Lamborghinis kommende superbiler byr også på en egen bymodus. (Fotos: lamborghini)

Lambo med egen bymodus med kun 180 hk

«Città» gjør den kommende superbilen Lamborghini til en praktisk bybil helt uten utslipp.


Om noen få dager tar Lamborghini fatt på et nytt kapitel i sin 60 år lange historie, for da skal de vise fram sin første HPEV-bil. Så hva er det?

Jo, i likhet med PHEV-bilene er også dette en mer elektrifisert bil, og er forkortelse av High Performance Electrified Vehicle ‒ altså elektrifiserte høyytelsesbiler. Og det tar superbilene til et nytt nivå.

Den første HPEV-bilen til Lamborghini går fortsatt kun under kodenavnet LB744, og har som tradisjonelle superbiler fra den sinte oksen en midtmontert V12-motor i motorrommet. Men dette er altså en hybrid, så LB744 kan by på flere motorer. Faktisk hele tre til.

To av de elektriske motorene driver forhjulene, mens den tredje befinner seg over girkassen og leverer kraft til bakhjulene. Totalt kan drivverket i LB744 levere ut solide 1.015 hestekrefter, så det bør virkelig gå unna med denne.

Men de har også tenkt at denne skal kjøres i store byer, og da er jo over 1.000 hester, eller okser om du vil, kanskje være litt voldsomt.

Det har iallfall Lamborghini tenkt, for nå kan de fortelle om en ny kjøremodus som har funnet veien inn i bilen som gjør bilen til en moderne bybil.

Lamborghini sier at hybridsystemet åpner for tre nye dedikerte kjøremoduser ‒ på engelsk kalt Recharge, Hybrid og Performance ‒ og disse hovedmodusene kan kombineres med Città, Strada, Sport og Corsa-modusene ‒ alle mulig å velge via det redesignede rattet.

Totalt byr den elektrifiserte superbilen på 13 dynamiske innstillinger, og alle disse skal ifølge merket selv fremheve bilens ulike personligheter og potensiale avhengig av situasjonen og typen vei, eller bane, den kjøres på.

Og den mest utypiske Lambo er helt klart Città.

Dette er italiensk for by, og er som den beskriver designet for hverdagskjøring i bysentre. Når denne velger kommer elmotorene på jobb, og lar bilen gli lydløst og uten lokale utslipp gjennom bygatene.

Men da må selvsagt batteriet som driver de elektriske motorene også ha strøm, og her er det i tillegg til å bruke en ladekabel også mulig å la V12-motoren generere strøm til batteriet. Ifølge Lambo tar dette kun noen få minutter.

I tillegg vil også fjæringssystemet, antispinn og girkassen stilles inn for gir maksimal komfort, og for å gjøre den til en skikkelig effektiv bybil skrues effekten ned til 180 hk.

Men dette er altså bare en av flere moduser som er mulig å velge.

Lamborghini sier at Strada-modusen passer til dynamisk hverdagskjøring og lange turer, og kombinerer økt komfort med økt sportslighet og åpner for 886 hk.

Her er V12-motoren med sine 825 hk alltid aktiv, og sikrer også en konstant batterilading og den fremre e-akselen støtter momentvektoring mens den aktive aerodynamikken jobber for å gi maksimal stabilitet i høye hastigheter ‒ som for eksempel på motorveien.

Sport endrer ifølge okse-merket bilens personlighet, og skal tilby en spennende kjøreopplevelse med en kjøreglede og responsiv orientering i hver av de tre kombinerbare modusene ‒ som altså er Recharge, Hybrid og Performance.

V12-motoren hjulpet av hybridsystemet er aktivt i alle tre situasjoner, og leverer maksimalt 907 hk med kraft akkompagnert av forbrenningsmotorens herlige toner. Girkassen reagerer med maksimal respons, mens fjæringen og aerodynamikken øker bilens smidighet og kjøreglede i svinger.

Om man skal slippe løs over 1.000 hester og hele symfoniorkesteret, så er det Corsa som gjelder.

I ytelsesmodusen hentes alle de 1.015 hk ut, og hybridsystemet er kalibrert for å få mest mulig ut av e-akselen når det gjelder både dreiemomentvektor og firehjulsdrift, forklarer Lambo.

Om Corsa Recharge-modus velges er det mulig å prioritere batteriet og ladingen av dette, og i denne er det også mulig å deaktivere ESC. Men da bør man kjenne bilen først, for dette åpner for maksimal kraft uten aktive kontroller. Så ja, litt skummelt.

Den nye superbilen kommer selvsagt også med en «launch control»-funksjon, og her hjelper altså bilens systemer til for å komme raskest mulig opp i fart.

Hvor fort det skjer får vi snart vi. Lamborghinis neste og elektrifiserte superbil skal nemlig få premiere i løpet å få dager, og da får vi forhåpentlig vite alt hva denne superbilen kan by på.

Les også:

Les mer om:

Nyheter