- Annonse -
HjemElbilerTaycan Turbo S slettet Model S Plaid-rekord

Taycan Turbo S slettet Model S Plaid-rekord

Porsches råeste Taycan-utgave er offisielt verdens raskeste serieproduserte elbil. Se video.

For noen er merkelappen «verdens raskeste» litt viktigere enn andre, og da tenker vi ikke på raske idrettsutøvere. Nei, vi tenker selvsagt på bilmerker.

- Annonse -

Fartsrekorder kan måles på en rekke måter, og det vanligste er som kjent 0-100 km/t. Over hos amerikanerne er det populært med 0-60 mph, 0-100 mph og kvartmila.

Det måles også 0-200 km/t og til og med 0-300 km/t, og for virkelig å vise hva bilene duger til er 0-300-0 en populær øvelse. Her gjelder det å komme seg raskest mulig opp til 300 km/t og deretter ned til null igjen. Da spiller også bremseegenskapene inn.

Men det mest riktige metoden for å kåre planetes raskeste bil på er å måle bilene rundt en bane, og for å virkelig utfordre bilene er det kun en bane som gjelder ‒ Nürburgring Nordschleife.

Nordsløyfa måler hele 20,8 kilometer og byr både på krappe og blinde svinger, bakker og lange strekninger, og utfordrer både biler og førere på en måte som ingen andre racerbaner kan matche. De raskeste bilene rundt denne blir også offisielt kåret som verdens raskeste.

- Annonse -

Fra Porscheplatz i Stuttgart til Nürburgring Nordschleife er det 313 kilometer, og dette er en strekning det tyske sportsbilmerket har kjørt utallige ganger. Porsche skal nemlig ha Nordschleife-rekordene.

Det finnes åtte slike, og fem av disse tilhører nå Porsche. Kun rekordene knyttet til serieproduserte kompakte biler (Audi RS 3), mellomklassen (BMW M4 CLS) og toppklassen (Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+) har de latt andre merker ha.

Runderekordene for SUV (Porsche Cayenne Turbo GT), sportsbiler (Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit), modifiserte biler (Porsche GT2 RS MR) og prototyper (Porsche 919 Hybrid Evo) er også Porsches, men de har manglet en svært viktig en. Nemlig den for serieproduserte elbiler.

Tesla, en folkebil-produsent, har nemlig noen helt vanvittige utgaver av sine biler, iallfall når det kommer til 0-100 km/t.

- Annonse -

Den aller verste heter Model S Plaid, og med 1.020 hk suser den opp til 100 km/t på 2,1 sekunder. Det er til og med raskere enn mange hyperbiler. Toppfarten er ikke ille, den heller ‒ oppgitt til elleville 322 km/t. Under rekorden på Nordschleife klarte den dog «kun» 269 km/t på den lange sletten mot slutten.

I likhet med en produsent som svenske Koenigsegg er ikke det amerikanske elbilmerket så veldig opptatt av fartsrekorder, men de har altså luftet Model S Plaid rundt Nordsløyfa.

I september i fjor rattet svenske Andreas Simonsen en slik elbil rundt banen på formidable 7:35,579 minutter, noe som blant annet var drøyt tre sekundere raskere enn SUV-rekorden til Porsche Cayenne Turbo GT.

Det har ganske sikkert irritert Porsche, som nå har gjort noe med det.

Tyskerne har like godt utviklet et nytt ytelsessett til elbilen Taycan Turbo S, som høres verre ut enn det faktisk er. Det betyr nemlig nye 21-tommers felger og nye gategodkjente Pirelli P Zero Corsa som tar grepet til et nytt nivå. Porsche anbefaler dog at slike dekk kun blir brukt på bane.

I tillegg har Porsche oppdatert chassiskontrollen kalt Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) slik at dette skal samarbeide enda bedre med de nye Pirelli-dekkene, og systemet analyserer og synkroniserer alle chassissystemene til Taycan i sanntid.

På toppen av dette sier Porsche at de hadde satt inn racingseter og et veltebur, men ellers var bilen original og veide også eksakt det samme som de som står i bilbutikkene.

Den faste rekordføreren Lars Kern, som før dette hadde satt tre av Porsche-rekordene, var også hanket inn for rekordrunden.

Han dundret rundt banen på 7:33,350 minutter, og slettet dermed Tesla-rekorden med drøyt to sekunder.

‒ Tidligere var det bare fullblods supersportsbiler som kom inn på 7:33, sier Kern.

‒ Med det nye ytelsessettet klarte jeg å presse enda hardere, og bilen var enda mer presis og smidig ved oppstart.

Det er dog en ørliten festbrems. Porsche sier at ytelsessettet foreløpig kun er tilgjengelig i Tyskland og kun for 2023-modellene ‒ biler som gikk inn i produksjon i slutten av juli.

Så like original som en Model S Plaid var den ikke, men Nürburgring er svært strenge når det kommer til banerekorder satt av serieproduserte biler ‒ og har godkjent Porsche-tiden som en ny elektrisk rekord.

‒ Vi er glade for at Nürburgring-rekorden for elbiler er tilbake i Porsches hender, sier Kevin Giek, visepresident Model Line Taycan.

‒ Denne rundetiden viser ikke bare hvor mye potensiale som ligger i vårt nye ytelsessett, men bekrefter også nok en gang sportsbilgenene til Taycan.

En Turbo S har en effekt på opptil 625 hk, men har et lite stort ess i ermet. Den kommer nemlig med Launch Control, og når denne er aktiv har elbilen 761 hk tilgjengelig fra stillestående start.

Porsche selv opplyser at toppfarten til Taycan Turbo S er på 260 km/t, men som du kan se av videoen rundt Nordsløyfa nådde elbilen en toppfart på 268 km/t ‒ kun 1 km/t bak hastigheten som Model S Plaid noterte seg for under sitt rekordforsøk.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her