Volkswagen-gruppen mer enn doblet salget av elbiler

Verdens største bilgruppe opplever en sterk oppgang for sine helelektriske modeller.


Volkswagen-gruppen (VAG) kan skilte med populære bilmerker som Volkswagen, Skoda, Audi, Porsche og Seat, og suksessen de siste årene har også sendt de forbi Toyota-gruppen som den aller største bilprodusenten i verden.

Etter den store dieselgate-skandalen i 2015 har VAG vridd satsingen over til mer elektrifiserte biler, og ikke minst rene elbiler som iallfall ikke kan tas for juks med de lokale utslippstallene. Og mange av merkene er nå godt i gang, for dette er rett og slett en enorm satsing.

Bare i første halvdel av 2021 kunne VAG presentere sju nye elbiler, nemlig disse: Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.6 (en Kina-modell), Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron, Audi Q4 Sportback e-tron, Audi e-tron GT og Porsche Taycan Cross Turismo.

Alle de fem merkene vi nevnte i starten har nå elbilmodeller i sitt sortiment, og med en stadig forsterket elbil-satsing ville alt annet enn en stor oppgang første halvdel i år målt mot fjoråret vært en gedigen skuffelse. For som kjent knakk nybilsalget helt sammen da covid-19 eksploderte i mars i fjor.

Men det ble altså en solid oppgang, og mer eksakt leverte VAG ut 170.939 elbiler innen utgangen av juni. Det er hele 165 prosent mer enn samme halvår i fjor, hvor den tyske gruppen shippet ut 64.462 elbiler.

Ikke overraskende går også salget av ladbare hybrider kraftig opp, og her leverte VAG ut 171.300 biler ‒ mer enn det dobbelte målt mot forrige periode.

Heller ikke overraskende er det Europa med sine stadig strengere utslippsregler som leder an for elbilene, hvor 128.078 av elbilene ble levert. Her er VAG markedsledende blant elbilene med en andel på 26 prosent.

Det går litt tråere i USA, men også der begynner elbilene å ta andeler. Totalt leverte den tyske gruppen 18.514 elbiler i det som var verdens største bilmarkedet, mens de leverte 18.285 elbiler i det som nå er det aller største ‒ Kina.

Mange lurer sikkert på hvilke elbilmodeller som faktisk var mest populær fra VAG, og det vet vi også.

  • Volkswagen ID.4: 37.292 biler
  • Volkswagen ID.3: 31.177 biler
  • Audi e-tron (inkl. Sportback): 25.794 biler
  • Porsche Taycan (inkl. Cross Turismo): 19.822 biler
  • Volkswagen e-up: 17.890 biler

Av merkene er det ikke overraskende folkebilen som leder an:

  • Volkswagen: 92.859 biler
  • Audi: 32.775 biler
  • Porsche: 19.822 biler
  • Skoda: 17.697 biler
  • Seat: 6.172 biler
  • Volkswagen nyttekjørtøy: 1.164 eksemplarer
  • Man: 450 eksemplarer

Som vi kan av den siste listen er det dermed tre bilmerker i VAG som fortsatt ikke har kommet i gang med sin elbilsatsing, og det er også de tre dyreste ‒ Bentley, Lamborghini og Bugatti.

Bentley blir nok den neste ut med en elbil, for det ærverdige britiske merket kjent for sine W12-motorer skal faktisk bli et rent elbilmerke innen 2030. Det kan du lese mer om i en av lenkene under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter