Toyota er på bunnen i en fersk undersøkelse, men denne gang er det utelukkende positivt. (Fotos: Toyota)

Tesla med flest klagesaker, Toyota med færrest

Forbrukerrådet har kommet med en oversikt over antall salgsklager for merkene som har registrert flere enn 100.000 biler her i Norge.


De 10 mestselgende bilmerkene i Norge er med på Forbrukerrådets liste over antall klager i 2023, og fjorårets mest solgte bilmerke troner på topp. Men dette er altså en liste ingen vil toppe.

Forbrukerrådet har tatt utgangspunktet i klagesaker som er sendt til Forbrukertilsynet, og inkluderer både nye og brukte biler.

Så selv om Tesla registrerte flest nye biler i fjor, betyr ikke det at de automatisk burde toppe en slik liste. Det er totalt registrert rundt 130.000 Tesla-biler her i Norge, så de har en lang vei å kjøre målt mot merker som Toyota og Volkswagen.

Klagene inkluderer privatsalg og forbrukerkjøp, og som en klar ener finner vi altså Tesla.

– Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til eget nettsted.

‒ De tre merkene som havner på klagetoppen har alle hatt vekst i bilbestanden – noe som kan tyde på at det er litt for mange barnesykdommer på de nyere bilmodellene.

Bak Tesla følger Audi og BMW, som begge har opplevd en solid vekst grunnet elbiler. Forbrukerrådet mener altså at ting tyder på at barnesykdommer på nye elbiler gjør at det blir mange tvistesaker ut av kjøpene.

Tesla har en tvistegrad på rundt 1,7 promille, mens Audi er rett under 1,2 promille og BMW rett over 1,0 promille av hver 1.000. bil de har på veien. Resten av merkene, Mercedes, Volkswagen, Ford, Nissan, Skoda og Volvo, befinner seg mellom 0,9 og 0,4 promille.

På den positive siden kan Forbrukerrådet opplyse at de aller fleste bilmerkene har opplevd et fall i antall tvister, og så har vi selvsagt Toyota ‒ et merke med mange til dels gamle biler på veiene.

De har klart færrest kundeklager av de 10 merkene på oversikten, og ligger på drøyt 0,2 promille.

Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, sier at fokus på kvalitet og god kundebehandling over tid er nøkkelfaktorer.

‒ Hele Toyota-organisasjonen har en kultur tuftet på kvalitet, kundefokus og kontinuerlig forbedring, sier han.

Den ferske rapporten er en ny fjær i hatten til Toyota Norge, som også toppet Norsk Kundebarometer 2023 og endte på 2. plass etter søstermerket Lexus i kundeundersøkelsen Autoindex 2023.

– Denne rapporten fra Forbrukerrådet bekrefter at vårt utrettelige fokus på å sette kunden først gir resultater, sier Pawlak.

Forbrukerrådet håper en endring i forbrukerlovgivningen som tredde i kraft i januar vil ta ned antall tvister.

‒ Næringsdrivende kan ikke lenger selge bil med forbeholdet «selges som den er» og tilsvarende. Dette forbeholdet har gitt forbrukere økt risiko for å ende opp med en bil med ukjente feil og mangler. Vi håper endringen i lovverket vil gjør det tryggere å kjøpe bruktbil framover, sier Iversen.

I tillegg er den omvendte bevisbyrden økt fra 6 måneder til 2 år, og dette betyr at selgeren må bevise at en feil ikke var deres ansvar om det oppstår en tvist rundt utbedring.

Forbrukerrådet har også noen råd til de som har planer om å kjøpe en ny bruktbil.

– Les annonsen nøye. Hvis du overser noe i annonsen, kan du ikke klage på det i ettertid. Undersøk om bilen er bruktimportert, om servicene er fulgt og når den sist ble EU-godkjent. Hvis du lurer på noe i annonsen, send en melding til selger og spør hva det betyr, tipser Iversen.

I tillegg er det en stor fordel å få tilstandsrapport på bilen og skrive kontrakt, understreker Forbrukerrådet.

Les også:

Debatt