Dette er rett og slett tidenes muskelbil. (Fotos: Dodge)

Den siste, sterkeste og raskeste Dodge Challenger

Muskelbilene har fått en ny konge. Den aller siste Dodge Challenger byr nemlig på vanvittige 1.025 hestekrefter og 0-100 km/t på langt under 2 sekunder.


Dodge skal ta farvel med sine tradisjonelle muskelbiler, og ettersom disse kan spore sin arv helt tilbake til 1960-tallet har de ikke tenkt å gjøre dette ubemerket.

Charger kom i 1966 og Challenger dukket opp i 1969, og begge har blitt legendariske muskelbiler som nå kjører inn i solnedgangen. Dette via en serie biler som Dodge har døpt «Last Call», og totalt byr denne på sju farvel-versjoner.

Og de har nå kommet til den aller siste, og det gjelder som kjent å avslutte med et skikkelig smell. Og det gjør det amerikanske merket så det holder.

Dodge Challenger SRT Demon 170 er rett og slett en så dopet muskelbil at den både er den kvikkeste, raskeste og kraftigste verden noensinne har sett.

Faktisk er denne så kvikk at når gasspedalen trykkes rett i bånn opplever føreren 2g, altså to ganger tyngdekraften, noe ingen annen serieprodusert bil i verden kan vise til.

Hovedgrunnen finner vi selvsagt i motorrommet, hvor demonen er utstyrt med en 6.2-liters V8 Hemi-motor som har en 3-liters supercharger som åpner for et vanvittig antall hester ‒ faktisk så mange at den forrige demonen framstår som en liten kattepus.

Med sine 1.025 hestekrefter ved 6.500 r/min og 1.281 Nm dreiemoment ved 4.200 r/min skyter denne opp til 60 mph (96,5 km/t) på uvirkelige 1,66 sekunder, og selv de raskeste elektriske hyperbilene sliter med å matche en så spinnvill akselerasjon.

Dodge sier at de også har luftet bilen på kvartmila, dragrace-strekningen, og der klokket den inn under 9 sekunder.

‒ For å feire slutten på Hemi muskelbil-æraen, innkalte vi alle «guvernørene» for å nå et nytt nivå, en ny målestokk for ytelsen til fabrikkgærne produksjonsbiler, sier Tim Kuniskis, administrerende direktør for Dodge.

‒ I 2015 sjokkerte Dodge verden med 707-hestekrefter Hellcat. Så, i 2018, gjorde vi det med 840-hesters Demon, og nå gjør vi det igjen med 1.025-hesters Demon 170 ‒ verdens første bærekraft-energi, åtte sekunders, fabrikkprodusert, gatelovlig muskelbil.

Med bærekraftig energi mener sjefen at bilen er fylt med E85 etanolblanding, og ved bruk av E10 faller kreftene ned til 900 hk.

Slik ser verdens kvikkeste, raskeste og sterkeste serieproduserte muskelbil kalt Dodge Challenger SRT Demon 170 ut i full galopp:

Dodges 7. og sist farvelutgave er selvsagt proppet av det beste som merket kan tilby på alle andre områder også, inkludert en masse lettvektsmaterialer for å få ned vekten og noen massive bremser for å bremse denne muskelbilen.

Og faktisk en egen Drag-modus.

Med denne kan føreren selv stille inn bilen optimalt for akselerasjon rett fram, og demonen byr også på ting som Line Lock som låser bilen i en rett strekning og selvsagt Launch Control som kontrollerer hjulspinningen når det skal gå fortest mulig opp til 100 km/t.

Den 7. Last Call-modellen følger spesialutgavene Dodge Challenger Shakedown, Dodge Charger Super Bee, Dodge Challenger og Charger Scat Pack Swinger, Dodge Charger King Daytona og Dodge Challenger Black Ghost, og er altså den ultimate muskelbilen.

Dodge skal totalt tilby 3.300 eksemplarer av Dodge Challenger SRT Demon 170 ‒ 3.000 hjemme i USA og 300 for de oppe i Canada. Prisen er satt til rett i underkant av 100.000 dollar ‒ noe som betyr rundt 1 millioner norske kroner.

Den prisen skremmer nok ikke potensielle kjøpere, men selve bilen bør skremme de aller fleste.

Her er bildene av verdens kvikkeste, raskeste og sterkeste muskelbil verden har sett, en Dodge Challenger SRT Demon 170:

Les også:

Les mer om:

Nyheter