En bil som klarer 500 km/t? Ja, det kan kanskje den særs ville Hennessey Venom F5 klare. (Fotos: Hennessey)

Hennessey vil over 300 mph ‒ og også 500 km/t

Verdens raskeste bil kan måles på mange måter. Toppfart er en mulighet, og det vet Hennessey alt om. De har nemlig hatt den rekorden.


Det er en bil som allerede har brutt grensen på 300 mph, tilsvarende 483 km/t. Den har passende nok «300+» i navnet, nemlig en Bugatti Chiron Super Sport 300+.

Den bilen rattet det franske supermerket inn til vanvittige 304 mph, bare drøyt 10 km/t unna drømmegrensen på 500 km/t. Men det var et problem.

Dette var nemlig ikke en serieprodusert utgave, men en sen prototype som hadde fått løftet alle restriksjonene.

Det betyr at rekorden ikke kan godkjennes, og den serieprodusert utgaven av 300+ er da også ganske langt unna navnet sitt. Toppfarten er nemlig begrenset til 273 mph, noe som betyr 439 km/t.

Ja, mer enn nok for absolutt alle, men altså ikke 300 mph.

Et annet merke som er opptatt av toppfart er Hennessey, som vanligvis tuner amerikanske biler til nye høyder. Men av og til slår de også til med helt egne superbiler, og da kan vi jo spole 10 år tilbake i tid.

Hennessey hadde laget seg en veldig giftig sak kalt Venom GT, og ville vise verden hva den kunne gjøre. Så de sendte den ut på landingsstripen til romferjene på John F. Kennedy Space Center, og der ble den like godt verdens raskeste bil med en toppfart på 270 mph ‒ 435 km/t.

Her kan du selv oppleve akkurat det:

For å feire jubileet setter amerikanerne nå et par nye mål, for de har en tornado av en giftig bil som faktisk er kapable til å sprenge grenser.

Hennessey Venom F5, Venom som i gift og F5 som i den høyeste orkan-kategorien, er enkelt sagt et beist.

Den er utstyrt med en twin-turbo 6.6-liters V8 «Fury» med vanvittige 1.817 hestekrefter, og det er flere versjoner. Venom F5 Coupé ble utsolgt i 2021, og deretter kunne de lokke med en åpen Roadster og banefokusert Revolution i 2022 og 2023.

Dette toppet de med en Venom F5 Revolution Roadster i fjor sommer, som kombinerer det å være en toppløs sportsbil med det å være en rendyrket racer. Ja, helt Texas.

Det er nemlig der Hennessey holder til, og 10 år etter forrige rekord har de lyst på en ny en. Faktisk er de så seriøse at de har hentet sjefingeniør for den minst like imponerende AMG One, Brian Jones, og hyret inn en ny testfører i David Donohue. Han har blant annet satt rekord i verdens mest berømte bakkeløp, Pikes Peak.

Alt bør altså ligge til rette for nye rekorder.

‒ Jeg elsker at Koenigsegg prepper seg selv for høy fart, jeg håper at Bugatti også blir med – det er rivaliseringer som dette som driver lidenskapen vår og driver oss til nye høyder, innovere mer og presse på. Med 22 kundebiler levert og et nylig utvidet ingeniørteam, er vi godt posisjonert til å rette oppmerksomheten mot å sette Venom F5 i stand til å levere på sitt potensial, sier John Hennessey, selskapets grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Hyperbilen vår har en simulert teoretisk topphastighet på 328 mph, men vi jakter absolutt ikke på det tallet. Å bryte 300 mph i to retninger er årets mål, mens å treffe 500 km/t i én retning ville være den ultimate måten å feire forbrenningsmotoren på!

Det han mener med en og to retninger er at rekorder må settes begge veier, altså fram og tilbake. Dette har å gjøre med vindretning og flatheten til underlaget, og begge veiene må kjøres i løpet av én time. Snittet blir deretter gjeldende rekord.

Men han vil også sende Venom F5 over 500 km/t som første bil, så Hennessey er virkelig på rekordjakt nå som de store bensintørste V8-motorene dundrer mot solnedgangen.

Brian Jones bør vite hva som trengs for å nå slike hastigheter.

‒ Jeg anser Venom F5 som en perfekt demonstrasjon av «toppen av forbrenning» – den mikser 1.817 hk med twin-turboladet V8-kraft med bare 1.360 kilo masse for å levere ekstreme akselerasjonsevner, sier han.

‒ Vi vet med sikkerhet at vi har kraften til å nå målene våre, så teamet vårt vil jobbe for å optimalisere kraftleveransen og aerodynamikken mens vi presser på for topphastighet.

Så får tiden vise om de klarer å nå de to målene, og vi lader opp med bilder av den forrige og potensielle nye rekordbilen. Den sorte er Hennessey Venom F5 og den sølvgrå er Hennessey Venom GT.

Bildeserie
Debatt