Det britiske magasinet og nettsiden What Car? har kåret de beste ladbare nybilene i hele 13 kategorier, samt brukte ladbare biler i åtte kategorier. Ja, totalt 21 vinnere.
For What Car? er bilkjøpernes beste venn, og går grundig til verks både når de tester nye og brukte biler, og ikke minst når de gjennomfører sine store kåringer.
Slike inkluderer nå ladbare biler, det vil si både hybrider og rene elbiler, og blant de 13 kategoriene var seks øremerket de rene elbilene. Her gikk seks forskjellige merker til topps, fra lille Fiat 500 og til sportslige Porsche Taycan 4S. Vi kommer tilbake til alle vinnerne.
Etter at vinnerne var kåret ville What Car? sjekke hvordan det står til med oppgitt rekkevidde versus reell rekkevidde hos vinnerbilene, og for å gjøre testen enda litt grundigere plukket de også ut fire såkalte wild cards.
Totalt utgjorde altså rekkevidde-testen målt mot WLTP-tallene 10 elbiler, alle selvsagt tilgjengelig også her i Norge.
Dette er en test gjennomført under britisk sommervær, og som sagt gjør What Car? tingene grundig. Så de fylte opp batteriene, lot bilene stå urørt i 15 timer, etterfylte så batteriene og satte i gang.
Løypen de kjørte var en stengt rute på 24,14 kilometer, med 4,18 km med start/stopp som simulerte bytrafikk, 6,44 km i 80 km/t som simulerte landeveien og 12,87 km i 112,7 km/t for å simulere motorvei.
Bilene ble kjørt til de gikk tom for strøm og stoppet, og det ble byttet sjåfører etter hver runde for å gjøre dette mest mulig korrekt.
‒ Rekkevidden er et av nøkkelkriteriene for kjøpere av nye og brukte elbiler, sier Steve Huntingford, redaktør hos What Car?
‒ Vår prøvekjøring i den virkelige verden viser at noen elektriske kjøretøy kan komme utrolig nær de oppgitte tallene, mens andre er lenger bak. Så det er viktig at kjøpere undersøker og organiserer prøvekjøringer når man vurderer en ny elbil, understreker han.
Den gode nyheten er at elbilene i snitt ikke var så veldig langt unna de rekkeviddene som merkene selv oppgir, mer bestemt gikk de 14,8 prosent kortere. Selvsagt ikke helt bra, men heller ikke helt krise.
Men testen avdekte også store forskjeller, og kanskje litt skuffende var Tesla Model 3 Long Range blant de som var lengst unna sin oppgitte rekkevidde. Mer bestemt var den populære elbilen nest dårligst.
En bil som iallfall ikke skuffet var testens vinner, for Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus var kun 3 prosent unna den offisielle rekkevidden. Dette var i særklasse best, og kanskje ikke overraskende. For Porsche er kjent for å være restriktive på tallene de oppgir, og det gjelder åpenbart også WLTP-tallene for elbiler.
Denne Taycan-utgaven har en WLTP-rekkevidde oppgitt til 467 km, og What Car? klarte å kjøre den 452 km før det var stopp. Det betyr at den kun var 15 km fra det offisielle WLTP-tallet.
Langdistanse-versjonen av Model 3 har til sammenligning en WLTP-rekkevidde på 579 km, men klarte så vidt å slå Taycanen. Den stoppet nemlig etter 457 km, altså 122 km kortere enn det WLTP-tallet sier. Dette var hele 21,1 prosent unna det forbrukerne blir opplyst den skal rulle, så det var skuffende.
Her er alle resultatene rangert etter hvor prosentmessig nær de kom den oppgitte rekkevidden, og heng med videre for vi må selvsagt også se hvem som vant de forskjellige kategoriene.
Modell: Netto batteri: WLTP: Test: % unna: Km/kWh: Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus 83,7 kWh 467 km 452 km 3% 5,5 Mazda MX-30 SE-L Lux 30,0 kWh 200 km 185 km 7,1% 6,1 Kia e-Niro 64kWh 3 64,0 kWh 454 km 414 km 8,5% 6,4 Renault Zoe R135 GT Line 52,0 kWh 383 km 335 km 12,4% 6,4 Audi Q4 e-tron 40 S line 77,0 kWh 496 km 428 km 13,6% 5,6 Volkswagen ID.3 58kWh Pro Performance Life 58,0 kWh 425 km 364 km 14,2% 6,3 Skoda Enyaq 60 58,0 kWh 409 km 333 km 18,3% 5,8 Ford Mustang Mach-E Extended Range RWD 88,0 kWh 610 km 486 km 20,2% 5,5 Tesla Model 3 Long Range 70,0 kWh 579 km 457 km 21,1% 6,6 Fiat 500 42kWh Icon 37,3 kWh 319 km 225 km 29,2% 6,1
Tallene over viser også at det var Ford Mustang Mach-E som gikk aller lengst, og fikk klokket 486 km før det var stopp. Nærmest var Tesla Model 3 med 457 km, mens Porsche Taycan var like bak med 452 km.
Model 3 var den som gikk lengst per kWh, mer eksakt 6,6 km. Her lå mange mellom 5,5 og 6,4 km, mens Taycan var dårligst med 3,4 km per kWh.
What Car? har altså kåret 13 ladbare vinnere, og som sagt både elbiler og hybrider.
BMW, Porsche og Skoda fikk to vinnere hver, men ingen bilmerker stakk av med mer enn én pris i de rene elbil-kategoriene.
Og husk også at dette er britiske utgaver, så de kan variere litt fra tilsvarende som er i salg her i Norge.
Her er de 13 vinnerne:
- Elektrisk liten bil: Fiat 500 42kWh Icon
- Elektrisk familiebil: Volkswagen ID.3 Pro Performance Life
- Hybrid familiebil: Audi A3 40 TFSIe Sport
- Hybrid stasjonsvogn: Skoda Octavia iV Estate
- Elektrisk liten SUV: Kia e-Niro 64kWh 2
- Hybrid liten SUV: Volvo XC40 T4 R Design
- Elektrisk stor SUV: Skoda Enyaq 60 Lodge
- Hybrid stor SUV: Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line
- Elektrisk Executive bil: Tesla Model 3 Long Range
- Hybrid Executive bil: BMW 330e M Sport
- Hybrid luksus-SUV: BMW X5 xDrive45e
- Elektrisk ytelsesbil: Porsche Taycan 4S
- Hybrid ytelsesbil: Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Til slutt har også What Car? kåret de beste elektriske bruktbilene, og dette ble vinnerne:
- Brukt elektrisk liten bil: Renault Zoe
- Brukt elektrisk familiebil: Nissan Leaf
- Brukt hybrid familiebil: Hyundai Ioniq
- Brukt hybrid stasjonsvogn: Volkswagen Passat GTE Estate
- Brukt elektrisk liten SUV: MG ZS EV
- Brukt hybrid liten SUV:Mini Countryman PHEV
- Brukt elektrisk luksus-SUV: Jaguar I-Pace
- Brukt hybrid luksus-SUV: Volvo XC90 T8
Her kan du sjekke ut alle vinnerne i What Car?
Les også:
- Karbonfelgene til Bentayga tok fem år å utvikle
- Lite merke viser en ny klassisk SUV-modell
- Volkswagen-gruppen mer enn doblet salget av elbiler