Rettighetene når elbilen plutselig blir dyrere

1. januar 2023 får nye elbiler også nye avgifter, så hvilke rettigheter har de som har bestilt biler i 2022 som ikke blir levert før neste år?


Det er nye tider for de som ønsker å kjøpe en ny elbil, og det kan vi takke regjeringen for. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har nemlig blitt enig med SV om nye avgifter i statsbudsjettet, og det gjør alle bilene dyrere.

Først er det en ny vektavgift på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo, og veier en elbil 2.000 kilo som jo ikke er unormalt betyr det at denne får 18.750 kroner i den nye vektavgiften. Dette gjelder alle typer nybiler, og ikke kun elbiler.

Men elbilene får også en ny avgift i form av en merverdiavgift. Denne blir beregnet ut av summen som overstiger 500.000 kroner, så en elbil som koster 700.000 å kjøpe (levering er ikke med i momsberegningen) vil få en moms på 50.000 kroner. Det utgjør nemlig 25 prosent av 200.000 kroner.

En elbil som koster 700.000 kroner og veier 2.000 kilo vil dermed bli 68.750 kroner dyrere, og koste 768.750 kroner. Ja, det er en litt av en prisoppgang midt i en tid hvor alt annet også blir dyrere.

Det er dårlig nytt både for klimaet og bilkjøperne. For mange vil nok sette seg på gjerdet og heller kjøre med den gamle eksosbilen også neste år, men det er også ventet at det blir solgt rundt 120.000 nye biler i 2023. Og de aller fleste av disse vil være elbiler.

‒ Fra nyttår får nesten alle elbil-storselgerne moms, og alle elbiler får vektavgift, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

‒ Til sammen kan prisøkningen bli 40.000-60.000 kroner på familiebilene. Dette vil gjelde alle biler som ikke blir levert før nyttår.

Så hvilke rettigheter har de som nå får seg en ekstraregning?

NAF sier at standardkontraktene fra bilbransjen låser deg til å betale avgiftene som gjelder når bilen blir levert, ikke avgiftene som gjelder på bestillingstidspunktet. Nye avgifter vil altså komme på toppen av kjøpesummen.

‒ Det er to punkter som er viktig å vite om, forklarer Handagard.

‒ Det ene er at du kun har rett til å heve kjøpet dersom bilprisen øker med mer enn 6 prosent fra kontrakten inngås til levering.

‒ Det andre er at om leveringstiden er lengre enn 6 måneder har du ikke automatisk denne retten til å gå fra kjøpet selv om prisen øker.

Dagens kontrakter legger altså mye av risikoen over på bilkjøperen, og NAF mener at forbrukerrettighetene må styrkes.

‒ Vi mener disse punktene bør endres slik at terskelen for prisøkning settes til 3 prosent, altså halvparten i av i dag. I tillegg bør punktet som gjelder lang leveringstid ut av kontraktene som standard, sier Handagard.

Eksemplet vårt med den fiktive elbilen til 700.000 kroner vil få en prisøkning på 9,8 prosent, så en slik bil ville vært innenfor også med dagens kontrakter. Det kjøpet kunne du altså ha hevet, ifølge standardkontrakten.

En elbil som koster 600.000 kroner og veier 1.800 kilo vil koste 641.250 kroner med de nye avgiftene, og også denne vil ligge innenfor hevegrensen med en økning på 6,88 prosent.

Problemet med grensen på 6 prosent dukker imidlertid opp om bilen for eksempel koster 550.000 kroner og veier 2.000 kilo, og denne vil i 2023 koste 581.250 kroner. Det er opp 5,68 prosent, og en oppgang på 31.250 kroner er det ikke alle som kan ta på strak hånd. Men dette kjøpet kan du altså ikke automatisk heve i standardkontrakten.

NAF peker på at rentehevinger, prisvekst og større usikkerhet nå preger nordmenns økonomi, og for de som har bestilt bil for mange måneder siden kan det være vanskelig å håndtere de høyere elbil-prisene som kommer over nyttår.

‒ Vårt råd er å gå i dialog med forhandler om du ser at bilkjøpet ikke lar seg gjennomføre. Når bilprisen bikker 500.000 kroner, vil avgiftene i mange tilfeller være så høye at du får rett til å gå fra kjøpet med dagens kontrakter, sier Handagard.

‒ Men for rimeligere biler kan prisen øke uten at denne rettigheten gjelder. Så vi oppfordrer forhandlerne til å se etter løsninger for kundene i denne spesielle situasjonen.

NAF har sett på noen populære biler og regnet ut hva avgiftene har å si for prisen, og slik ser regnstykkene ut.

Disse bilene får en prisøkning på over 6 prosent:

  • Tesla Model Y, som har toppet salgslistene flere måneder på rad, vil få en prisøkning på over 43.000 kroner
  • For Skoda Enyaq, en annen storfavoritt, er økningen nesten 52.000 kroner
  • Nio ES8: Prisøkning på 94.000 kroner

Disse bilene får en prisøkning under 6 prosent:

  • Volkswagen ID.5: Økning på 27.000 kroner i avgifter
  • Volvo XC40: Økning på 25.000 kroner i avgifter
  • Peugeot e-2008: Økning på 13.500 kroner i avgifter

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker