Som flere av de andre legendariske ombyggerne har også Zagato en lang historie, og Carrozzeria Zagato rundet 100 år tilbake i 2019. Dagens gjeng bryr seg ikke om hvilket merke bilene tilhører, og så lenge det er en superbil i utgangspunktet bygger de den mer enn gjerne om.
Nå har de inngått et samarbeid med polske La Squadra, et selskap som blant annet selger superbiler. Dette har ført til La Squadra x Zagato, sistnevnte lager unike biler og førstnevnte selger og markedsfører dem.
Og for en start på samarbeidet.
Zagato har nemlig kastet seg over den kanskje mest hyllede sportsbilen det siste tiåret, Alpines morsomme A110. Videre har de hentet inspirasjon fra Alpine A220, en racerbil på 1960-tallet som sprang ut av modellen A210.
Resultatet er en nye utgave som er forkledningens mester, for den kan enten utstyres med en normalt hale eller en veldig unormal en. Kreasjonene er passende, eller upassende nok, kalt AGTZ Twin Tail.
‒ Når en ny daggry for bilen kommer, ønsker folk å minne seg selv om fortiden, og dermed de episke bilene fra 1950- og 60-tallet, sier Andrea Zagato, hvis bestefar Ugo grunnla Carrozzeria Zagato i 1919.
‒ Historier om ikoniske biler fra historien må bare fortelles i dag. Det er en avgjørende oppgave hvis vi skal inspirere nye generasjoner til å lage sine egne historier. Uten å kjenne fortiden kan du ikke finne framtiden.
Alpine begynte sin historie med å bygge racerbiler på 1950-tallet, og i 1966 kom de med A210 som skulle ta opp kampen på racerbanen. A220 tok raskt over, og målet var å vinne Le Mans i 1968. Det endte med mageplask. Kun en av fire biler fullførte, og den slo så vidt tre A210.
Fiaskoen i baneracing gjorde sitt til at Alpine heller fokuserte på rally fra 1970, men etter at Renault skaffet seg kontroll over merket ble det til slutt seier i Le Mans. I 1977 gikk Renault Alpine A442 helt til topps.
Egenskapene til A220 sto ikke helt i stil til bilens vakre ytre, og dette ble ifølge Zagato enda verre da de kappet stussen med 30 centimeter for å kjøre rally. «Ødeleggende», slår Zagato fast.
Men A220 hadde faktisk langt mer suksess i rally, og oppnådde til og med pallplasser som reddet ettermælet noe.
At A220 ikke ga opp motorsporten er inspirasjonen til Zagato, og de hedrer altså begge utgavene. AGTZ Twin Tail er en moderne GT-bil som ikke er redd for å fortsette A220-historien i teatralsk stil, slår de fast.
Dette har de gjort ved å kle Alpine A110 berlinetten med en dramatisk ny drakt.
Her er det altså å gjøre denne til en mer elegant og aerodynamiske longtail og en litt mer muskuløse shorttail, men dessverre kan de fleste se langt etter den unike bilen. Det er nemlig satt et tak på 19 AGTZ Twin Tail.
Prisen skremmer sikkert ikke heller de mest interesserte, selv om den lyder på 650.000 euro før avgifter.
‒ Zagato har alltid vært en Grand Touring-karosseribygger, og produserte biler som kunne kjøre racing, men som du kunne bruke hver dag på veien eller pynte en Concours of Elegance-plen med. Dette er årsaken bak navnet «AGTZ» og oppdraget til prosjektet vårt, sier Andrea Zagato, administrerende direktør i Zagato.
‒ Vi ønsket ikke å lage en ren racerbil fordi teknologi, aerodynamikk og kraft har endret seg mye siden 1960-tallet. I stedet ønsket vi å fange inspirasjonen og designinnovasjonen til A220 shorttail og skape en autentisk Gran Turismo i den sanne Zagato-tradisjonen.
Spesielt utstyrt med en lang hale vil bilen skape oppsikt, og det er nettopp det Zagato vil.
– Karosseribyggernes oppgave er å provosere bilverdenen med alternative designspråk. Å leke med en rund eller avkortet hale var alltid i designetosen til Zagato for Gran Touring-modellene. Med AGTZ Twin Tail produserer vi en bil vi mener er i samsvar med vår arv, sier Zagato-sjefen.
Jakub Pietrzak, grunnlegger av La Squadra, ser at trenden blant de som kjøper de dyreste bilene er i ferd med å snu:
‒ Bilindustrien endrer seg raskere enn noen gang før. Med avansert teknologi blir vi stadig mer nostalgiske, noe som fører til at vi henter inspirasjon fra fortiden for å bringe nye ideer framover, sier han.
‒ Vi er bare i begynnelsen av denne renessansen. Elektrifisering øker konkurransen og det er vanskeligere å skille produktene når det gjelder ytelse og kjørestimuli. Design vil få større betydning, og la håndverkere og karosseribyggere gå inn på scenen og levere unike prosjekter som vil skille uforferdede merkevarer fra resten av flokken.
Både lang og kort hale av klassisk A220 blir nå utstilt på I.C.E. St. Moritz, mens AGTZ Twin Tail får sin offentlige debut ved bredden av Lake Como i mai.
De første kundeleveransene er ventet å ta til i oktober, og det feirer vi med bilder av den unike AGTZ. Én bil og to sjeler. Eller skal vi si to biler og én sjel?