Skoda Enyaq har rundet en milepæl, og det kan de ikke minst takket norske bilkjøpere for. (Fotos: Skoda)

Hver 10. Skoda Enyaq er norsk

Elbilen mange ventet spent på, Skoda Enyaq, brukte muligens litt for lang tid for å bli den svære salgsvinneren den kunne, men nå har den rundet en ganske stor milepæl.


Da Skoda dro lakenet av en ny bil i 2017 skapte den furore. For ikke bare var dette en elbil, det var også en lekker coupé med plass for en vanlig familie. Og forventingene ble ikke mindre da det viste seg at bilen også skulle settes sammen på en helt ny plattform for elbiler laget av Volkswagen-gruppen.

Men så er det dette med «hva som kunne vært». Skoda brukte tre år på utvikle konseptet til en produksjonsmodell, og de droppet også coupé-linjene til fordel for en SUV-profil.

Da elbilen endelig var på plass i 2021 hadde den plutselig masse nye rivaler, men bilen ble uansett en favoritt.

I 2021, det året den kom, endte Enyaq opp som den 8. mest registrerte nybilen her i Norge. I 2022 klarte den til 3. plass, og denne plasseringen kopierte elbilen i fjor.

Det er med andre ord en av Norges klart mest populære elbiler, og totalt har det kommet godt over 20.000 Skoda Enyaq til Norge. Det betyr faktisk 10 prosent av alle Enyaq som er produsert.

For nå melder Skoda at Enyaq har rundet 200.000 eksemplarer, og dermed er hver 10. sendt til Norge.

Elbilen kommer nå både som SUV og som konseptet i 2017 Coupé, og den bilen som rundet 200.000 er en Enyaq Coupé Sportline. Den rullet av produksjonslinjen i Tsjekkia 16. februar.

2024-utgavene av Enyaq er bedre enn tidligere, og oppgraderingene inkluderer et kraftigere og mer effektivt drivverk, bedre rekkevidde, raskere lading og ny programvare med et oppgradert og mer intuitivt brukergrensesnitt.

Så det meste tyder altså på at Enyaq også i tiden framover kan ta kampen opp med de fleste andre.

Det blir også familieøkning, for en helt ny elbil kalt Skoda Elroq skal komme senere i år. Dette er en kompakt SUV som er startskuddet for en skikkelig elektrisk satsting ‒ seks nye elektriske modeller i løpet av de kommende årene som skal dekke alle segmentene som merket hører hjemme i.

 ‒ Enyaq har ledet satsingen i vår e-mobilitetskampanje; modellfamiliens suksess er et bevis på at vi er på rett vei med vår strategi, sier Andreas Dick, et styremedlem i Skoda.

‒ I fjor var det den 4. bestselgende elbilserien i Europa, og oppnådde et rekordstort globalt salgstall på 81.700 enheter – en økning på 52,1 prosent i forhold til 2022. Denne prestasjonen understreker vår forpliktelse til å utvide vårt utvalg av elbiler til totalt av seks nye modeller de neste årene. Våre ambisiøse mål er innen rekkevidde, takket være ekspertisen til teamet vårt og vår Simply Clever-etos som skal sikre en jevn overgang inn i den nye æraen av e-mobilitet.

Enyaq var altså den første Skoda-modellen på MEB, og merket investerte 32 millioner euro for å konvertere og tilpasse produksjonslinjen ved hovedanlegget i Mlada Boleslav til den nye helelektriske plattformen.

På hjemmebane har Enyaq og Enyaq Coupé tatt en fjerdedel av elbilens markedsandel og leder an der, og den topper også elbilandelen i Slovakia med en markedsandel på mer enn 17 prosent. I tillegg er Enyaq den nest bestselgende elbilen i Estland, Finland, Østerrike og Sveits.

Nyhetene for 2024-modellene inkluderer forvarming av batteriet og rekkevidder helt opp mot 570 kilometer, og lading opp til 80 prosent på under halvtimen.

Her den sportsligste av utgavene, nemlig en Enyaq RS:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbil Skoda Skoda Enyaq