Tesla har fortsatt de mest fornøyde ladekundene

Den dårlige nyheten for Tesla er at kundetilfredsheten går nedover, og bransjen tar mye innpå.


I desember i fjor kom EPSI i Norge med en undersøkelse på kundetilfredsheten knyttet til ladingen, og bakgrunnen var ganske enkel. Norge leder an når det kommer til overgangen til elbiler, og dermed må også infrastrukturen rundt ladingen av disse bilene være på plass ‒ og ikke minst fungere godt.

Ladeoperatørene lurte også på om kundene faktisk var fornøyde, og EPSI gjennomførte en studie hvor de intervjuet over 800 kunder for å kartlegge dette.

Resultatet var en knock-out-seier til Teslas ladere. EPSI-undersøkelsen viste at Tesla oppnådde en kundetilfredshet på hele 84,6, mens bransjesnittet var på 70,1. Nærmest Teslas superladere kom Mer med en score på 67,6. Det skilte altså 17 poeng mellom den beste og nest beste store ladeoperatøren.

Ett år senere har vi for lengst bikket en halv million elbiler her i Norge, og ladingen har blitt enda viktigere. Så EPSI Norge har gjennomført en ny undersøkelse, og denne gang intervjuet i underkant av 1.000 elbilister.

Den gode nyheten er at den ferske studien viser at ladekundene faktisk er ganske fornøyde, og det dukker stadig opp nye ladere som er med på å gjøre elbilopplevelsen god. Ifølge Nobil er det nå mer enn 5.000 hurtig- og lynladere i Norge, noe som gir rundt 108 elbiler per hurtiglader som er en forbedring fra i fjor.

‒ Samtidig som at flere og flere nordmenn blir elbilister, bygges ladenettverket ut og nye operatører etablerer seg. Markedsdynamikken gjør at kundenes krav og forventninger endrer seg i et raskt tempo, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.

Han sier at totalbildet viser at ladeoperatørene leverer godt på kundenes behov.

En trend ESPI ser er at elbilistene besøker ladestasjonene oftere enn i fjor, og at bransjen ser ut til å håndtere denne økte pågangen ganske bra.

‒ Tilbakemeldingene tyder på at ladenettverkene rundt om i Norge begynner å bli bra, sier Høst.

De spurte vurderer ladehastigheten på stasjonene jevnt over som god, og på samme tid opplever de at antall ladepunkter per stasjon er bedre enn i fjor, opplyser EPSI.

Men alt er ikke roserødt, og mangelfulle opplysninger om hva en ladeøkt faktisk koster er en gjenganger.

‒ Kundene etterlyser bedre og tydeligere informasjon på dette med pris, og en rekke kunder spør hvorfor dette ikke kan kommuniseres på samme måte som bensinstasjonene gjør det, sier Sindre Brochmann i EPSI Norge.

En annen negativ ting er selvsagt kø på ladestasjonene, og i tillegg skaper ladepunkter som er ute av drift irritasjon.

Mange sier også at de blir forvirret av alle appene som ladeoperatørene tilbyr, og at mengden av ulike betalingsløsninger skaper forvirring og frustrasjon.

‒ Det er forskjeller mellom aktørene i forhold til hva de tilbyr av betalingsløsninger, men det at hver fjerde ladekunde opplever at det er komplisert å betale for ladingen viser at bransjen har en jobb å gjøre. Mange ladekunder etterspør én felles betalingsløsning/app som kan brukes hos alle, forklarer Høst.

Så hvordan gikk det i årets undersøkelse?

Tesla har fortsatt de mest fornøyde kundene når det kommer til lading, men bransjen knepper innpå. (Foto: Bil24)

Oversikten til EPSI inneholder fem konkrete ladeoperatører, og Tesla er fortsatt på toppen. Men denne gang scorer de bare 77,1 i kundetilfredshet, og denne har dermed falt med -7,5 fra i fjor. Så både gode nyheter og dårlige nyheter for Tesla der.

EPSI sier at Tesla-kundene er spesielt fornøyde med den enkle og intuitive ladeprosessen, og at ladestasjonene fungerer i tråd med deres forventninger.

De har også undersøkt ladeopplevelsen i Sverige, Finland og Danmark, og også her troner Tesla på topp med de mest fornøyde ladekundene.

Og de har også en forklaring til nedgangen.

‒ En vesentlig endring fra i fjor er at flesteparten av Teslas Superchargere nå kan brukes av andre elbiler enn Tesla sine. Mye av tilbakegangen for Tesla forklares gjennom at ladeopplevelsen med Tesla Superchargere er langt lavere blant de som ikke har en Tesla bil, forklarer Brochmann.

Med en ganske stor nedgang tar konkurrentene innpå, og Eviny har all god grunn til å være fornøyde. De het tidligere BKK og scoret 67,0 på fjorårets undersøkelse, men nå spretter dette tallet opp til 75,4. De er altså bare 1,7 poeng bak Tesla.

‒ Eviny virker til å ha vært tett på kundene det siste året – noe som kan relateres til at de har lansert en ny merkevare. Det er ytterst sjelden vi ser så kraftig økning innenfor så mange områder som det Eviny gjør. Vi måtte gå noen ekstra runder med analysen for å få verifisert dette, sier Høst.

Ladeoperatøren som nå også har innført Vipps som betalingsmetode er selvsagt glad for oppgangen.

‒ Vi er utrolig ydmyke og stolte over kundenes tilbakemeldinger. Vi er glade for at de har lagt merke til mange av endringene vi har gjort. Særlig har vi jobbet for mindre kø og enklere ladeopplevelse. Ingen liker kø eller ting som ikke fungerer, sier Odd Olaf Askeland som leder Evinys arbeid med hurtig- og lynladere på over 200 steder i Norge.

En bolk som heter øvrige ladeoperatører er tredje beste med 73,5, mens bransjesnittet nå ligger på 70,8. Det betyr 0,7 opp fra i fjor, så sakte, men sikkert, blir også elbilistene mer fornøyde med ladingen på de raske ladestasjonene.

Slik var resultatet for 2022:

  • Tesla: 77,1 (-7,5 fra 2021)
  • Eviny: 75,4 (+8,4)
  • Øvrige: 73,5 (+9,2)
  • Bransjesnittet: 70,8 (+0,7)
  • Circle K: 69,5 (+6,4)
  • Recharge: 67,6: (+2,6)
  • Mer: 65,2: (-2,2)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter