Karbonfelgene til Bentayga tok fem år å utvikle

Med 22 tommer har de nye hjulene til Bentley Bentayga verdens største karbonfiber-felger.


Det er åpenbart mye å tenke på om man skal lage en luksuriøs SUV-modell som Bentley Bentayga. Nå er dette en ekstrem bil hvor det aller meste skal være perfekt, men at de legger fem år i utvikling av noen nye felger er nærmest sjokkerende.

Men det har de altså gjort.

Nå er Bentley smart nok til å skjønne at de ikke klarer å utvikle så digre karbonfelger som dette på egenhånd, så de har fått hjelp av Bucci Composites i dette prosjektet. Dette er et selskap som er eksperter på å lage komponenter i avanserte komposittmaterialer for bilindustrien så vel som luftfart, sjøfart og industrien generelt.

Sammen har de altså brukt fem år på å utvikle noe nye superhjul som har egenskapene alle jakter på ‒ de er nemlig både lette og sterke.

Bentley kan fortelle at felgene er verdens største i karbonfiber, og barberer hele 6 kilo av hvert av de fire hjulene utstyrt på en Bentayga.

Og for å sjekke ut hvor holdbare de faktisk er, har de sendt felgene til tyske TÜV for noen skikkelige tøffe tester. Og som aller første karbonhjul besto felgen alle testene.

Britene kan fortelle at den tøffeste delen var kollisjonstesten, som også viser at karbonfelgen er ekstremt sikker i tillegg til de fordelene de har rundt ytelsen. Faktisk er karbonhjulet enda sterkere.

Bentley sier at ved et sammenstøt som normalt knekker eller knuser et aluminiumshjul som igjen fører til at dekket kollapser eksplosivt, sørger karbonfiber-kanten for at dekket langsomt ødelegges grunnet den smarte oppbygningen av fibervev. Dermed kan bilen foreta en kontrollert stopp.

Her forklarer Bentley de fire store fordelene med karbonfiber:

  • Økt sikkerhet. Når felgen blir truffet hardt, trekker vevet seg fra hverandre og etterlater åpninger som tillater gradvis lufttap i stedet for øyeblikkelig tømming som en aluminiumsfelg.
  • Økt styringsfleksibilitet. Den 6 kg vektbesparelsen og den høye stivheten som karbonfiberens egenskaper gir, betyr en mer stabil og konsistent styringsplattform. Til sammenligning kan en smidd aluminiumskant miste opptil en grad av sving på grunn av hjulbøyning, noe som reduserer grep og smidighet.
  • Forbedret og mer responsiv bremsing takket være reduksjonen i ufjæret masse.
  • Redusert dekkslitasje. Siden den stivere karbonfelgen ikke lider av samme bøyingen, gir den større dekkstabilitet og en mer konsistent kontaktflate takket være en større dekkstøtteflate.

Og for de som ikke kun er fornøyd med felger laget av karbonfiber, kan også Bentleys spesialavdeling Mulliner by på mer karbon.

Styling-spesifikasjonene i karbon inkluderer nemlig ting som en frontsplitter, terskelen og bak-diffusoren, og for de som virkelig slår seg løs kan også bestille en Bentayga med høyglanset karbonfiber på innsiden.

Bentley sier kanskje klokt nok ikke noe om hva de nye karbonfiber-felgene koster, men kan iallfall opplyse om at de er klare for bestilling senere i år.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter