Rekkevidden for Lexus RZ er klar

Lexus sier at de har jobbet hardt med effektiviteten, og fått forbruket ned til 16,8 kWh per 100 kilometer for elbilen RZ 450e.


Det er et kinderegg av elbiler. Toyota har sin versjon kalt bZ4X, Subaru har sin versjon kalt Solterra og Lexus har til slutt sin versjon kalt RZ 450e.

Trioen er satt sammen på den samme plattformen og er ganske like, men det er selvsagt kun en dronning blant de tre ‒ den versjonen som kommer med Lexus-merket.

Dette er altså det litt mer luksuriøse merket til Toyota, og byr på det beste som den japanske produsenten kan tilby av både løsninger og materialer.

Men for elbiler er ikke en masse utstyr ensbetydende positivt, for den kanskje aller største fienden til helelektriske biler er vekt. Og da er det dårlig nytt at batteripakken alene kan veie mange hundre kilo.

For jo mer bilene har å slepe på, jo kortere blir rekkevidden. Det er to konkrete ting som bestemmer hvor langt elbilene ruller, nemlig hvor energieffektiv den er og hvor stort batteriet er. Dette er altså kombinasjonen som gir rekkevidden.

Lexus sier at gjennom RZ 450e har de både gjenoppfunnet kjørefølelsen og har «bransjeledende elektriske bilbatterier som oppnår den beste balansen mellom kraft, ytelse, størrelse, kostnad og holdbarhet». Så nei, det skal ikke stå på selvtilliten når Lexus kommer med sin første rene elbilmodell.

Det er lenge siden Lexus presenterte den nye elbilen, det skjedde allerede i vår, men de har holdt igjen når det kommer til rekkevidde. I tillegg har de jobbet hardt med å finne den rette kjørefølelsen, som ifølge Pascal Ruch, både en visepresident hos Toyota og sjef for Lexus Europa, må være perfekt for alle elektrifiserte biler de har på gang, inkludert hybrider, ladehybrider og selvsagt rene elbiler.

‒ All framtidig utvikling vil være basert på prinsippet om å utnytte elektrifisering for å gjenoppfinne kjøreopplevelsen. Vi vil at bilene våre skal være virkelig hyggelige å kjøre, sier han.

Merket bør vite hva det handler om, for allerede i 2005 kunne de presentere hybriden RX 400h. Siden har de fylt på med elektrifiserte biler, og det globale salget av slike har nå rundet hele 2,3 millioner eksemplarer. Ikke verst for et luksuriøst merke som Lexus.

Spesielt for Lexus Europa blir en elbil som RZ viktig, for her består hele 90 prosent av salget av elektrifiserte biler. Det har blant annet kompakte og lette batterier sørget for. Ja, de som er viktig for kjørefølelsen.

Lexus sier at de har fundert mye rundt batteriet til RZ 450e, og til slutt fått til et smart design som skal gi gode kjøreegenskaper og ikke minst gi god innvendig plass.

Resultatet er et ganske stort batteri på 71,4 kWh og aerodynamiske utvendige linjer som gir et forbruk på 16,8 kWh. Langt fra det beste i elbilverden, men resultatet gir en oppgitt rekkevidde som lyder på 440 kilometer.

Lexus er ikke fremmed for å gå egne veier når det kommer til nye løsninger, og har siden de kom med sin første elbil, UX 300e, forsket på gir. For nei, elbiler har vanligvis ikke dette.

De mener dog at engasjementet som en manuell girkasse gir er en viktig del av kjøreopplevelse for mange, og har laget seg prototyper av UX 300e med både girspak og clutchpedal.

 ‒ Fra utsiden er dette kjøretøyet like stillegående som alle andre BEV (elbiler). Men sjåføren er i stand til å oppleve alle følelsene til en bil med manuell girkasse. Det er et programvarebasert system, så det kan programmeres til å reprodusere kjøreopplevelsen til forskjellige biltyper, slik at sjåføren kan velge sin foretrukne mapping, forklarer Takashi Watanabe, sjefingeniør hos Lexus Electrified.

Andre ting som er programvarebasert i RZ 450e er Diect4 and One Motion Grip, to andre viktige ting for kjøreopplevelsen.

Direct4 er systemet for firehjulsdrift, men bildene under avslører hva One Motion Grip er. Hint, se etter et spesielt ratt.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter