Opel Grandland skal få en helelektrisk arvtaker neste år, og da trengs det enorme investeringer i fabrikken som lager denne. (Fotos: Stellantis)

Voldsom satsting når Opel Grandland blir helelektrisk

Moderkonsernet til Opel, Stellantis, satser 1,5 milliard kroner på fabrikken som skal komme opp med en elektrisk arvtaker til Opel Granland. Og den elbilen er ikke så altfor langt unna.


I 2021 kunne Opel presentere en ny generasjon Grandland, denne kompakte SUV-modellen på under 4,5 meter. Denne er også tilgjengelig som en ladbar hybrid med over 60 kilometer elektrisk rekkevidde.

Grandland er en ganske så ny modell som ble introdusert i 2017, og satt sammen på EMP2 laget av den tidligere PSA-gruppen i likhet med biler som Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback og Peugeots 3008, 4008 og 5008.

Hybridutgaven er dog et mellomsteg mot de helelektriske bilene, for Opel har allerede annonsert sine planer om at alle modellene skal få sin elektriske versjon fra 2024 ‒ altså allerede til neste år.

Og innen 2028 skal det tyske merket kun tilby nye elbiler og bli et rent elbilmerke.

Det høres kanskje i overkant ambisiøst ut, men Opel tilhører altså den store Stellantis-gruppen som selv har annonsert en gedigen elbil-satsting.

Dette inkluderer også voldsomme 75 elbilmodeller, og alle nye bilmodeller som blir introdusert fra 2026 skal være helelektriske. For å klare dette har de bestemt seg for fire hovedplattformer som skal spytte ut nye elbilmodeller i et heseblesende tempo.

Disse fire er STLA Small, STLA Medium, STLA Large og STLA Frame, og rekkeviddene for elbilene laget på disse skal variere fra 500 kilometer og helt opp til 800 kilometer.

Fabrikkene som lager bilene må altså utstyres med slike plattformer, og nå tar Stellantis et viktig skritt for den tyske Eisenach-fabrikken. Denne produserer i dag Opel Grandland, en bil som skal få en helelektrisk arvtaker i ganske nær framtid.

‒ Vi har bygget biler av topp kvalitet her i Thüringen i 31 år, og forbedret konkurranseevnen vår kontinuerlig. Vi vil holde oss på denne stien med den elektriske etterfølgeren til Opel Grandland, sier Florian Huettl, Opels CEO.

Stellantis har bestemt at denne fabrikken skal utstyres med STLA Medium-plattformen, og denne oppgraderingen er selvsagt ikke gratis. Gruppen sier at de skal investere hele 130 millioner euro i fabrikken, noe som betyr rett i underkant av 1,5 milliarder kroner.

‒ Denne beslutningen er nok et viktig skritt for Opel på veien mot det erklærte målet om å være et rent elektrisk merke i Europa innen 2028, sier Huettl.

Fabrikken åpnet i 1992 og produserte den gang Opel Astra, og da de rundet 30 år i fjor hadde de satt sammen 3,7 millioner biler.

I dag produserer de den kompakte SUV-modellen Grandland som også inkluderer en ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på rundt 65 kilometer, i tillegg til familiens sjef kalt Grandland GSe som kan by på elektrisk firehjulsdrift.

Denne skal altså få en helelektrisk arvtaker, og fabrikken har dårlig tid ‒ for denne er meldt inn allerede neste år.

Stellantis skal for øvrig investerer mer enn 30 milliarder euro fram til 2025 i elektrifisering og programvare, og dette skal sørge for at elbilene faktisk oppfyller kundenes krav.

STLA Medium-plattformen åpner for rekkevidder opp mot 700 kilometer, og befinner seg i midten av de fire plattformene. STLA Small åpner for opp mot 500 kilometer, mens STLA Large og Frame kan by på elbiler med rekkevidder helt opp mot 800 kilometer når de er på plass.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter