter hvert vil skje med momsen, og hvem som blir lidende mest av det.

Model Y Long Range firehjulsdrift koster fra 535.813 kroner. Legger du til lakkfargen testbilen har og vinterhjul ender du på 593.813 kroner. Det er mye penger, og faktisk litt dyrere enn tilsvarende konkurrenter, men så var det dette med rentekampanjer og tilgang på bil(er). Tesla er gode på begge deler, og stjeler nok store markedsandeler her.

Selv om konkurrentene girer om så er avstanden så stor at det skal mye til for at Model Y mister tronen som Norges mest solgte bil.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du

Les også