Chevrolet vil takke av Camaro som vi kjenner de med noen litt mer spesielle utgaver. (Fotos: Chevrolet)
Takk for nå, Camaro!
Det er en dårlig uke for amerikanske muskelbiler. Først takket Dodge Challenger av, og nå skrives det foreløpige siste kapitelet i historiens om selveste Chevrolet Camaro.
At amerikanerne for alvor har våknet når det kommer til elektrifisering, viser muskelbilene. For tidligere denne uken viste Dodge fram den aller siste Challengeren (lenke til sak om den helt nederst), og nå følger Camaroen etter.
I likhet med Challenger er Camaro en ekte muskelbil som kan spore sine røtter helt tilbake til 1960-tallet, og ble laget som en direkte konkurrent til Ford Mustang.
-->
Faktisk var prosjektet opprinnelig kodenavnet Panther, og som kjent skal til og med en mustanghest slite med å holde følge med det lynraske kattedyret.
Men da bilen ble presentert for pressen hadde Chevrolet droppet dyrebenevnelsen, og heller gått for noe som startet på C og som jo klinget så ganske bra ‒ Camaro.
2. generasjonen kom i 1970, 3. generasjonen i 1981 og 4. generasjonen i 1993, og deretter levde faktisk den legendariske bilen farlig. For Chevrolet satte punktum i 2002 uten at det var en ny generasjon på vei.
Det gikk sju år før 5. generasjon dukket opp, og denne var helt nydesignet og sendte dermed Camaro inn i den moderne tidsalderen.
Den 6. og siste generasjonen for dagens Camaro kom i 2015, og ble timet inn til modellens store 50-årsdag. Denne generasjonen lever altså i beste velgående i dag.
Men det er på lånt tid, for nå annonserer altså Chevrolet at det aller siste eksemplaret skal rulle ut av samlebåndet i Michigan i januar neste år. Det er 10 måneder til.
Dagens Camaro er tilgjengelig både som coupé og kabriolet, og byr også på den raskeste utgaven som noensinne er masseprodusert, en ZL1 1LE med 650 hestekrefter.
‒ Når vi forbereder oss på å ta farvel med den nåværende generasjonen Camaro, er det vanskelig å overdrive vår takknemlighet til enhver Camaro-kunde, ansatt og racing-fan, sier Scott Bell, visepresident hos Chevrolet.
‒ Selv om vi ikke kunngjør en umiddelbar etterfølger i dag, kan du være trygg på at dette ikke er slutten på Camaros historie.
Så nei, dette er ikke et farvel til Camaro som en modell, men til Camaro som vi kjenner i dag.
Chevrolet skal feire modellen med en Collector's Edition-pakke for 2024-utgavene av Camaro RS og SS, og skal også by på et begrenset antall ZL1-utstyrte biler tilgjengelig i Nord-Amerika.
Collector's Edition skal hylle Camaro-modellen, og ta opp båndene helt tilbake til 1. generasjonen på 1960-tallet, og ja ‒ det betyr også et gjensyn med det aller første navnet. Så panteren var ikke død likevel.
Akkurat som Mustangen, som i dag til og med lever i en helelektrisk drakt. Den oppskriften vil muligens Camaro følge, men før vi får vite noe mer om akkurat det skal Camaro som vi kjenner først takke av.
Slik ser en samler-versjon ut:
Les også: